دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1395 - 14:01
در هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه معرفی شد؛

دستگاه الکتروریسی و نرم‌افزار واقعیت افزوده در گوشی موبایل در غرفه دانشگاه آزاد واحد شیراز

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در نمایشگاه امسال دستاوردهای پژوهشی و فناورانه محصولات متعددی را معرفی کرد که از میان آنها می‌توان به دستگاه الکتروریسی و نرم‌افزار واقعیت افزوده در گوشی هوشمند اشاره کرد.
کد خبر : 144071

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- دستگاه الکتروریسی توسط سعید پرهوده، هیات علمی رشته فیزیک دانشگاه آزاد واحد شیراز ساخته شده است. کار این دستگاه تولید الیاف نانو است. این الیاف نانو شامل نانوفلز و نانوپلیمر می‌شود. در واقع الیاف‌های نانو به دلیل ساختار بسیار ریزی که دارند، استحکام بسیار بالایی دارند و از همین رو کاربرد این دستگاه در صنایع مختلف نساجی تا صنایع دفاعی، نفت و گاز و پتروشیمی است.


الکتروریسی فرآیندی جهت تولید انواع نانوالیاف و میکروالیاف از محلول‌های مواد پلیمری، سرامیکی و یا محلول‌های کامپوزیتی متشکل از پلیمر- نانوذرات و همچنین مذاب‌های مواد مذکور است.


این دستگاه جهت سنتر نانوالیاف و نانوسیم‌های مواد مختلف است. در این دستگاه با ایجاد یک اختلاف پتانسیل زیاد بین سیستم تزریق (که غالبا شامل یک بستر پلیمری حاوی پریکر سر ماده مورد نظر است) و یک الکترود چرخان نسبت به سنتر نانو الیاف خام اقدام می‌شود.


در مرحله بعد با حرارت دادن نانوالیاف خام به دست آمده، مواد پلیمری از ترکیب خارج می‌شود و پریکر سر به الیاف مورد نظر تبدیل می‌شود.


نرم‌افزار واقعیت افزوده



این نرم‌افزار روی گوشی‌های هوشمند مبتنی بر آندروید و iOS نصب می‌شود و به طور مثال خودرو را ب صورت سه‌بعی نشان می‌دهد. ایمان عباسی، دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر و دکتر مهدی صفرپور، دانشجوی دکتری کامپیوتر از واحد شیراز این نرم‌افزار را طراحی کرده‌اند.


وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیه عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارد و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند. در واقعیت افزوده، عناصر معمولا به صورت بی‌درنگ نگاشته می‌شوند و به طور هوشمند مرتبط با عناصر محیطی هستند.


با این نرم‌افزار می‌توان عکس و فیلم را به صورت سه‌بعدی تماشا کرد و هم اطلاعات اضافی را در مورد اشیاء پیرامون دریافت کرد. کاربرد این نرم‌افزار در سطح شهر در بیلبوردها به عنوان تبلیغات هوشمند است.


هر دوی این محصولات زیر نظر مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد شیراز توسعه یافته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته