دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

علی رهبری این بار با چایکوفسکی، در روسیه به صحنه می رود

علی رهبری این بار با چایکوفسکی، در روسیه به صحنه می رود
علی رهبری، در روسیه با شاهکار‌های چایکوفسکی به روی صحنه می‌رود.
کد خبر : 910712

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علمو فناوری آنا، علی رهبری، رهبر دائم میهمان اپرای مارینسکی در سنت پترزبورگ، بعد از رهبری ۲ ارکستر سمفونیک شهر‌های چینداو و کوییانگ در کشور چین، هم اکنون بار دیگر به سنت پترزبورگ باز خواهد گشت و در روز جمعه، ۴ خرداد ماه همراه با ارکستر سمفونیک اپرای مارینسکی در کنسرتی ویژه با عنوان «شبی با چایکوفسکی» به روی صحنه خواهد رفت. این هفدهمین کنسرت علی رهبری با این ارکستر معروف روسی خواهد بود.

یوتر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگساز بسیار مشهور جهان، دوران کودکی و نوجوانی را در سنت پترزبورگ سپری کرده است و در همین شهر تحصیل کرده و آثارش را به روی صحنه برده و در همین شهر نیز درگذشته است.

علی رهبری که اولین کنسرتش را در سنت پترزبورگ با آثار آهنگسازان مشهور روسی، چون شوستاکوویج، چایکوفسکی و کورساکف در حضور والری گرگیف به روی صحنه برد، مورد استقبال مخاطبین روسی نیز قرار گرفته است. وی همچنین در ۱۶ کنسرتی که تاکنون روی صحنه مارینسکی برده است اغلب از آهنگسازان روسی در رپرتوار خود استفاده کرده است.

آثار چایکوفسکی به دلیل ملودی‌های شنیدنی، هارمونی‌های تاثیر گذار و ارکستراسیون زیبا و پر شور که همگی عمیقا عواطف و احساسات را تحت تاثیر قرار می‌دهند، همیشه مورد توجه عموم مردم بوده است.

در این کنسرت سرناد برای ارکستر زهی، مارش اسلاو و سمفونی پاتتیک و در خاتمه پولونز اثر چایکوفسکی اجرا خواهد شد.

سرناد: برای ساز‌های زهی، اثری پر از آرامش و حتی اندوهگین است. علی رهبری این اثر را در سن ۲۴ سالگی در تهران نیز رهبری کرد.

مارش اسلاو: از لحاظ شکلی و سازمان بندی در سطح بالایی برنامه ریزی شده است. بخش اول آن ظلم و بیداد صرب‌ها توسط ترک‌ها را بیان می‌کند و از دو آهنگ فولکلوریک صربی استفاده می‌کند.

سمفنی پاتتیک: چایکوفسکی ۷ سمفونی خلق کرده است که سمفونی ششم معروف‌ترین آنهاست. این قطعه به نام پاتتیک (Pathetique) است که معنای حزن آور و سوزناک می‌باشد.

سمفونی شماره ۶ به شدت عاطفی و عمیق است و توانایی آن در برانگیختن طیفی از احساسات در شنونده شناخته شده است. چایکوفسکی این سمفونی را با مبارزات شخصی و آشفتگی درونی خود آمیخت و آن را عمیقاً شخصی و درونی کرد.

پولونز: حرکت لهستانی در میزان ضرب ثابت ۴/۳ که در اروپای قرن ۱۸ رواج داشت. فردریک شوپن (۱)، پولونز را به‌ منزلۀ فرمی پیانویی تکامل بخشید. در ماه گذشته ۳ اثر از علی رهبری بنام مادرم ایرن با همکاری رضارفکری خواننده تنور و امین غفاری نوازنده ویولن با ارکستر سمفونیک مارینسکی روی صحنه رفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته