دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1396 - 12:56

اجرای طرح توسعه علوم شناختی در کشور

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز از اجرای طرح توسعه علوم شناختی در کشور خبر داد.
کد خبر : 216502

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، محمد رضا آی درباره برنامه‌های آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برای توسعه علوم مرتبط با علوم شناختی گفت: «استادیاران با استعداد جوان شناسایی شدند که برای آنان کارگاه‌های آموزشی سه روزه برگزار شده است. در این دوره آموزشی استادیاران جوان با موضوعاتی چون تحریک مغناطیسی مغز، تصویربرداری مغز و سیگنال‌های مغزی آشنا شدند.»
آی همچنین از اجرای طرح دیگری در این زمینه خبر داد و گفت: «محققان استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، یزد و خراسان برای حضور در دوره آموزشی دو روزه در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز دعوت به عمل آمد.»
او با بیان اینکه ایجاد ارتباط با سایر مراکز استان‌ها از اهداف اجرای این طرح است افزود:‌ «تا پایان سال پنج استان دیگر تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت تا محققان این استان‌ها نیز از تجهیزات آزمایشگاه استفاده کنند.»


رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز افزود: «آزمایشگاه ملی نقشه‌‌برداری مغز یک مؤسسه دولتی مستقل است که به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و خدمات یکسان و گسترده به همه مراکز دانشگاهی و پژوهشی می‌دهد.»
به گفته آی در یک سال گذشته دو هزار و 600 نفر اعم از دانشجو و محقق از آزمایشگاه نقشه برداری مغز بازدید کرده‌اند. همچنین انجام 45 هزار نفر ساعت کار تخصصی، استفاده 1200 ساعت از تجهیزات، برگزاری بیش از 100 کارگاه تخصصی و برپایی مدرسه ایبرو از مهمترین اقدامات این آزمایشگاه بوده است.



او درباره هدف راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز گفت: «هدف این آزمایشگاه ارائه خدمات تخصصی به همه محققان است. محل فیزیکی این آزمایشگاه در دانشگاه تهران است، اما هویت مستقل دارد که خدمات آن مشمول همه مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می‌شود.»
رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با بیان اینکه تجهیزات این آزمایشگاه از سال 94 نصب و راه‌اندازی شده است، گفت:‌ «تحریک الکتریکی مغز، تحریک مغناطیسی مغز، طیف‌ نگاری مادون قرمز و پردازش سیگنال از جمله تجهیزات نصب شده در این آزمایشگاه است. در این بخش تحریک و تصویربرداری از مغز به طور هم‌زمان انجام می‌شود.»


آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز سال گذشته با حمایت معاونت علمی وفناوری رییس جمهوری برای ارائه خدمات به محققان کشور در حوزه نقشه برداری مغز راه‌اندازی شد .


انتهای پیام/

برچسب ها: علوم شناختی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته