دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیش‌بینی ایجاد 20هزار فرصت شغلی در صنعت فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت:‌ ایجاد اشتغال و تولید بدون توجه به بازار و صادرات کافى نیست و لزوم صادرات‌گرا بودن تولیدات براى پرهیز از عدم فروش فرش‌ها ضروری است. 
کد خبر : 192919

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، حمید کارگر در نشست بررسی وضعیت فرش کاشمر با بیان مطلب فوق اظهار کرد: براساس ابلاغ دولت، 20 هزار شغل برای حوزه فرش دستباف پیش بینی شده که با توجه به ظرفیت تولید و عنایت ویژه به موضوع صادرات و البته با درنظر گرفتن پیش شرطها و الزامات آن، برای ایجاد 40 هزار شغل نیز در این حوزه آمادگی داریم.


کارگر گفت: ایجاد اشتغال و تولید بدون توجه به بازار و صادرات را کافى نیست و لزوم صادراتگرا بودن تولیدات براى پرهیز از عدم فروش فرش‌ها ضروری است.


وی با بیان اینکه فرش کاشمر صاحب اصالت، پیشینه و هویت است و در سال 94 در سازمان جهانی مالکیت معنوى در ژنو ثبت جهانی شده گفت: مرکز ملی فرش ایران، به فرش این منطقه بی‌توجه نبوده و نخواهد بود اما جاى گلایه وجود دارد که فرش تولیدى امروز در این منطقه چقدر با اصالت‌هاى پیشین قرابت دارد.


رئیس مرکز ملی فرش ایران با نامناسب خواندن شیوه پرداخت مستقیم تسهیلات به قالیبافان و مشاغل خانگی، اظهار کرد: پرداخت مستقیم نقدینگی به قالیباف موجب خروج از دایره تولید و خریدن کالاهایی دیگری می شود، از این رو تسهیلات باید به تولید کننده پرداخت شود تا حفظ اشتغال در این بخش تداوم یابد.


وی با بیان اینکه برای دوام قالیبافان باید تلاش کرد، افزود: پروژه اشتغالزایى و تولید صادراتگرا در همین استان و در منطقه صالح آباد با ارایه یک میلیارد تومان تسهیلات نمونه عینى و موفق از سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت است.


وی گفت: در حوزه فرش دستباف تثبیت اشتغال و توسعه کارگاه های موجود نیز بسیار مورد اهمیت است و نباید صرفا به دنبال اشتغال جدید بود.


کارگر درباره ایجاد شهرک تخصصی فرش گفت: بنا به شرایط بومی منطقه باید نسخه های متفاوتی برای رونق فرش دستباف تجویز کرد که شاید در این منطقه تولید غیر متمرکز در منازل با مدیریت متمرکز نسخه بهتری باشد.


وی افزود: برخی برای کاهش قیمت تمام شده از کیفیت فرش می کاهند که این امر شایسته فرش ایرانی نیست.


کارگر با اعلام اینکه مرکز ملی فرش ایران به دنبال آموزش هاى تخصصى است، بیان کرد: آموزش ها فقط برای قالیبافان نیست بلکه به دنبال ارائه آموزش های تخصصی از جمله آشنایی با حقوق گمرکی، قوانین و مقررات بازارهای هدف، چگونگی حضور در نمایشگاهها و نحوه مذاکره تجاری هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته