دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1396 - 11:34
جلال چراغپور درگفت‌وگو با آنا؛

کل دانش درگردش مربیان و کارشناسان فوتبال ایران نصف هوشیاری و علم کی‌روش نمی‌شود

کارشناس فوتبال گفت: اگر تیم ملی در جام جهانی شانسی برای صعود داشته باشد قبل از همه مربیان و کارشناسانی که در ایران حضور دارند کی‌روش راه‌های عملی شدن آن شانس را پیدا کرده است.
کد خبر : 210741

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، پس از تساوی تیم ملی ایران برابر سوریه ایرادات فراوانی به تیم ملی از سوی کارشناسان مختلف گرفته شد. از ضعف درون دروازه تا اشتباهات مدافعان و مهم‌تر از همه اینکه تیم ملی در زمان انجام بازی هجومی کاملا آسیب‌پذیر است. ماحصل اظهارنظرهای منتقدین به تیم ملی فوتبال این بود که شاگردان کارلوس کی‌روش در جام جهانی 2018 روسیه شانس آنچنانی برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی را ندارند و احتمال حذف‌شان بسیار بیشتر از شانس صعودشان است.


جلال چراغپور در خصوص احتمال صعود تیم ملی ایران از گروه خود در جام جهانی به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «با توجه به سیدبندی که در زمان قرعه‌کشی جام جهانی انجام می‌شود در ابتدا باید ببینیم در کدام دسته قرار می‌گیریم و با چه تیم‌هایی همگروه می‌شویم. خیلی فرق دارد که سرگروه ما به عنوان مثال فرانسه، اسپانیا، آلمان باشد یا اینکه برزیل سرگروه ما قرار بگیرد. ضمن اینکه روسیه به عنوان میزبان جام جهانی هم یکی از سرگروه‌هاست. بعد از آن باید ببینیم دو تیم دیگری که همگروه‌مان می‌شوند چه تیم‌هایی هستند. مهم است کدام تیم آفریقایی در گروه ما قرار می‌گیرد و همچنین این احتمال وجود دارد که به جای آنکه از آمریکای جنوبی همگروه داشته باشیم تیمی از آمریکای مرکزی حریف‌مان شود.»


کارشناس فوتبال ادامه داد: «تا زمانی که مشخص نشده چه تیم‌هایی رقبای ما خواهند بود، نمی‌توان شانس تیم ملی برای صعود به مرحله بعدی را مشخص کرد. البته واقعیتی که وجود دارد این است که نژادی در آسیا فوتبال بازی می‌کنند که چندان رشدی نسبت به دیگر قاره‌های جهان به خصوص آمریکای جنوبی ندارند. ما نباید از کی‌روش انتقاد کنیم که در فرصت 7 ساله حضورش رشد لازم را در میان فوتبالیست‌های ما ایجاد نکرده است. مربیان بزرگی نظیر رایکوف و اوفارل هم اگر خروجی داشتند در حیطه مسئولیت‌شان و مختص بازیکنانی بوده که این فرصت را داشتند تا زیرنظر این مربیان کار کنند.»


چراغپور افزود: «در طول دورانی که مسابقات فوتبال برگزار می‌شود تک مهره‌هایی بودند که تاثیرات گسترده‌ای در تیم‌شان داشتند. مثلا اوزه بیو، کریستیانو رونالدو، مسی، مارادونا، پله و .... بازیکنانی بوده و هستند که توانایی داشتند تا نتایج را برای تیم‌شان عوض کنند اما تاثیرات آنها به اندازه‌ای نبوده که کل ظرف فوتبال کشورشان را ارتقا دهند و به تنهایی تیم‌شان را به موفقیت بالایی برسانند. این بازیکنان به تنهایی این توانایی را داشتند و دارند که نهایتا یک پله تیم‌شان را بالاتر ببرند. در فوتبال ما هم در مقاطعی خاصی بازیکنانی نظیر حسن روشن، ایرج دانایی‌فر، علی پروین، سیروس قایقران و .... ظهور کردند که با قابلیت‌های فردی بالایی که داشتند تیم ملی را به موفقیت‌هایی رساندند.»


او خاطرنشان کرد: «در تمام این سال‌هایی که ما تیم ملی را در اختیار کی‌روش قرار دادیم او تیم ملی را با استراتژی‌های خاص خودش جلو برده است. کی‌روش هیچ وقت تک ستاره‌هایی نداشته که با اتکا به انها بتواند درصد موفقیتش را بالا ببرد. بازیکنان تیم ملی در تمامی این سال‌ها عادی بوده‌اند. به عنوان مثال مهدی طارمی را نمی‌توانیم با علی دایی مقایسه کنیم چون قابلیت‌های طارمی در سطح دایی نیست. ما هافبکی در سطح کریم باقری و یا حتی جواد نکونام هم نداریم که از نسل قبلی بوده است. تیم ملی ما فوق‌العاده عادی است.»


کارشناس فوتبال تاکید کرد: «اگر تیم عادی و بدون ستاره ایران الان در اختیار افشین قطبی و یا برانکو ایوانکوویچ و یا حتی بلاژوویچ بودما همین موفقیت‌ها را نداشتیم چون آنها مربیانی عادی هستند که اصول‌شان نمی‌تواند باعث ارتقای سطح بازی فوتبالیست‌های ایرانی شود. اگر اندازه‌های نتایج ما از حد معمول بالاتر رفته به خاطر دانشی است که کی روش به تیم ملی تزریق کرده است. کی‌روش استیل‌ بازی شاگردانش، سیستم و سازمان دهی آنها، نوع استراتژی که در زمین بازی می‌شود و نظمی که در تیم ملی وجود دارد همه به سبک کی‌روش انجام شده است.»


وی ادامه داد: «ما قبل از حضور کی‌روش از کجا می‌دانستیم که می‌توانیم چند جور دفاع و حمله کنیم. اصلا کارشناسی داشتیم که سیستم‌های فوتبال را به درستی بداند. حاصل حضور بیش از 7 ساله کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران آموزشی بوده که امروز استراتژی‌ها و تاکتیک‌های جدیدی در محافل فوتبالی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. کی‌روش به باشگاه‌ها و فدراسیون بارها گفته که ساختار فوتبالی‌تان را تغییر دهید و آن را مطابق فوتبال روز دنیا کنید. این مربی پرتغالی وقتی بازیکنی در داخل پیدا نکرد که به تیمش کمک شایان کند چندین بازیکن ایرانی را از خارج از کشور به تیم ملی تزریق کرد که در میان آنها اشکان دژآگه و رضا قوچان‌نژاد کمک شایانی به تیم ملی کردند و در راستای موفق کردن تیمش بازیکنان زیادی را تشویق به حضور در فوتبال اروپا کرد تا قابلیت‌های آنها با فوتبالیست‌های برتر دنیا تا حدود زیادی تطابق پیدا کند.»


چراغپور یادآور شد: «کی‌روش یک آدم خاص است. تحول خوبی در فوتبال ما ایجاد کرده است. همان‌طور که ولاسکو والیبال ایران را متحول کرد. پس از ولاسکو مربیانی آمده‌اند اما موفقیت‌های والیبال ما همچون گذشته نیست. دلیلش هم آن است که ولاسکو آرژانتینی یک آدم خاص است که بعد از رفتن او روح والیبال ایران آسیب خورد. هنوز هم کمبود ولاسکو در تیم ملی والیبال حس می‌شود. من به جرات می‌توانم بگویم که در 30 سال گذشته ما سرمربی خارجی بهتر از کی‌روش نداشتیم و بهتر است برای قضاوت او با توجه به شرایط روز فوتبال دنیا و ایران قضاوت کنیم. باید برای آنکه عملکرد کی‌روش را مورد تحلیل قرار دهیم انصاف نهانی داشته باشیم و از انصاف بیرونی‌مان استفاده نکنیم که دچار کلک شویم. ما به کی‌روش چه داده‌ایم و درقبال آن چه چیزهایی دریافت کردیم.»


کارشناس فوتبال تصریح کرد: «کی‌روش در این 7 سالی که در تیم ملی ایران بوده فرهنگ بسیار خوبی را به فوتبال کشورمان تزریق کرده اسن. ما دیگر کوچکترین بازیکن سالاری نداریم. ملی‌پوشان به شدت از سرمربی تیم ملی حساب می‌برند. ما زمانی بازیکنی در تیم ملی داشتیم که وقتی تعویض شده با لگد به زیر ساک ورزشی پزشک تیم زده یا وقتی صحبت‌های بازیکن لب‌خوانی شده متوجه شدیم که به سرمربی تیم گفته کچل بازیکن بدتر از من نبود که مرا بیرون آوردی. ما بارها دیدیم که بازیکنان عمدا بد بازی کردند تا سرمربی عوض شود و نمونه آن خوردن 9 گل در دیدار دوستانه برابر حریفی باشگاهی بوده است.»


چراغپور تاکید کرد: «امروز همه بازیکنان با تمام توان درون زمین می‌جنگند و حاضرند مصدوم شوند ولی تیم ملی موفق شود. شک ندارم که اگر تیم ملی در جام جهانی شانسی برای صعود داشته باشد قبل از همه مربیان و کارشناسانی که در ایران حضور دارند کی‌روش راه‌های عملی شدن آن شانس را پیدا کرده است. او از همه ما جلوتر است. چیزی که من پس از دیدن چند بازی درمی‌آورم و قصد بیان کردن آن را دارم کی‌روش زودتر می‌گوید و استراتژی‌اش را طراحی می‌کند. سرمربی تیم ملی خطر را زودتر از همه ما حس می‌کند و یقین دارم اگر خواسته‌هایش را اجرایی کنم درصد موفقیت تیمش بالاتر می‌رود.»


وی خاطرنشان کرد: «بهتر است کاری به برخی اخلاق‌های کی روش از جمله بطری آب به زمین کوبیدن و با نوع لباس پوشیدن او نداشته باشیم. کل دانش در گردش فوتبال مربیان و کارشناسان ما مطمئنا نصف هوشیاری و علم کی‌روش از فوتبال روز دنیا نمی‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته