دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 دی 1396 - 11:42
دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی خبر داد:

تقدیر از 41 اثر برگزیده در نهمین جشنواره فارابی/ اختتامیه جشنواره؛ 24‌ دی ماه

نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با تقدیر از 41 اثر برگزیده روز 24 دی‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.
کد خبر : 249673

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حسین میرزایی، دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در نشست خبری که صبح امروز در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، گفت: در بخش داخلی و بین‌المللی نهمین جشنواره فارابی در مجموع 4188 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 499 اثر در بخش بین‌الملل و بقیه آثار در بخش داخلی بوده است. بخش بین‌الملل این جشنواره 12درصد را پوشش می‌دهد.


وی ادامه داد: در بخش داخلی گروه فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان و فقه و اصول بیشترین میزان شرکت‌کننده را داشته است. به لحاظ سنی مشارکتی که در بخش جوان در گروه زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته بیشترین میزان مشارکت بوده است. همچنین مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی نیز از جمله گروه‌های پرمخاطب بخش جوانان است.


میرزایی خاطرنشان کرد: 2هزار و 792 اثر این جشنواره در بخش بزرگسالان و 1391 اثر هم در بخش جوان در جشنواره شرکت کردند، یعنی دو سوم بزرگسالان و یک‌سوم را جوانان تشکیل می‌دهند.


دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه 74 درصد شرکت‌کنندگان از مردان و 26 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: در مجموع امسال در نهمین جشنواره از 6 اثر بین‌الملل از کشورهای آلمان، ایرلند، افغانستان، عراق، لبنان و بوسنی‌ و هرزگوین تقدیر خواهند شد، که آثارشان در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی است.


به گفته میرزایی، در بخش بزرگسالان داخلی از 13 اثر و در بخش جوانان هم از 14 اثر در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی تقدیر خواهد شد.


وی اظهار داشت: 6 اثر بزرگسالان و جوان حائز رتبه اول، 4 اثر در رتبه دوم و 17 اثر هم حائز رتبه سوم شدند.


میرزایی در ادامه گفت: علاوه بر بخش داخلی و بین‌الملل یک بخش ویژه هم در جشنواره شامل پیشکسوتان علوم‌انسانی، مترجم برتر، انجمن علمی برتر و فصلنامه علمی – پژوهشی علوم‌انسانی برتر هم تقدیر خواهند شد.


دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه در مجموع 41 اثر برگزیده در مراسم اختتامیه که روز یکشنبه 24 دی‌ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، تقدیر به عمل می‌آید، گفت: تاکید بر نخبگی در این جشنواره صورت گرفته و بر این اساس آثار داوری و انتخاب شده‌اند. 650 داور در نهمین جشنواره آثار را داوری کردند. از دو دوره گذشته بخش حقیقی و حقوقی در این جشنواره از هم تفکیک شده‌اند و در این زمینه امسال حدود 52 درصد آثار ثبت‌شده به صورت مشارکت حقیقی و 48 درصد هم توسط موسسات حقوقی از قبیل پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و ناشران و غیره ثبت شده است.


دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در یک تقسیم‌بندی دیگر از نظر تنوع آثار ارسالی اعلام کرد که 58 درصد آثار ارسالی کتاب، ‌12‌درصد گزارش اختتام‌یافته پژوهشی، 12 درصد رساله دکتری و 18 درصد هم پایان‌نامه کارشناسی ارشد بوده که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.


وی تاکید کرد: از 27 اثر برگزیده بخش داخلی 10 اثر متعلق به بانوان است. همچنین از 4 هزار و 183 اثر دریافتی، 41 اثر برگزیده شناخته شده‌اند و این یعنی یک درصد آثار در اختتامیه جشنواره تقدیر خواهند شد.


میرزایی در پایان گفت: این جشنواره با حمایت آیسیسکو، یونسکو، وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود. برای مراسم اختتامیه از رئیس‌جمهوری دعوت شده است که امیدواریم بتوانند در این مراسم حضور داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته