دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1397 - 11:03
به توان چهل/ ۹؛

رشد کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر از بقیه دانشگاه‌هاست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در چند دهه اخیر، همه دانشگاه‌ها رشد داشته‌اند اما نقش دانشگاه آزاد اسلامی پررنگ‌تر از بقیه است.
کد خبر : 358777
c142fc77-042e-48e4-ba6c-a68896ad8a62.jpeg

داوود محمدی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مورد دستاوردهای دانشگاهی در 40 سال اخیر اظهار کرد: در نظام آموزش عالی، پیشرفت‌های فوق‌العاده زیادی داشته‌ایم؛ از نظر کمی و کیفی، دانشگاه‌ها رشد زیادی پیدا کرده‌اند که نقش دانشگاه آزاد اسلامی پررنگ‌تر از بقیه دانشگاه‌هاست؛ در اقصی نقاط کشور واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و به کیفی سازی مسائل علمی توجه ویژه‌ای می‌شود.


وی افزود: افزایش دانشگاه در یک کشور، موجب توسعه علمی آن کشور می‌شود و افراد بیشتری امکان دارند که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار شوند؛ افزایش کمّی فارغ‌التحصیلان سبب افزایش سواد، اطلاعات و علم در کشور شده و تعداد قابل‌توجهی از این قشر فرهیخته، برای جامعه سرمایه بزرگی محسوب می‌شوند.


پزشکان ایرانی جزو برجسته‌ترین پزشکان جهان هستند


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علاوه بر رشد کمی، از نظر کیفی نیز رشد خوبی در کشور داشته‌ایم؛ در اوایل انقلاب دانشکده‌های پزشکی به‌اندازه کافی وجود نداشت و برای درمان برخی بیماری‌ها، پزشک از کشورهای هند و... به ایران می‌آمد و مریض‌ها را درمان می‌کردند؛ اما در حال حاضر پزشکان ایرانی، جزو برترین پزشکان جهان بوده و از نظر علمی جایگاه برجسته‌ای در دنیا دارند.


محمدی ادامه داد: در مجموع نمره بالایی به دانشگاه‌ها می‌دهم؛ البته کافی نیست و باید اشکالات را بازنگری و آسیب‌شناسی کنیم؛ آیا پیشرفت‌های علمی ما منطبق بر نیازهای کشور بوده است؟ آموزش عالی باید نیازهای کشور را برطرف کند و ارتباط خوبی با صنعت پیدا کند.


از نظرات علمی و تخصصی سایر کشورها استفاده کنیم


وی با بیان اینکه باید با کشورهای مختلف ارتباط علمی بیشتری برقرار کنیم، افزود: برخی از کشورها در شاخه‌های علمی مختلف پیشرفت کرده‌اند که باید از تخصص و نظر علمی آن‌ها استفاده کنیم؛ برای این کار می‌توانیم برخی دانشجویان را به کشورهای خارجی بفرستیم و در حوزه‌هایی که نیاز داریم، تبادل علمی صورت بگیرد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در بعضی از شهرهای کوچک، نیاز به واحد دانشگاهی نداریم که این واحدهای کوچک باید با دانشگاه‌های بزرگ ادغام شوند و از صرف هزینه اضافی جلوگیری شود.


محمدی بیان کرد: در زمینه علمی باید به دانشمندان خودمان توجه ویژه‌ای داشته باشیم و از نظرات آن‌ها برای پیشرفت کشور استفاده کنیم؛ البته ایرادی ندارد که از پیشرفت علمی کشورهای خارجی استفاده کنیم. در دهکده جهانی همه باید باهم همکاری داشته باشند؛ نظرات کارشناسی و علمی افراد خارجی را بررسی کنیم و مطابق با نیازهای کشورمان از آن استفاده کنیم.


وی افزود: باید راهکارهای مناسبی برای توسعه علمی کشور پیدا کنیم، اشکالات را برطرف کرده و از تجربه کشورهای خارجی استفاده کنیم.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در مورد برنامه‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یکی از وظایف کمیسیون، بررسی طرح‌ها و لوایح آموزشی است. همچنین کمیسیون آموزش باید نظارت لازم بر آموزش عالی و آموزش‌وپرورش را داشته باشد.


محمدی افزود: در مورد وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید نظارتمان بیشتر از گذشته باشد و برنامه‌ریزی کنیم تا اشکالات، آسیب‌شناسی شود.


وی ادامه داد: برای توسعه پژوهش در کشور باید راهکارهای خوبی پیدا کنیم؛ کشورهایی که رشد چشمگیر علمی داشته‌اند، به تحقیق و پژوهش، بیشتر از مقوله‌های دیگر اهمیت دادند.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعضای کمیسیون آموزش با مأمور کردن گروه‌هایی می‌توانند دستاوردهای دانشگاه‌های بزرگ دنیا را بررسی کنند که چه اقداماتی انجام دادند تا به این رشد علمی رسیده‌اند؛ باید بین دانشگاه و صنعت ارتباط زیادی ایجاد شود که در این زمینه کارهای خوبی انجام‌شده اما کم است و باید این ارتباط تقویت شود.


استاد دانشگاه نباید فقط تدریس کند/ لزوم توجه بیشتر استادان دانشگاه به پژوهش و نوآوری


محمدی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از ایراداتی که به دانشگاه‌ها وارد است، روزمرگی برخی استادان دانشگاه است که فقط تدریس می‌کنند و به تحقیق، پژوهش و نوآوری کمتر توجه می‌کنند؛ استاد دانشگاه باید مدام در حال تحقیق و پژوهش باشد و در جهت رفع مشکلات کشور گام بردارد.


انتهای پیام/4123/4118/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته