دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1399 - 16:18
آنا بررسی می‌کند؛‌

ماجرای کمبود انسولین در داروخانه‌ها چیست؟

کمبود انسولین در کشور باعث ایجاد نگرانی‌های فراوانی برای دیابتی‌ها شده است.
کد خبر : 524878

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، موضوع کمبود انسولین بیماران دیابتی را با چالش مواجه کرده است، درحالی‌که این انسولین‌ها سر از بازار سیاه و آن‌سوی مرزها درمی‌آورند، اما به گفته مسئولان سازمان غذا و دارو قرار بود انسولین در داخل کشور تولید و به دست نیازمندان این دارو برسد، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو اول تیر امسال در مراسم افتتاح خط تولید قلم تزریقی انسولین کلارژین که با ارتباط ویدئویی سعید نمکی، وزیر بهداشت و سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهوری افتتاح شد، گفته بود: فرآورده دارویی که تولید آن در کشور آغاز شده است، انسولین کلارژن است محصولی ارزشمند که از حدود یک ماه پیش در ایران تولید و محصول آن وارد بازار شده بود و با استقبال بسیار خوب پزشکان و بیماران مواجه شده است.


فرآیند دارویی در کشور تولید می‌شود


وی گفت: انسولین بیشترین میزان ارزبری را در بین تمام داروهای وارداتی به کشور دارد، تولید این دارو که یک محصول بایوتکنولوژی است حدود ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد و یک افتخار برای نظام سلامت و صنعت دارویی کشور است.


رئیس سازمان غذا و دارو افزود: فرآورده‌های دارویی زیادی اخیراً در صنعت دارویی کشور تولید شده و منتظر برگزاری مراسم رونمایی و افتتاح رسمی هستند و شرکت‌های تولیدی زیادی پشت نوبت برگزاری این نوع مراسم هستند، طی هفته‌های آینده مراسم متعددی از رونمایی‌های دارویی را در کشور خواهیم داشت.


شانه‌ساز ادامه داد: ظرفیت بزرگی برای تولید داروهای وارداتی در کشور وجود دارد و شرکت‌های دارویی می‌توانند با تولید این داروها حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد خرید دارو را به خودشان اختصاص دهند. در این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی ایفا می‌کنند و انتظار داریم این شرکت‌ها در تولید حدود ۴۰۰ میلیارد تومان فرآورده دارویی جدید مشارکت کنند.


وزیر بهداشت: کمبود انسولین در کشور نداریم


اخیراً سعید نمکی، وزیر بهداشت با ادعای اینکه هیچ کمبودی در زمینه انسولین در کشور نداریم، گفت: برخی از فرم‌های خاص انسولین دچار کمبود شده بود که این فرم‌ها نیز تأمین و توزیع شدند.


وی با اشاره به اینکه فشارهای سنگین آمریکایی‌ها و دشمنان برای بستن همه راه‌ها جهت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی وجود داشته است اظهار کرد: ما امروز وضعیت مطلوبی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات داریم.


وزیر بهداشت درباره داروی انسولین نیز گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن همه داروها را تهیه کرده‌ایم و بیش از سال قبل کمبودها جبران شده است و البته ممکن است در مقاطعی برخی از فرم‌های دارویی مثل انسولین با کمبود روبرو شده‌ایم که باید بگوییم هیچ کمبودی در خصوص انسولین نداریم اما برخی بیماران به فرم خاصی از این دارو نیاز دارند که آن فرم خاص در برخی مناطق دچار کمبود شده بود که تأمین و توزیع شد.


نمکی در ادامه در رابطه با بحث آنفلوآنزا نیز بیان کرد: خوشبختانه هم موج آنفلوآنزای جدید در حال مهار شدن است و هم داروی آن به اندازه کافی در همه مراکز بهداشتی و درمانی موجود است.


وی در خصوص این که داروی آنفلوآنزا در برخی مراکز به‌عنوان داروخانه خصوصی توزیع نشده است نیز یادآور شد: به دلیل جلوگیری از سوءمصرف دارویی و همچنین جلوگیری از مقاومت در درمان‌های بی‌مورد و بی‌رویه این مورد صورت گرفته است.


وزیر بهداشت همچنین در اظهاراتی دیگر گفته بود: خوشبختانه انواع انسولین در کشور داریم، اما یک نوع آن که انسولین «پن» بود با کمبودهایی مواجه شد اما در این هفته در کل کشور توزیع می‌شود.


حدود 10 درصد مردم کشور دیابت دارند


سید محمد پاک‌مهر، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد کمبود انسولین اظهار داشت: حدود ۱۰ درصد مردم کشورمان متأسفانه بیماری دیابت دارند و مصرف داروی انسولین هم طبیعتاً با افزایش روبه‌روست بنابراین نیاز به برنامه‌ریزی مستمر، آینده‌نگر و با جدیت داریم چون اگر این موارد نباشد دچار کمبود خواهیم شد.


وی افزود: کشور ما به لحاظ تولید انسولین هیچ مشکلی ندارد و به مقدار نیاز بیماران انسولین در کشور تولید می‌شود اما شکل انسولین تولیدی در کشور به صورت ویال است که خوشبختانه یا متأسفانه با واردات انسولین‌های قلمی به کشور استقبال بالایی از طرف بیماران دیابتی به استفاده از این نوع انسولین صورت گرفت و خیلی از کسانی که از ویال استفاده می‌کردند داروی خود را با نوع قلمی جایگزین کردند چرا که استفاده از نوع قلمی آسان‌تر است و تمامی بیماران در تحصیلات علمی مختلف می‌توانند به‌راحتی استفاده کنند.


پاک مهر ادامه داد: بخشی از انسولین‌های قلمی از طریق واردات تأمین می‌شود و بخشی هم در داخل تولید می‌شود و طبق آماری که در اختیار داریم میزان واردات انسولین در شش ماهه امسال نسبت به ۶ ماهه سال گذشته نه‌تنها کاهشی نبوده بلکه افزایشی بوده و یک و سه دهم برابر بیشتر از سال ۹۸ بوده است اما چه اتفاقی افتاده که امروزه کمبود انسولین در کشور وجود دارد؟


کلام آخر


حال به نظر می‌رسد با توجه به کمبود انسولین در کشور مجلس و دستگاه‌های نظارتی باید به موضوع کمبود انسولین وارد کنند و باید به نیاز مردم  در زمینه تأمین انسولین توجه ویژه‌ای شود، کمبود انسولین در کشور می‌تواند ضربه بزرگی به نظام سلامت کشور بزند،  لذا چشم امیدها به دستگاه‌های نظارتی است.


انتهای پیام/4148/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته