دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1397 - 12:30

ساخت دستگاهی که به قلب مریض نیرو و دارو می‌رساند

دانشمندان موفق به ساخت دستگاهی شدند که به قلب آسیب‌دیده متصل می‌شود و می‌تواند داروهای مختلف را با غلظت‌های معین به قلب برساند.
کد خبر : 286390

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ScienceDaily، پس از این که یک بیمار سکته قلبی می‌کند، سلسه‌ای از رویدادهای مختلف شروع می‌شود که در نهایت منجر به نارسایی قلبی می‌شود. آسیب به ناحیه‌ای در قلب که رگ خونی مسدود شده است می‌تواند باعث ایجاد جراحت در بافت شود. در پاسخ به جراحت، قلب بازسازی می‌شود تا این کار جبران شود. این فرآیند معمولا به نارسایی بطنی ختم می‌شود.


یک تیم تحقیقاتی به امید ایجاد وقفه‌ای بین حمله قلبی تا نارسایی قلبی، وسیله‌ای به نام «تراپی» ساخته است. این دستگاه شامل یک مخزن می‌شود که مستقیما به بافت آسیب‌دیده قلبی متصل می‌شود.


یک لوله از این مخزن به یک پورت زیر پوست بیمار متصل می‌شود؛ بیمار یا پزشک معالج می‌تواند داروهای مورد نیاز را به این پورت تزریق کند. بدین ترتیب مخزن متصل به بافت قلب مجددا پر می‌شود.


این تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان دانشگاه MIT، هاروارد و کالج سلطنتی جراحان در ایرلند است.


این محققان جزئیات نحوه استفاده دستگاه تراپی برای بازگردان عملکرد قلب را توضیح می‌دهند. الن روچ، یکی از محققان دانشگاه MIT، در این باره می‌گوید: «پس از حمله قلبی، می‌تواند از این دستگاه برای رساندن دارو به بافت آسیب‌دیده استفاده کرد تا بیمار دچار نارسایی قلبی نشود».


وی افزود: «اگر بیمار در مراحل اولیه نارسایی قلبی باشد، می‌توانیم از این دستگاه برای کند کردن این روند استفاده کنیم».


دو سیستمی که در حال حاضر برای رساندن دارو به قلب استفاده می‌شود، ناکارآمد و تهاجمی هستند. در یکی از این روش‌ها، به جای این که دارو مستقیما به بافت آسیب‌دیده برسد، به‌ صورت سیستماتیک می‌رسد. همچنین حجم داروی مصرفی باید محدود باشد تا بیمار دچار عوارض جوانبی آن نشود بنابراین تنها مقدار کمی از دارو به بافت آسیب‌دیده قلبی می‌رسد.


اگر داروی تزریق‌شده به اندازه کافی در محل آسیب‌‌دیده باقی نماند تا تفاوتی ایجاد کند، از نظر داروشناسی مشکل محسوب می‌شود.


روش جدید از روش‌های تحویل داروی فعلی استفاده می‌شود؛ به عبارت دیگر تراپی به صورت موضعی دارو را به بافت آسیب‌دیده می‌رساند و هر چند بار که نیاز باشد عمل تحویل دارو را انجام می‌دهد. مخزن این دستگاه با یک عمل جراحی روی قلب قرار می‌گیرد.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته