دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1403 - 23:15
همایون:

فقه تمدنی بنیان اساسی برای شکل‌دهی به جامعه جهانی دارد

فقه تمدنی بنیان اساسی برای شکل‌دهی به جامعه جهانی دارد
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد که فقه تمدنی بنیان اساسی برای شکل‌دهی به جامعه جهانی دارد و باید با طراحی قواعدی و الگو برای ترویج این مسئله در آینده جامعه جهانی نقش‌آفرینی موثری داشته باشیم.
کد خبر : 911011

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در ادامه برگزاری سلسله همایش‌های علمی پژوهشی سالانه با عنوان «جامعه؛ حکمت و حکمرانی» در سطح دانشگاه‌های آزاد اسلامی امسال میزبانی از برگزاری سومین دوره از این همایش ملی به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز سپرده شد که نشست پایانی و اختتامیه این مجموعه همایش در سالن شهدای مدافع حرم دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با حضور معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس، معاونان و جمعی از استادان و دانشجویان صاحب‌نظر و شرکت‌کننده مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس برگزار شد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این نشست ضمن تقدیر از مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری این مجموعه همایش‌های علمی پژوهشی که در سطح ملی برگزار می‌‌شود به نقش مدیریت و برنامه‌ریزی بر محور تدبر و عقلانیت برای تحقق اهداف عالی پیش‌بینی شده در این همایش که با هدف کلی شکل‌گیری ساختار مبانی فقهی نوین برای نظم‌دهی و ترسیم و ترویج ساختار‌های جدید در جامعه جهانی براساس حکمت و برای ایجاد حکمرانی پویا اشاره کرد.

محمدهادی همایون در بخش ابتدایی سخنان خود به نقل واقعه تاریخی درباره پیامبر گرامی اسلام (ص) با عنوان بیعت عقبه و تشریح تأثیرات آن در ایجاد وحدت و شکل‌گیری مبانی فقهی برای سازندگی بنیان‌های جامعه سخن و به آیاتی چند از قرآن کریم اشاره کرد و به مرور تفسیر موضوعی آن‌ها پرداخت.

وی متذکر شد: شماری از آیات قرآن کریم اشاره به شکل‌گیری بنیان‌های جامعه‌سازی و نقش آن در تمدن‌سازی دارد که در واقع می‌توان آن را به‌عنوان فقه تمدنی نامگذاری کرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: به نظر می‌رسد فقه تمدنی بنیان اساسی برای شکل‌دهی به جامعه جهانی دارد و باید بتوانیم با طراحی قواعدی و الگو برای ترویج این مسئله در آینده جامعه جهانی نقش‌آفرینی موثری داشته باشیم.

همایون در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت برنامه‌ریزی براساس تقسیمات علمی و پژوهشی در علوم مختلف به‌خصوص حوزه علوم انسانی اشاره و بر تمرکز به این حوزه تأکید کرد.

وی به بیان اهمیت شکل‌گیری وحدت برای تشکیل حکومت و در نهایت رشد و همه‌گیری مسائل اخلاقی نظیر تقوا اشاره کرد و به تشریح ارتباط مواردی نظیر فسادستیزی و حرکت در صراط مستقیم در شکل‌گیری و تشکیل حکومت و ولایت در آخر‌الزمان پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته