دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1399 - 00:02
در گزارش آنا بخوانید؛

دلخوشی مردم رنجور یمن به تفریح لب ساحل و گردش در جنگل‌ها / در یمن کار و امید جریان دارد

پرده از چهره خشن جنگ یمن که برداریم، در دل این کشور جوانان خوش‌ذوقی را می‌یابیم که دل به آینده بسته‌اند و کشورشان را با شرایط دشوارش می‌سازند.
کد خبر : 523157
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اگر کمی از فضای به خاک و خون نشسته یمن خارج شویم و از صدای جنگنده‌ها، مسلسل‌ها و بمباران گاه و بیگاه صنعا، صعده، الحدیده و... فاصله بگیریم، در دامنه مراتع و کشتزارهای یمن جوانان خوش‌ذوق و قریحه را می‌یابیم که روز و شب خود را با سرودن شعر می‌گذرانند و در دل هوای ترنم باران دارند تا بر مراتع تفتیده ببارد. گرچه بنا به فضای حاکم بر این کشور شعرها نیز دستمایه سیاسی دارند.


«ابواحمد» یکی از این جوانان سرزنده‌ای است که هر روز در دامن سبز مراتع به چوپانی و گله‌داری مشغول است. آخرین شعری که از ضمیر دلش برآمده، به این مضمون است:


امروز 14 اکتبر از جنوب یمن می‌سرایم


ای چشم! روزگار من


طوری می‌گذرد که در تاریخ نظیر ندارد


آزادگان در دو صف جلو


و باقی خائنان و جاسوسان هستند
دو سال با آزادگان بودم


و مزدوران خاکم را اشغال کردند


افتخارم سربرافراشتن جوانان از میان پرچم عزت و نگاه به آسمان است


 و...


طبیعت مسحورکننده یمن


یمن کشوری دارای طبیعتی بکر و زیباست؛ این زیبایی در استان «اب» دوچندان است و هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. از این استان تا پیش از آغاز حمله ائتلاف سعودی، به‌عنوان پایتخت گردشگری یمن یاد می‌شد که دارای جاذبه‌های طبیعی زیاد، آثار و منظره‌های بکر و چشم‌نواز است.



از این منطقه به‌دلیل پوشش سبز طبیعی مناظرش به «کمربند سبز» یاد می‌شود که دارای کوه‌ها، جنگل‌ها و رودخانه‌های خروشان است.



از یمن به‌عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان یاد می‌شد و سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده بود که این کشور، مقصد گردشگری بسیار جذاب، منحصربه‌فرد، بکر، دارای گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری است.


آغاز سال تحصیلی جدید در یمن و مشکل کرونا


از حدود یک ماه پیش والدین یمنی دانش‌آموزان خود را با ترس و دلهره ناشی از تخریب مدارس در نتیجه بمباران ائتلاف متجاوز سعودی راهی کردند، اما این تنها دغدغه آن‌ها نبود. یمن همچون سایر نقاط جهان با بیماری کرونا دست به گریبان است و به‌دلیل ضعف ساختاری، بچه‌ها ناگزیر از حضور در مدارس هستند.


 «ابوعبث» پدری است که فرزند خود را برای آغاز سال تحصیلی به مدرسه‌ای در صنعا برد. وی می‌گوید: اقوام ما به کرونا مبتلا شده‌اند و نگران جان فرزندمان هستیم. شیوع کرونا بر مشکلاتمان دوچندان افزوده است.



کرونا همچنین اقتصاد ضعیف یمن را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و بسیاری از شغل خود بیکار شده‌اند.


ابوعبث عنوان کرد: مشکلات ما زمانی بیشتر شد که مدارس خصوصی به بهانه کرونا و مراقبت‌های ویژه از فرزندانمان هزینه‌های ثبت‌نام را چند برابر کردند که پرداخت همه آن در توان بیشتر ما نیست.


مدیر مدرسه «سلما» در پایتخت یمن به بُعد دیگر مشکلات دانش‌آموزان پرداخت و گفت: همه هزینه‌های اضافی اخذشده مربوط به کرونا نیست، بلکه دولت امسال در چاپ و نشر کتب درسی ناتوان مانده است و مجبوریم جزوات درسی را خودمان تهیه کنیم.



وی افزود: جنوب و شمال یمن دو ساختار آموزشی متفاوت دارد و وجود چنین اختلافی باعث شده است مدارس خسارت ببینند. در این میان والدین معترض به افزایش هزینه‌ها هستند که تا حدی حق دارند، ولی مدارس نیز باید هزینه‌های خود را تأمین کنند.


ایده‌های جهانی


یمنی‌ها مردمی هستند با ایده‌های جهانی و بزرگ. جوانان یمنی برای اینکه خود و محصولاتشان را به دنیا عرضه کنند، به‌تازگی راهی جشنواره‌های اروپایی شده‌اند. هفته گذشته نخستین نمایشگاه معرفی آثار و دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی ملت یمن با رویکرد معرفی و آشنایی سایر ملت‌ها و اقوام با خوی مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوزان سعودی در آلمان برگزار شد. 



در این نمایشگاه نهادهای خصوصی یمن با برپایی غرفه‌هایی به نمایش تصاویر ایستادگی مردم مظلوم یمن در برابر متجاوزان سعودی پرداختند.  شعار یمنی‌ها در این نمایشگاه «رفع محاصره فرودگاه بین‌المللی صنعا» بود. در حاشیه این نمایشگاه اقدامات فرهنگی دیگری در برلین انجام شد که در آن یمنی‌ها و حامیان ملت مقام و مظلوم یمن مشارکت کردند.


زندگی در خوف و رجا


یمنی‌ها با دغدغه کرونا، داشتن طبیعت بکر، جوانان پرنشاط و استان‌هایی سرسبز، به‌دلیل شرایط سختی که ائتلاف سعودی برایشان رقم زده‌اند، زندگی می‌گذرانند و با وضعیت اقتصادی فاجعه‌باری مواجه هستند. آن‌ها از زمین، دریا و هوا محاصره هستند و مجالی برای تنفس ندارد.


«سلیم المنتصر»، کارشناس یمنی دراین‌باره می‌گوید: محاصره یمن باعث شده مشتقات نفتی که زندگی مردم به آن وابسته است، وارد یمن نشود. همچنین مردم از دسترسی به مواد غذایی و دارو محروم هستند و به‌جز مقداری محدود، غذا و دارو وجود ندارد.


یمن


وی مردم یمن را ملتی سازگار، مهربان و دارای اخلاق کریمانه ای توصیف کرد که آن را از نیاکان خود به یادگار نگه داشته‌اند و عنوان کرد: یمنی‌ها در تاریخ چند هزار ساله خود به داشتن فرهنگی وارسته و عالی مشهور هستند. آن‌ها با خون و مال خود در برابر متجاوزان ایستاده‌اند و این، رمز ایستادگی و سربلندی ملت یمن است. یمنی‌ها صلح‌جو هستند و می‌خواهند در آرامش و ثبات در کنار فرزندانشان و در سایه اسلام و محبت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) زندگی کنند.


این کارشناس یمنی تأکید کرد: مردم یمن خواهان ظلم نیستند و مبادی آداب را در برخوردهای خود با یکدیگر رعایت می‌کنند، به موضوع فلسطین اهتمام دارند، مخالف اشغالگری و استکبار جهانی هستند، سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند و حامی مظلومان جهان هستند.


یمن


به گفته وی، با وجود اوضاع سخت جنگی، مردم یمن به زندگی خود ادامه می‌دهند، به گردش می‌روند، فرزندانشان را به مدارس و دانشگاه‌ها می‌فرستند و به آینده‌ای بهتر از امروز امیدوارند. تفریح در یمن موضوعی فراموش‌شده نیست و آن‌ها در تعطیلات با خانواده‌هایشان به باغ‌ها و تفرجگاه‌ها می‌روند، جلسات خانوادگی و صله رحم برقرار است و سواحل یمن به‌ویژه در دریای سرخ، پارک‌ها و... هر هفته میزبان صدها نفر از مردم یمن است.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا تفریح
ارسال نظر
هلدینگ شایسته