دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1399 - 16:00

دانشمندان به غشای شکار کربن دی‌اکسید دست یافتند

دانشمندان غشایی را توسعه داده‌اند که قادر به جداسازی کربن دی‌اکسید از گازهای دیگر است.
کد خبر : 488755
010-silver-membrane_1024.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یک گروه تحقیقاتی موفق به توسعه غشای خود مونتاژشونده‌ای از جنس نقره شده‌اند که قادر است کربن دی‌اکسید را، پیش از آن که فرصت پخش شدن در اتمسفر را داشته باشد، جذب کند. دانشمندان برای توسعه این غشا از تکنیکی استفاده کرده‌اند که پیش از این به کار گرفته نشده بود.


محققان در این روش مقدار کمی فلز ارزشمند در غشای جداکننده گازی قرار داده بودند که اهرامی برای  جریان کربن دی‌اکسید به شمار می‌رود و باعث افزایش شکل‌گیری کریستال‌ها و شوره‌های کوچک نقره‌‌ای در غشا می‌شود. این شوره‌ها باعث کارآمدتر شدن این ساختار می‌شود، بدین ترتیب مقدار بیشتری کربن‌ دی‌اکسید و اکسیژن، بدون نیاز به استفاده بیش از حد از فلزی گرانبها، از میان غشا عبور می‌کند.


به گفته گروه تحقیقاتی، ساختار کلی غشا از نقره ساخته نشده است بلکه مقدار اندکی نقره به کار رفته تا درون غشا رشد کند و کارکرد آن را بهبود ببخشد. این فرایند نمونه‌ای از روش جذب و ذخیره کربن است که در طیف وسیعی برای فیلترینگ انتشار گاز کربن دی‌اکسید به کار گرفته می‌شود. هدف از این روش‌ها جلوگیری برای جریان یافتن کربن‌ دی‌اکسید در اتمسفر است تا مانع از گرم شدن زمین شود.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته