دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1398 - 16:16
اکبری در گفتگو با آنا:

عدم تخصیص حقابه، تالاب گاوخونی را خشک می‌کند

سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست اصفهان گفت: در صورتی‌که حقابه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی تأمین نشود، این تالاب وضعیت پایداری را از دست داده و خشک می‌شود.
کد خبر : 397504
unnamed (1).jpg

حسین اکبری در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با لزوم تخصیص حقابه زیست‌محیطی به زاینده‌رود اظهار کرد: تنها آورده‌ای که تالاب بین‌المللی گاوخونی دارد و می‌تواند به‌عنوان یک منبع آب پایدار به آن اختصاص یابد زاینده‌رود است هرچند تعدادی رودخانه فصلی هم در این میان هستند که در صورت بارش‌های سیلابی می‌توانند یک آورده جزئی برای تالاب داشته باشند که این میزان بسیار ناچیز است.


وی با بیان اینکه حقابه زیست‌محیطی زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی 176 میلیون متر مکعب است، گفت: برای احیای تالاب گاوخونی و پایداری روند آن باید این میزان حقابه از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان که تابع وزارت نیرو است تأمین شود.


سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: در سال‌های گذشته صحبت‌هایی که مبنی بر عدم تخصیص حقابه مطرح می‌شد خشکسالی بود ولی امسال به‌واسطه بارندگی‌های کم‌سابقه‌ای نسبت به دریافت آن امیدوار و دریافتش را مطالبه می‌کنیم.


اکبری در ارتباط با اقدامات انجام‌شده در ارتباط با دریافت حقابه زیست‌محیطی تالاب در سال جاری گفت: هماهنگی‌ها و مکاتبات بین بخشی با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شده است و با وجودی‌که روش‌های اجرایی متفاوتی برای این موضوع وجود دارد ولی ما به‌دنبال آن هستیم به‌صورت مستمر حقابه‌ای را برای تالاب داشته باشیم و در صورت بروز محدودیت‌ها بتوانیم این تخصیص را به‌صورت دوره‌ای داشته باشیم.


وی با بیان اینکه اقلیم تالاب گاوخونی فراخشک است و در صورتی‌که متوسط بارندگی سالانه آن 100 میلی‌متر باشد، در فصل گرما میزان تبخیر آن به حدود 3 هزار و 500 میلی‌متر می‌رسد، گفت: در ادوار گذشته کاربری‌ها و سهمابه‌های مختلفی در مسیر زاینده‌رود و تالاب تخصیص یافته است که برآیند آن منجر به وضعیت فعلی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی شده و در صورتی‌که حداقل 176 میلیون متر مکعب حقابه‌ای که براساس مطالعات علمی برای آن مشخص شده مهیا نشود تالاب وضعیت پایداری خود را از دست داده و خشک می‌شود.


سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه در صورتی‌که در فصل بارش، بارندگی‌های نرمال داشته باشیم محدوده آن تنها 2 ماه است در حالی‌که فصل خشک ما به حدود 10 ماه می‌رسد، افزود: ما باید مشکلاتی که در ادوار مختلف زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را به‌سمت خشکی برده را تعدیل کنیم و روند احیا را که اختصاص حقابه است در پیش بگیریم.


اکبری ضمن اشاره به بارندگی‌هایی که تالاب در ایام نوروز داشت، اذعان کرد: ما در ایام نوروز حدود دو بار در سطح تالاب بارش داشتیم که این بارش‌ها باعث شد که تالابی که به مرز 97 درصد خشکی رسیده بود 10 درصد آن آب‌گیری شود.


وی تصریح کرد: در حال حاضر با وجودی‌که با ورود به فصل گرما، افزایش دما و طولانی شدن روزها افزایش مواجهیم، به حقابه تالاب توجهی نشده و میزان ورودی آن تنها به کمتر از یک متر مکعب بر ثانیه رسیده که این موضوع روند خشک شدن تالاب را سرعت می‌بخشد.


سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: با توجه به سیلاب‌های بهاری تالاب دارای یک رطوبت حداقلی است و این موضوع روند تبدیل شدن منطقه به کانون گرد و غبار را به تأخیر می‌اندازد و این فرصت را به ما می‌دهد تا بتوانیم با تأمین حداقل حقابه پایدار روند احیای تالاب گاوخونی را داشته باشیم.


گفتنی است در چند روز گذشته نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اصفهان در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی فوری به موضوع احیای زاینده‌رود شدند و از وی خواستند تا نسبت به تغییر روند وزارت نیرو نسبت به این موضوع اقدامی فوری انجام دهد.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته