دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش|

پول زوری که خریداران خودرو باید بپردازند

با  اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و خلف وعده خودروسازان در تحویل بموقع خودرو، خریداران باید تاوان کم‌کاری خودروسازان را بپردازند.
کد خبر : 642933
خودو

به گزارش خبرنگار کشاورزی، صنعت تعاون خبرگزاری آنا، بر اساس ماده ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوبه خرداد ۱۴۰۰، از ۱۳ دی ماه امسال، انتقال سند خودرو از خودروسازان به خریداران مشمول مالیاتی با عنوان «مالیات سبز» شده است.


این مالیات بر اساس رتبه‌بندی انرژی خودروهای تولیدی به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است و از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود.


اما اکنون اجرای این قانون با بدقولی‌هایی که از سوی خودروسازان صورت گرفته است برای بسیاری از خریداران مشکل‌ساز شده و هزینه جدیدی را بر دوش آنها گذاشته است، هزینه‌ای که اگر خودروسازان خلف وعده نمی‌کردند به آنها تحمیل نمی‌شد.


ماجرا از این قرار است که دریافت مالیات جدید از ۱۳ دی ماه اجرایی شده و خریداران خودرو پس از این تاریخ باید این مالیات را پرداخت کنند اما در این بین زمان تحویل بخش زیادی از خودروهای خریداری شده به قبل از ۱۳ دی ماه باز می‌گردد اما به دلیل بدقولی خودروسازان در تحویل بموقع به مشتریان، اکنون خریداران باید تاوان خلف وعده خودروسازان را بدهند در حالی که هیچ دخالتی در این موضوع نداشته‌اند.




بیشتر بخوانید:


وضعیت بازار خودرو در اسفند ۱۴۰۰/ خودرو گران می‌شود؟




در این باره سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: وزیر صمت وعده افزایش کیفیت و کمیت تولید خودرو را داد و دم از تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو و به‌روز شدن معوقات زد اما اکنون شاهد هستیم با وجود وعده‌های توخالی وزیر صمت، خودروسازان در تحویل خودرو تاخیرهای ۳ تا ۴ ماهه دارند از سوی دیگر کیفیت خودرو نه تنها بهتر نشد بلکه اُفت نیز داشت و قول افزایش تیراژ تولید خودروسازان نیز عملیاتی نشد.


وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مصرف‌کنندگان به دلیل تحویل دیرهنگام خودرو و نداشتن وسیله نقلیه دچار مشکل شده‌اند، با آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، ملزم به پرداخت این مالیات نیز هستند که این رویه ظلم بزرگی به مصرف‌کننده است زیرا در صورتی که خودروسازان خودروهای فروخته شده را به‌موقع تحویل می‌دادند مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نبودند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: خودروسازان باید مالیات بر ارزش افزوده خودروهایی را که دیرتر از موعد مقرر تحویل دادند، بپردازند زیرا خودروساز به دلیل تاخیر در تحویل خودرو مقصر بوده است.


سید جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره الزام خریداران خودرو به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دلیل تاخیر خودروسازان در تحویل خودروها، اظهار کرد: با توجه به اینکه خودروسازان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خودروهای فروخته شده را دیرتر از موعد مقرر یعنی پس از ۱۳ دی ماه به خریداران تحویل دادند، باید هزینه ناشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به ازای انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران را پرداخت کنند.


وی افزود: خودروسازان همان‌گونه که در برخی طرح‌ها سود مشارکت را هرچند کم به مشتریان پرداخت می‌کنند، باید مالیات بر ارزش افزوده خودروهایی را که مقرر بود پیش از ۱۳ دی تحویل داده می‌شد، نیز بپردازند و هزینه جدیدی را به مردم تحمیل نکنند.


نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هرچند تحریم بر تحویل بموقع خودروهای فروخته شده اثرگذار است اما عامل اصلی بی‌تدبیری خودروسازان است، اضافه کرد: از آنجا که مردم پول خرید خودرو را به‌موقع پرداخت کردند، نباید ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دلیل بی‌برنامگی خودروسازان شوند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته