دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صنعت چند هزارساله طلاوجواهر ایران، نیازمند هویت‌یابی دوباره

هفتمین نمایشگاه مصنوعات طلاو جواهر در حالی کار خود را آغاز کرد که به گفته کارشناسان بیش از نیمی از بازار ایران طلای ایران در دست رقبای خارجی است و این زنگ خطر ضعیف شدن صنعت چند هزار ساله طلاسازی را در کشور به صدا درآورده‌ است.
کد خبر : 3161

به گزارش خبرنگار افتصادی آنا، هفتمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، نقره، جواهر، ساعت، سنگ‌های قیمتی و صنایع وابسته از روز گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، نقره، جواهر و سنگ‌های قیمتی تهران به مدت 3 روز و با هدف معرفی بخشی از توانمندی‌های تولیدی و صادراتی و خدماتی ایران برگزار می‌شود.


برندسازی، رقابت در تولید، بازاریابی و فروش، پایداری در صادرات محصولات، مشتری‌مداری نظامند از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است. خبرنگار آنا با حضور در محل این نمایشگاه، با چند تن از فعالان صنعت طلا و جواهر گفت‌وگو کرد.


گلایه از سود بانکی


یک تولید کننده مصنوعات طلاو جواهر با بیان اینکه نرخ سود بالای تسهیلات بانکی، کمر صنعتگر و تولید کننده داخلی را خم کرده‌است، بلند مدت شدن اقساط وام‌های بانکی را خواستار شد.


سعید گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان داخلی، سودهای بالای نرخ تسهیلات بانکی است، گفت: چهار سال پیش برای رونق بخشیدن به تولید در واحد صنعتی خود 170 میلیون تومان وام با نرخ 17 درصد دریافت کردم و از آن سال تا کنون هر سه ماه یک‌بار 20 میلیون تومان قسط می‌دهم.


وی افزود: تاکنون 150 میلیون تومان پرداخت کرده‌ام، ولی بر اساس سود 17 درصد باید 250 میلیون تومان دیگر نیز بپردازم! در حال حاضر با توجه به رکود بازار به سختی می توانم از عهده باز پرداخت این اقساط برآیم.


این تولیدکننده که در یکی از شهرک صنعتی گرگان مشغول به فعالیت است با تاکید بر اینکه اگر دولت قصد دارد از تولید ملی حمایت کند، می‌بایست به وضع سود بانکی سامان بدهد،‌ اظهار کرد: بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل آنکه نتوانسته‌اند از پس باز پرداخت وام‌های خود بر آیند، اقدام به تعطیلی و فروش واحدهای تولیدی خود کرده‌اند، چرا که در غیر این صورت بانک‌ها که تنها شریک سود تولید هستند، اقدام به مصادره اموال و ماشین‌آلات واحدها می‌کنند.





نظارت بر مواد اولیه کارگاه‌های تولید مصنوعات را به استاندارد واگذار شود


یک کارشناس حوزه طلا و جواهر نیز گفت: یکی از مشکلات صنعت تولید مصنوعات طلا و جواهر در کشور نبود نظارت بر عیار طلای آب شده‌ای‌است که برای ساخت انواع مصنوعات به کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدکننده وارد می‌شود.


علیرضا انارکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه متاسفانه به جای طلای 750، طلای 747 به واحدهای تولیدی ارائه می‌شود، افزود: ورودی طلای آب شده به کارگاه‌ها با استانداردهای لازم منطبق نیست و در نتیجه هزینه‌های هنگفتی به تولید کننده تحمیل می‌شود.


او ادامه داد: این در حالی است که خروجی مصنوعات طلا و جواهر از کارخانجات و یا کارگاه‌ها از سوی اداره استاندارد کنترل می‌شود و بر اساس معیارهای استاندارد، خروجی طلا باید مطابق با طلای 750 باشد.


انارکی با اشاره به اینکه علت پدید آمدن چنین مشکلی در صنعت طلا و جواهر آن است که یک سازمان یا نهاد مسئول بر عیارسنجی طلا و جواهر نظارت ندارد، اظهار کرد: اگر نظارت بر ورودی طلای آب شده به کارگاه‌ها همانند خروجی آن از سوی اداره استاندارد انجام شود این مشکل برطرف می شود و دیگر تولیدکننده تاوان آن را نمی‌پردازد.


وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بر عملکرد آزمایشگاه‌های طلای اتحادیه، هیچ مسئول و نهادی نظارت نمی‌کند و در نتیجه از سالها پیش شاهدیم که ورودی طلای آب شده به کارگاه‌ها 2 تا 3 هزارم اختلاف دارد.


دولت در برخورد با قاچاق جدی نیست


یک کارشناس بازار طلاو جواهر نیز با بیان اینکه نیمی از بازار ایران در دست مصنوعات طلاو جواهر خارجی است، گفت: این مساله نشان می‌دهد که دولت هیچ جدیتی در برخورد با قاچاق گسترده طلا به کشور ندارد.


رضا سماواتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با گله‌مندی از وجود انواع مصنوعات طلا و جواهر خارجی در بازار ایران گفت: قاچاق گسترده زیورآلات به کشور موجب شد تا کارگاه تولیدی خود را تعطیل کنم و تنها به خرید و فروش مصنوعات طلا و جواهر بپردازم.


وی افزود: به جرات می‌توان گفت بیش از نیمی از بازار ایران در تصرف مصنوعات طلا و جواهر کشورهایی است که تا بیست سال پیش صنعتی به نام طلا و جواهر نداشتند.


او اظهار کرد: با وجود ممنوعیت واردات رسمی، ما شاهدیم که تولیدات وطنی در بازار کشور حکم یک مهمان ناخوانده را دارد که دیر یا زود باید عزم رفتن کند.



لزوم ایجاد یک هویت مستقل برای صنعت


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر هم با تاکید بر اینکه صنعت طلا و جواهر ایران از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید صادراتی و قابلیت ارزآوری برخوردار است، گفت: بزرگترین مشکل صنعت طلا و جواهر ایران این است که به چشم یک مجموعه مستقل به آن نگاه نمی‌شود و تصمیم‌گیرندگان آن افراد غیرتولیدی هستند.


عبادالله محمد ولی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش تولید مصنوعات طلا و جواهر، خودش را مدیریت نمی‌کند،‌گفت: در حال حاضر تصمیم‌گیری برای صنعت تولید مصنوعات طلا و جواهر ایران توسط بخش توزیع و بازرگانی انجام می‌شود.


وی افزود: علت اینکه صنعت تولید مصنوعات طلا و جواهر ایران با وجود داشتن ظرفیت‌های بالا، بازار را به رقبا واگذار کرده‌است، همان غیرمستقل بودن این صنعت از بخش بازرگانی طلا و جواهر است.


او با تاکید بر اینکه چنانچه تصمیم‌گیری‌ها به بخش تولید واگذار شود، این صنعت می‌تواند تا یک سال و نیم آینده خود را توانمند کند، اظهارکرد: برای برون رفت از مشکلات فعلی صنعت تولید مصنوعات طلاوجواهر، با مسئولان و نهادهای مختلف در حال مذاکره و رایزنی هستیم، ولی به دلیل اینکه این صنعت هویت مستقلی از بخش بازرگانی آن ندارد،‌نمی‌توانیم در زمان مقرر تصمیم بگیریم.


به گفته محمد ولی، صنعت تولید مصنوعات طلاوجواهر ایران نیازمند به رسمیت شناخته شدن هویت مستقل از بخش بازرگانی این صنعت است.


طلاهای قاچاق ارزش چندانی ندارند


رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با بیان اینکه ایران باید جزو کشورهای برتر تولید کننده مصنوعات طلاوجواهر در جهان باشد، گفت: قاچاق و واردات زیاد انواع مصنوعات طلاوجواهر به ایران ناشی از کمبودها و خلاءهایی بوده که در چند سال پیش به دلیل افت تولید داخلی به وجود آمده‌است.


مسعود سلطانی فر در در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا که چرا دولت در برخود با قاچاق مصنوعات طلاوجواهر خارجی به کشور چندانی جدی نیست، گفت: متاسفانه در حال حاضر بخش‌هایی از بازار ایران در تصرف مصنوعات طلاوجواهر خارجی قرار گرفته و البته این میزان واردات غیر رسمی عموما به مصنوعاتی تعلق دارد که ارزش چندان ندارند.


وی افزود: صنعت طلاوجواهر ایران از قابلیت بالایی برای تولید صادراتی برخوردار است و ما سعی داریم با اجرای برنامه‌های کوتاه و بلند مدت، امکانی را فراهم کنیم تا این صنعت چند هزار ساله طی چهار تا پنچ سال آینده تبدیل به قدرت صادراتی شود.


سلطانی فر با اشاره به برنامه‌های دولت برای حمایت از صنعت تولید مصنوعات طلاوجواهر، اظهار کرد: سال پیش شورای ملی گوهر را در کشور راه‌اندازی کردیم که از جمله سیاست‌های تعیین شده در آن، فراهم کردن بسترهای لازم برای تولید صادراتی مصنوعات طلا و جواهر و ایجاد ارزش افزوده بالا برای انواع تولیدات سنگهای قیمتی در کشور است.


الهام نرجه‌پور


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته