دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1395 - 13:28
در بازدید از مرکز معاینه فنی تاکسی‌های تهران عنوان شد:

مراجعه 40 هزار تاکسی به مراکز معاینه فنی در 6 ماهه ابتدایی امسال/ 18 هزار تاکسی در معاینه فنی مردود شدند

در شهر تهران 57 هزار تاکسی وجود دارد که از این تعداد تا پایان مهر ماه 40 هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و 18 هزار تاکسی به دلیل نقص فنی و عیوب ظاهری در تست‌ها مردود شده‌اند.
کد خبر : 127747

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی ابراهیمی معاون فنی و بهره‌برداری شرکت تاکسیرانی تهران با حضور در مرکز شهید چمران ضمن تشریح مراحل معاینه فنی تاکسی‌های پایتخت تاکسی‌ها را به سه دسته به منظور انجام معاینه فنی تقسیم کرد و گفت: دسته اول شامل تاکسی‌هایی می‌شود که عمر آنها کمتر از 5 سال است و بر اساس مصوبه نیازی به انجام مراحل معاینه فنی ندارند. دسته دوم مربوط به تاکسی‌هایی می‌شود که عمر آنها بین 5 تا 10 سال است و 50 درصد تاکسی‌های پایتخت در این رنج قرار می‌گیرند این تاکسی‌ها بین سال‌های 85 تا 90 تولید شده‌اند که باید هر 6 ماه یکبار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.


وی با بیان اینکه تاکسی‌رانان با در دست داشتن مدارک و کارت هوشمند می‌توانند به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند در توضیح دسته سوم عنوان کرد: دسته سوم تاکسی‌هایی هستند که عمر آنها بالای 10 سال است و از یارانه هم بهره‌مند نمی‌شوند و باید در طرح نوسازی تاکسی‌ها شرکت کنند دولت نیز برای این تاکسی‌ها تسهیلات در نظر گرفته است تا در طرح نوسازی شرکت کنند البته این تاکسی‌ها هم باید برای تردد در پایتخت برگه معاینه فنی بگیرند.


وی با بیان اینکه تا به امروز 14 هزار نفر برای نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند،‌ اضافه کرد: از این تعداد 7 هزار تاکسی نوسازی شده‌ است و بقیه نیز در دست اقدام است.


ابراهیمی با بیان اینکه 50 هزار تاکسی در پایتخت تردد می‌کنند که مدل آنها بین سال‌های 85 تا 90 است، اضافه کرد: در واقع 57 هزار تاکسی باید در پایتخت برگه معاینه فنی دریافت کنند.


معاون فنی و بهره‌برداری شرکت تاکسیرانی تهران با بیان اینکه تا پایان مهر ماه 40 هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، اضافه کرد: از این تعداد 18 هزار تاکسی در بازدید اولیه دارای نقص فنی بوده‌اند که پس از رفع آن مجددا موفق به دریافت برگه معاینه فنی شدند. تا به امروز 80 درصد از تاکسیرانان پایتخت برای دریافت برگه معاینه فنی به مراکز مراجعه کرده‌اند که این آمار رشد 10 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.


وی با بیان اینکه در وهله اول به همه تاکسیرانان اطلاع‌رسانی می‌شود تا به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، گفت: این موضوع را به صورت پیامکی به آنها منتقل می‌کنیم.


وی در خصوص مراجعه نکردن تاکسیرانان به مراکز و جریمه‌ای که برای آنها در نظر گرفته می‌شود، توضیح داد: ما در این رابطه تابع قوانین هستیم و اگر تاکسیرانان به مراکز معاینه فنی مراجعه نکنند برای آنها در آیین‌نامه انضباطی نمره منفی در نظر گرفته می‌شود.


رشد 45 درصدی مراجعه تاکسی‌ها به مراکز معاینه فنی


در ادامه سید نواب حسینی‌منش مدیرعامل مرکز ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه مراجعه خودروهای تاکسی به مراکز معاینه فنی در شش ماهه امسال با رشد 10 درصدی روبرو بوده است، گفت: مراجعه خودروهای عمومی به مراکز معاینه فنی طی 6 ماه ابتدایی امسال رشد 30 درصدی داشته است که این موضوع در تاکسی‌ها به رشد 45 درصدی رسیده است.


وی در توضیح بیشترین علل مردود شدن تاکسی‌ها در مراکز معاینه فنی توضیح داد: عیوب ظاهری، نقص ایمنی در ترمز، کمک‌فنرها و انحراف و در وهله آخر آلایندگی از جمله عواملی است که باعث مردود شدن خودروهای تاکسی در معاینه فنی شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته