دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1396 - 15:38
گزارش آنا از حاشیه‌های انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی؛

انتخابات الکترونیکی دردی از پزشکان دوا نکرد

در حالی که وزارت بهداشت از دو ماه قبل برای برگزاری انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی برنامه ریزی کرده‌ بودند اما ساعتی پس از آغاز این انتخابات سامانه با مشکل مواجه و رای گیری الکترونیکی ملغی شد که این ماجرا شبهات و ابهامات بسیاری به همراه داشت.
کد خبر : 196843

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، صبح روز گذشته هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی به صورت الکترونیکی در سامانه اینترنتی و حضوری در 200 حوزه انتخابیه آغاز شد، علی‌رغم اینکه از دو ماه قبل برنامه‌ریزی و ساماندهی این سامانه رای گیری الکترونیکی صورت گرفته بود اما پس از ساعاتی از آغاز رای گیری، سامانه اینترنتی با مشکلاتی مواجه شد که در نهایت هیات نظارت و هیات اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در اطلاعیه‌ای، لغو رای‌گیری الکترونیکی این دوره از انتخابات را اعلام کردند.


مسئولان وزارت بهداشت علت بروز مشکل در سامانه اینترنتی انتخابات نظام پزشکی را مشکلات فنی اعلام کردند و محمد آقاجانی، رئیس هیات اجرایی مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی گفت: در ساعت اولیه آغاز انتخابات، با ازدحام مراجعه کننده در سراسر کشور روبه‌رو بودیم. امیدواریم در ساعات آتی نیز این ازدحام به مرور کمتر شود و رای‌دهی طبق روال صورت گیرد.


انتخابات الکترونیکی به نوعی از سوی جامعه پزشکی و وزیر بهداشت مورد استقبال قرار گرفته بود و حتی حسن هاشمی این انتخابات را یکی از مهمترین نمادهای همدلی جامعه پزشکی دانسته و گفته بود: الکترونیکی کردن انتخابات نظام پزشکی می‌تواند میزان مشارکت را افزایش دهد و امیدوارم جامعه پزشکی کشور به عنوان یکی از اقشار فهیم و فرهیخته، یادگاری قابل استناد و قابل الگوبرداری برای سایر انتخابات صنفی و ملی از خود به جای بگذارد.


به گفته هاشمی، بسیاری از نیروهای وزارت بهداشت در جهت برگزاری انتخابات نظام پزشکی در امنیت کامل و در راستای اطمینان‌بخشی به صیانت از آراء اعضاء نظام پزشکی تلاش کرده‌اند.


این درحالیست که پس از ایجاد اختلال در سامانه اینترنتی رای دهی در انتخابات نظام پزشکی لغو رای‌گیری الکترونیکی اعلام شد و علی جعفریان، رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: بعد از اعلام رسمی لغو رای گیری الکترونیکی انتخابات، پیامکی برای اعضای سازمان فرستاده شد و در این پیامک ضمن اطلاع از لغو رای گیری الکترونیکی تاکید شد که ملاک شمارش آراء انتخابات صرفا آرای حضوری خواهد بود؛ یعنی اگر کسی از طریق سامانه الکترونیکی موفق به ثبت رای خود شده است، این رای هم اکنون ملغی است و فرد باید به صورت حضوری رای خود را به صندوق بیاندازد.


بر همین اساس برخی از پزشکان که با دریافت کد قصد داشتند به صورت الکترونیکی در انتخابات شرکت کنند نتوانستند رای دهند، زیرا این کد تنها یک ساعت اعتبار داشت و پس از قطع سامانه الکترونیکی اعتبار آن ساقط شد که به نظر می‌رسد، نبود زیر ساخت‌های لازم و در نظر گرفتن مسائل امنیتی باعث لغو انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی شد.


این ماجرا شبهات بسیاری را ایجاد کرد به طوری که برخی از پزشکان اختلال در برگزاری الکترونیک انتخابات نظام پزشکی را مصداق تقلب دانستند و بر همین اساس عباس آقازاده، رئیس ‌‌‌‌مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به رئیس هیات اجرایی انتخابات نام پزشکی گفت: اشخاصی که با ورود به سایت انتخابات وزارت رای خواهند داد، چگونه باید از سرنوشت رای خود نگران نباشند؟


وی افزود: وقتی اطلاعات شفاف افراد، ارائه شده از جانب شبکه‌های بهداشت درمان (با کمک نظام پزشکی)سراسر کشور در هزاران مورد غلط وارد شده، چه تضمینی وجود دارد آرای اینترنتی اخذ شده، درست به مقصد رسیده و نصیب صاحب حق شود؟ ».


همچنین ناهید خداکرم که منتخب جامعه مامایی در انتخابات نظام پزشکی است به خبرگزاری فارس گفت: شرم‌آور است که وزارت بهداشت بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی انتخابات نظام پزشکی را به آ‌شفته‌ترین و شبهه‌انگیزترین شکل ممکن برگزار کند و این مسأله یک آسیب جدی در حوزه سلامت است، الکترونیکی برگزار کردن انتخابات هزینه و وقت زیادی را به خود اختصاص داد و دیوار بی‌اعتمادی میان نظام سلامت و جامعه پزشکی ایجاد کرد.


البته امروز اسامی منتخبان نظام پزشکی تهران در حالی در برخی از رسانه‌ها منتشر شده است که علی جعفریان،رئیس هیات اجرایی تهران بزرگ به خبرنگار آنا می گوید: هنوز به طور رسمی هیچ نتیجه‌ای اعلام نشده و اعلام نتایج را به طور رسمی به نشست خبری عصر امروز ساعت 16 موکول می‌کنیم.


به نظر می‌رسد انتخابات نظام پزشکی به صورت الکترونیکی باعث اختلاف گروه‌های مختلف جامعه پزشکی و مسئولان شده و ابهامات بسیاری در اجرای آن وجود دارد و قرار است در جلسه عصر امروز آرا و نتایج به صورت کامل اعلام شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته