دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشتیرانی متولی حمل و نقل ترکیبی درکشور

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی گفت: شرکت حمل ونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خود را متولی حمل و نقل ترکیبی می‌داند، اما معتقد است این فعالیت به درستی در ایران اجرا نمی‌شود.
کد خبر : 129125

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، علی حسین فرخی گفت: در کشور حمل و نقل ترکیبی به گونه ناقص اجرا می شود و با توجه به اینکه شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی بعنوان زیر مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و خود را متولی حمل و نقل ترکیبی می داند اما معتقد است این فعالیت به درستی در ایران اجرا نمی شود.


وی افزود: لازمه این امر این است که سازمان‌های دیگر مانند بنادر و دریانوردی، راه آهن، گمرک، پایانه ها از حمل و نقل ترکیبی حمایت کنند، در غیر اینصورت ما نمی توانیم بصورت صد در صد فعالیت داشته باشیم. هدف اصلی این است که تعاملی خوب با این نهادها ایجاد شود و از کمکهای این ارگانها بهره مند شویم و ظرفیت ها را شناسایی و صد درصد از آنها استفاده کنیم .


مدیرعامل شرکت حمل و نقل ترکیبی با اشاره به خط راه آهن بندرعباس ـ امیرآباد گفت: درحال حاضر در حوزه راه آهن ظرفیت های مناسبی وجود دارد بعنوان مثال با فعال سازی خط ریل بندرعباس به امیرآباد ما می توانیم از طریق این خط راه آهن، کشتی هایی که در بندر عباس پهلو می گیرند را به کشتی های بندر امیرآباد وصل کنیم اما متاسفانه تا به امروز این خط راه آهن آنچنان که باید فعال نبوده و به دنبال این هستیم که به کمک سازمانها و نهاد های دیگر به ویژه راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، بنادر و دریانوردی و گمرک این کار انجام پذیرد.


فرخی با اشاره به لغو تحریم و اجرای برجام خاطرنشان کرد: با اجرای برجام، پهلوگیری کشتی ها در خلیج فارس و بنادر ایران بیشتر شده است و همچنین مشکل ترانزیت کالا در ایران با لغو تحریم ها رفع شده است و درحال حاضر باید زمینه ها برای استفاده از فضای پسا برجام فراهم شود.


وی با اشاره به خرید تجهیزات و نوسازی واگن ها اظهار داشت: برای خرید واگن از گذشته برنامه ریزهای لازم انجام شده است اما مهم ترین اختلاف نظر درباره خرید واگن ها انتخاب شرکتهای داخلی یا خارجی است، با توجه به اینکه هر یک از این شرکتها مزیت های خاص خود را دارند بنابراین برای انتخاب شرکت نیاز به مطالعه است.


مدیرعامل شرکت حمل و نقل ترکیبی در این باره ادامه داد: در حال حاضر مطالعات اولیه انجام شده است و ما نیازمند منابع مالی هستیم با توجه به اینکه ظرفیتهای خوبی در داخل کشور وجود دارد، اگر شرکتهای داخلی منابع مالی را تامین و مشارکت کنند، بسیار مشتاق هستیم برای خرید واگن با شرکتهای داخلی قرارداد منعقد کنیم و از سوی دیگر باید بازاری باشد که بتوانیم در آن درآمد کسب کنیم و ایجاد بازار بستگی به فاکتورهای زیادی دارد که به حمایت و پشتیبانی سازمانها بویژه راه آهن نیازمندیم.


فرخی با اشاره به ساخت بندر خشک به عنوان هاب یادآور شد: فلسفه راه اندازی بندرخشک از گذشته در سیاست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده و آن را در دستور کار داشته و دارد و در پی فعال ترکردن آن است، همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پی راه اندازی بندر خشک در تهران است و با توجه به اینکه در مشهد امکانات آن ایجاد شده تنها باید فضا سازی و زمینه سازی برای تشویق مشتری انجام شود. در این راستا برنامه ریزی هایی صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم این برنامه ها را اجرا کنیم.


وی درباره نقش شرکت حمل و نقل ترکیبی در راه اندازی بندر خشک عنوان کرد: برای راه اندازی بندر خشک تنها شرکت حمل و نقل ترکیبی نقش ندارد بلکه این امر برعهده مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و سیاست بندر خشک در قسمت معاونت فنی و بازرگانی کشتیرانی پیگیری می شود و این شرکت در کنار آنها مسائل را پیگیری می کند.


مدیرعامل شرکت حمل و نقل ترکیبی در پایان افزود: جاده ابریشم همان کریدور شرق به غرب است که از ایران عبور می کند و در این مسیر خط ریل راه اندازی و قطار چینی برای سفر به تهران از این مسیر می گذرد اما بعلت اینکه این سفر دارای صرفه اقتصادی نبود، ادامه پیدا نکرد و تحقیقات زیادی برای کاهش هزینه ها انجام شده است، ازسوی دیگر بهترین مسیری که می توان جایگزین این مسیر شود، جاده ابریشم جنوبی است که از طریق دریا به بندر عباس و سپس به کشورهای CIS می رسد و کریدور شمال ـ جنوب را تشکیل می‌دهد. بنابراین ما به دنبال فعال کردن کریدور شمال به جنوب هستیم.


وی در این باره ادامه داد: در این راستا راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش می کند، خط راه آهن قزوین ـ رشت - آستارا را راه اندازی و این مسیر را جایگزین کریدور شرق ـ غرب کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته