دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1395 - 10:52
رئیس پلیس آگاهی ناجا در گفت‌و‌گو با آنا:

راه‌اندازی سامانه جست‌و‌جوی اموال مکشوفه تا پایان سال/سارقان با اموال دزدیده شده محترمانه برخورد نمی‌کنند

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه به دلیل نبود آگاهی مالباختگان از مشخصات اسمی‌ و رسمی اموالشان گاهی اموال کشف شده توسط پلیس به صاحبان مال استرداد نمی‌شود، از راه‌اندازی سامانه جست‌و‌جوی اموال مکشوفه توسط پلیس آگاهی خبر داد.
کد خبر : 109330

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا یکی از مشکلات اساسی افرادی که اموال آنها به سرقت می‌رود براساس اظهاراتشان این است که حتی پس از دستگیری سارقی که اموال آنها را به سرقت برده است و کشف اموالشان؛ به دلیل تعدد اموال مکشوفه توسط پلیس قادر به شناسایی اموالشان نیستند. برای پیگیری حل این مشکل به سراغ سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا رفتیم؛ پاسخ سردار مقیمی را در ادامه می‌خوانید:


*مالباختگان اغلب مدعی‌اند حتی زمانی که سارق آنها دستگیر می‌شود باز هم گاهی به اموالشان نمی‌رسند. علت این موضوع را چه می‌‌دانید؟


- یکی از اهدافی که در پلیس آگاهی در حال پیگیری آن هستیم و امیدواریم تا در این موضوع به دنبال فعالیت‌های انجام شده به موفقیت دست پیدا کنیم، این است که زمانی که مالی از یک مالباخته دزدیده می‌شود بعد از اینکه ما سارق را دستگیر می‌کنیم و به عبارتی دیگر وقوع سرقت کشف می‌شود، بتوانیم مال مالباخته را نیز تامین کنیم. در حقیقت این‌گونه نباشد که مالباخته تنها به سارق خود برسد، بلکه بتواند به اموالی که از او دزدیده شده هم دست یابد. برای این منظور مالباخته باید اطلاعات دقیقی را از اموالی که از او سرقت شده است، داشته باشد یعنی دقیقا آگاه باشد که اموالی که از او دزدیده شده مشخصات اسمی و رسمی‌اش چیست، اما از طرفی پلیس آگاهی باید بتواند از طریق سارقین و مالخران مال دزدیده شده را ردیابی کند. بعضا اتفاق می‌افتد که ما مال دزدیده شده را کشف می‌کنیم اما چون مالباخته نمی‌تواند تشخیص دهد اموالی که ما پیدا کرده‌ایم مال او است یا خیر، این اموال استرداد نمی‌شود. در برخی از مواقع ممکن است اموال دزدیده شده در شهر دیگری به سرقت رفته باشد و پلیس آن را در شهر دیگری کشف کند و در این زمان است که نه پلیس و نه حتی سارق سرمنشاء مال دزدیده شده را نمی‌تواند پیدا کند. سارق ممکن است چندین سرقت در چند محل انجام داده باشد و فراموش کند که کدام اموال را از کدام محل دزدیده است.



* برای حل مشکلاتی‌ که از آن نام بردید، راه‌حلی هم در نظر گرفته‌اید؟
- بله، برای حل این مشکل پلیس تصمیم گرفت سایتی را راه‌اندازی کند تا در این سامانه مال‌های مکشوفه سرقتی را در معرض نمایش بگذاریم تا مالباختگان بتوانند در این سایت مشخصات اموال خود را وارد کرده و اگر به این نتیجه رسیدند که اموال مال آنهاست، پلیس مال کشف شده را به آنها بازگرداند. برای طراحی چنین سامانه‌ای باید اقدامات امنیتی انجام شود تا همه نتوانند تمام اسامی اموال کشف شده را مشاهده کنند.
* این سامانه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟
- پلیس تلاش می‌کند تا این فرآیند را تا پایان امسال به نتیجه برساند و از همین امسال نیز بهره‌برداری از این سامانه را آغاز کنیم.
* در بعضی از مواقع افرادی که خودروی آنها به سرقت رفته است پس از پیدا شدن خوردویشان از آسیب‌های جدی که به خوردو آنها وارد شده گلایه‌مند هستند؛ علت این صدمات وراده به خودورها چیست؟


- سارقین با این خودرو محترمانه برخورد نمی‌کند. امکان تصادف یا سرعت غیرمجاز نیز وجود دارد و حتی بعضا خودرو را سرقت می‌کنند تا قطعات آن را از خودرو جدا کنند و خودرو را بعد از رسیدن به خواسته‌شان در گوشه‌ای رها می‌کنند. قسمتی از این خسارت‌هایی که به خودرو وارد می‌شود زمانی است که هنوز به پارکینگ وارد نشده است. البته ممکن است در پارکینگ‌ها هم خودروها دچار مشکل شوند، زیرا پارکینگ‌هایی که خودروهای سرقتی به آنجا منتقل می‌شوند خصوصی است و متعلق به نیروی انتظامی نیست، البته اگر در پارکینگ به خودرویی صدمه برسد، این موضوع به طور حتم عامدانه نیست.



*طرح جمع‌آوری گوشی‌های همراه قاچاق به صورت مقطعی در دستور کار پلس قرار گرفته یا ادامه‌دار است؟


- طرح جمع‌آوری گوشی‌های سرقتی و قاچاق از مراکز فروش تلفن‌همراه سال‌هاست که توسط پلیس انجام می‌شود و این طرح ادامه‌دار است. پلیس برای جمع‌آوری اموال مسروقه نه فقط گوشی تلفن همراه بلکه وسایل‌های مربوط به خودرو، سمساری‌ها اقدام می‌کند و در واقع اقدام در این زمینه جزو طرح‌های عملیاتی پلیس محسوب می‌شود که به صورت سالانه انجام می‌پذیرد. در زمینه مبارزه با اموال قاچاق نیز در برهه‌ای از زمان کالایی در اولویت دستور پلیس قرار می‌گیرد که ما برای آن اولویت کاری طرح‌های عملیاتی در نظر می‌گیریم و در حال‌حاضر با اولویت‌هایی که برای پلیس در نظر گرفته شده اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته