دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1397 - 09:00

دانشگاه‌های آینده به چه شکلی خواهند بود؟

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد دانشگاه‌ها در آینده باید فراگیر، نوآور و خلاق شوند تا بتوانند دوام بیاورند.
کد خبر : 321510
Oxford.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نشنال، مدل‌های قدیمی دانشگاهی توان رقابت با دنیای اینترنتی سریع امروزی را ندارد. زمان آن رسیده است که تغییرات اساسی در سیستم آموزش عالی ایجاد شود. تکنولوژی از کسب‌وکار گرفته تا سیاست و ایده‌ها در تمام جنبه‌های زندگی بشر نفوذ کرده است؛ اما به جرئت می‌توان گفت که دانشگاه یکی از مقاوم‌ترین حوزه‌ها در برابر موج پیشرفت تکنولوژی است.


سر آنتونی سلدون سرپرست دانشگاه باکینگهام در کتاب جدید خود به بررسی انقلاب آموزشی چهارم پرداخته است. به گفته وی، بسیاری از دولتمردان برای آموزش عالی یک مدل کارخانه‌ای در نظر می‌گیرند. در حال حاضر مؤسسات آموزش عالی مسحور رتبه‌بندی جهانی، عملکرد امتحانات و بودجه هستند و به همین دلیل مقامات دانشگاهی آنچه را دانشجویان می‌خوانند محدود کرده‌اند. از سوی دیگر در سیستم آموزشی فعلی انتخاب حرف اول را می‌زند و ظرفیت دانشجو در نظر گرفته نمی‌شود. پیشرفت تکنولوژی نه‌تنها برای دانشگاهیان وقت‌ آزادی فراهم نکرده است تا به کارهای تحقیقاتی و آموزشی بپردازند؛ بلکه میزان حجم کاری آنها را زیاد کرده است.


در نتیجه آموزش عالی دیگر فرصت و تحرک اجتماعی مورد نیاز در اختیار دانشجویان نمی‌گذارد. والدین همچنان از فرزندان خود انتظار دارند که مسیر مشابهی مانند آنها انتخاب کنند، برای تحصیل به دانشگاه بروند تا بتوانند شغل مناسبی پیدا کنند. فارغ‌التحصیلان با این فکر دانشگاه را ترک می‌کنند که تحصیلاتشان تمام شده است؛ اما فارغ‌التحصیلی تازه ابتدای راه است.


شاید دانشجویان نمرات بالا و مدارک عالی کسب کنند؛‌ اما هیچ تضمینی نیست که دانش، مهارت و ویژگی‌های یک عضو مثبت جامعه را داشته باشند. نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که آموزش عالی در حال حاضر در نقطه حساسی از تکامل خود قرار دارد. کسب‌وکارهای در حال رشد نیاز به مهارت‌های خاصی در نیروی انسانی دارند؛ اما دانشگاه‌های فعلی قادر به توسعه این مهارت‌‌ها در دانشجویان نیستند.


بسیاری از دانشگاه‌ها اقدام به بازسازی نظام آموزشی خود کرده‌اند به دانشجویان یاد می‌دهند که مهربان، شجاع و کنجکاو باشند و با فرهنگ‌ها، محیط‌ها و مدل‌های اقتصادی مختلف آشنا شوند.


انتهای پیام/4021/پ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته