دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1393 - 09:26
قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد:

ارتباط پزشک و پرستار «وایبر درمانی» نیست

قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی در خصوص استفاده برخی پزشکان از وایبر و برخی شبکه‌های اجتماعی دیگر توضیحاتی را ارائه داد.
کد خبر : 4678

محسن خلیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره شایعات اخیر مبنی بر اینکه برخی پزشکان از طریق وایبر بیماران را درمان و معاینه می‌کنند گفت: تاکنون هیچ گزارشی در این خصوص به سازمان نظام پزشکی اعلام نشده است اما در صورت وجود چنین چیزی نمی‌توان آن را مانند برخی رسانه‌ها بهانه پزشکان برای حضور نیافتن در بیمارستان تلقی کرد.


قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی افزود: پرستار تنها در شرایط «خاص و ضروری» می‌تواند پزشک را از طریق TELEORDER در جریان وضعیت بیمار قرار دهد و آن هم بدین گونه که حتما باید دو پرستار، TELEORDER را به ثبت برسانند. پزشک بعد از ارائه مشورت‌های لازم از این طریق باید خود را در اولین فرصت بر بالین بیمار حاضر کند و دستور پزشکی خود را به ثبت برساند. همانگونه که از نام این سیستم پیداست TELEORDER برقراری یک تماس شنیداری را بین پرستار و پزشک برقرار می‌کند و طی آن پزشک تنها به شنید‌ه‌های پرستار اکتفا می‌کند.


خلیلی در ادامه تصریح کرد: در صورت پذیرش برقراری ارتباط پرستار و پزشک از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توان آن را با یک دید مثبت پذیرفت آن هم بدین گونه که وقتی پرستار در TELEORDER شرایط بیمار را تشریح می‌کند پزشک برای اطمینان از بررسی‌های پرستار، از وی بخواهد نتایج بدست آمده را برای او از طریق شبکه‌های اجتماعی ارسال کند تا پزشک بتواند بررسی‌های لازم را انجام دهد.


وی همچنین گفت: در مواقع اورژانس نیز پزشک موظف است هر چه سریع‌تر خود را بر بالین بیمار حاضر کند حال ممکن است در این زمان مشکلات ناخواسته‌ای ایجاد شود که مانع از رسیدن به موقع پزشک بر بالین بیمار شود؛ در این هنگام نیز پرستار اجازه ندارد بدون دستور پزشک اقدامی را انجام دهد بنابراین در این موقع نیز پرستار می‌تواند وضعیت بیمار را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای پزشک ارسال کند و اقدامات اولیه را برای بیمار انجام دهد.


قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا این مساله موجب افزایش خطا در تشخیص نمی‌شود گفت: زمانی که حال بیمار مساعد است و پرستار تنها می‌خواهد از دوز دارو مطمئن شود هیچ مشکلیپیش نمی‌آید به خصوص اینکه همیشه رزیدنت در بیمارستان حضور دارد و اگر نیاز باشد با استاد خود مشورت می‌کند اما در مواقع اورژانسی تمام پزشکان بر وظیفه اصلی خود پایبند هستند و خود را بر بالین بیمار حاضر می‌کنند و استفاده از این شبکه‌ها نه تنها خطایی ایجاد نمی‌کند بلکه موجب بهبود وضعیت بیمار تا زمان حضور پزشک می‌شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته