دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1401 - 16:35

یک وکیل دیوان عدالت اداری و یک وکیل خانواده به چه پرونده‌هایی رسیدگی می‌کنند؟

هنگامی که به یک مشکل حقوقی برمی‌خوریم، با توجه به نوع مسئله، گاهاً‌ به کمک و مشاوره یک وکیل کاردان نیازمند می‌شویم. به عنوان مثال، یک وکیل خانواده در زمینه‌های مختلفی که مربوط به مسائل خانواده می‌شود، می‌تواند مشاور و حلال آن مشکل باشد.
کد خبر : 649637
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا،هنگامی که به یک مشکل حقوقی برمی‌خوریم، با توجه به نوع مسئله، گاهاً‌ به کمک و مشاوره یک وکیل کاردان نیازمند می‌شویم. به عنوان مثال، یک وکیل خانواده در زمینه‌های مختلفی که مربوط به مسائل خانواده می‌شود، می‌تواند مشاور و حلال آن مشکل باشد.


همچنین در حوزه اعتراضات و شکایات علیه سازمان‌های دولتی و نهادهای اجرایی، وکیلی که در زمینه دیوان عدالت اداری فعالیت می‌کند، بهترین مشاور محسوب می‌شود. در ادامه این راهنما به بررسی وظایف وکیل دیوان عدالت اداری و وکیل خانواده خواهیم پرداخت.


به چه کسی وکیل گفته می‌شود؟


وکیل شخصی است که با گذراندن تحصیلات دانشگاهی در رشته حقوق و یا پذیرفته شدن در آزمون وکالت، به شغل وکالت مشغول می‌باشد. وکیل در راه احقاق حقوق معترضین کمک می‌کند و بر مبنای قرارداد وکالت، حق‌الوکاله دریافت خواهد کرد.


رشته حقوق دارای گرایش‌های گوناگونی می‌باشد که دانشجویان رشته حقوق در ادامه مسیر تحصیلی و شغلی خود در یک گرایش خاص دانش خود را تقویت کرده و در آن شاخه متخصص خواهند شد. از این رو، وظایف و پرونده‌هایی که یک وکیل خانواده دارد و می‌پذیرد با وکیل دیوان عدالت اداری متفاوت است زیرا هر وکیل در زمینه ای که تخصص دارد پرونده قبول می کند.


لازم به ذکر است شما می توانید در صورت تمایل به برقراری ارتباط با وکیل با نفوذ در زمینه طلاق می توانید با موسسه حقوقی خانه وکلا تماس حاصل فرمایید.


وکیل دیوان عدالت اداری کیست؟


در ابتدای امر لازم است بدانید که دیوان عدالت اداری یکی از محاکم قضایی محسوب می‌شود که به صورت تخصصی در امر بررسی و رسیدگی دعاوی بین سازمان‌های دولتی و مردم فعالیت می‌کند. ماهیت و مقررات حاکم بر دیوان عدالت اداری تخصصی می‌باشد، در نتیجه گاهاً مردم به دلیل عدم آشنایی با این قوانین و مقررات، متحمل خساراتی می‌شوند که سبب می‌شود روند پرونده آن‌ها کند پیش برود و در برخی موارد بی‌نتیجه بماند.


وکیل دیوان عدالت اداری با آشنایی و تخصص در زمینه مقررات دیوان عدالت اداری، صلاحیت وکالت و رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با این مرجع قضایی را دارد. وکلای زیادی وجود دارند که در این حوزه مشغول به فعالیت می‌باشند، اما یک وکیل دیوان عدالت اداری خوب دارای ویژگی‌های مخصوصی است.


وکیل دیوان عدالت اداری باید دارای مشخصات مخصوصی باشد تا بتوان او را به عنوان یک وکیل حرفه‌ای شناخت. چنین وکیلی می‌بایست که توانایی تشخیص و ایجاد تمایز بین اسناد عادی و رسمی را داشته و از عواقب هر کدام از این اسناد باخبر باشد.


وکیلی که در حوزه دیوان عدالت اداری به صورت حرفه‌ای مشغول به فعالیت است، ‌می‌بایست که همانند وکیل خانواده و دیگر گرایش‌ها از دانش حقوقی بالایی برخوردار بوده و دارای فن بیان و قلم موثر باشد تا بتواند در پیروزی پرونده‌های حقوقی مرتبط با دیوان عدالت اداری، نقش موثری را ایفا کند.


وکیل دیوان عدالت اداری می‌تواند به تمامی پرونده‌هایی که در حوزه اختیارات و صلاحیت دیوان عدالت اداری می‌باشد، رسیدگی کند. وی می‌تواند اعتراضات و شکایاتی که علیه سازمان‌های اجرایی و دولتی و همچنین ادارات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی وارد می‌شود را نیز مورد بررسی قرار دهد.


در صورت تمایل به تماس با بهترین موسسه حقوقی دیوان عدالت اداری با آژانس حقوقی صلح طلب در ارتباط باشید


وکیلی که در حوزه دیوان عدالت تبحر دارد، به هر پرونده‌ای رسیدگی نکرده و تنها دعاوی مرتبط با شهرداری، کمیسیون‌های مختلف، دعاوی ملکی و... را پیگیری می‌کند. بنابراین مراجعه به وکیل دیوان عدالت اداری برای پیگیری پرونده‌ایی که خارج از موضوعات این چارچوب می‎باشد، توصیه نمی‌شود.


وکیل خانواده کیست؟


وکیل خانواده


حقوق خانواده یکی از زیر شاخه‌های علم حقوق بشمار می‌آید که وکلای بسیار زیادی با تقویت دانش و تجربه خود در این زمینه مشغول به وکالت هستند. وکیل خانواده شخصی می‌باشد که با داشتن آگاهی و علم کافی در رابطه با دعاوی خانوادگی و موضوعات و مشکلات مرتبط با امور خانوادگی و شخصی بین افراد فعالیت می‌کند.


وکیل خانواده با رعایت اصول اخلاقی و حفظ اسرار موکل، تلاش می‌کند تا از حقوق وی دفاع کرده و عدالت را برقرار کند. وی با بکارگیری دانش خود تمامی اقدامات ضروری برای پیروزی پرونده را انجام می‌دهد و به عنوان نماینده موکل خود در دادگاه حضور پیدا کرده و از او دفاع خواهد کرد.


وکیلی که در حوزه حقوق خانواده متخصص است، پس از پذیرفتن پرونده، روال انجام کار، پیگیری پرونده و روند دادگاه خانواده را به زبان ساده به موکل خود توضیح داده و در صورت وجود هرگونه ابهام، آن را رفع خواهد کرد. همچنین وکیل با در نظر گرفتن شرایط موکل، سعی می‌کند که با ارائه مشاوره حقوقی تخصصی، صلح و مدارا را بین افراد و زوجین برقرار کند.


وکیل حقوقی خانواده پرونده‌هایی که مرتبط با امور خانوادگی باشد را پیگیری و بررسی خواهد کرد. موضوعاتی مثل دعاوی مربوط به نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن، شروط ضمن عقد، ازدواج مجدد، نکاح دائم، موقت و اذن در نکاح، جهیزیه و مهریه، طلاق و رجوع از طلاق جزو حوزه فعالیت وکیل خانواده محسوب می‌شوند.


همچنین موارد دیگری مثل فسخ و انفساخ نکاح، حضانت و ملاقات فرزندان، نفقه همسر و اجرت المثل ایام زوجیت، تمکین و نشوز، سرپرستی کودکان بدون سرپرست و اهدای جنین، نسب، رشد، قیومیت و ولایت قهری و تغییر جنسیت جزو پرونده‌هایی بشمار می‌روند که وکیل حقوقی خانواده می‌پذیرد.


همانطور که می‌دانیم، خانواده اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود که اشخاص به آن وارد می‌شوند. هر خانواده با ازدواج زن و مرد شکل می‌گیرد و با به دنیا آمدن فرزندان بزرگ‌تر می‌شود. بنابراین هر فرد در خانواده دارای حقوق و تکالیفی می‌باشد که عدم آگاهی و رعایت آن‌ها می‌تواند سبب فروپاشی یک خانواده بشود.


وکیل خانواده بر این حقوق تسلط داشته و می‌تواند به شما در حوزه خانواده مشاوره بدهد. حوزه فعالیت وکلای خانواده با گرایش‌های دیگر علم حقوق متفاوت بوده و تنها پرونده‌هایی را قبول می‌کنند که مرتبط با زمینه خانواده باشد.


با توجه به اهمیت موضوع حقوق خانواده، افراد زیادی در حوزه دعاوی خانواده به وکلای مجرب خانواده مراجعه می‌کنند و با گرفتن مشاوره حقوقی در این زمینه، از کمک وکیل استفاده کرده و از بروز مشکلات جدی احتمالی در آینده جلوگیری خواهند کرد.


مشاور حقوقی باسواد و متخصص قادر است که راه‌گشای مشکلات موجود در حوزه خانواده باشد. همچنین در رابطه با شکایات مرتبط با نهادهای عمومی و وزارتخانه‌ها نیز می‌توان از کمک وکیل دیوان عدالت اداری استفاده نمود.


حضور وکیل سبب کاهش و حل مشکلات خواهد شد. گاهاً به دلیل عدم آگاهی مردم از حق و حقوق خود و راه‌های احقاق آن، مشکلات بسیار بزرگ‌تری متولد خواهد شد که ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.


انتهای پیام/ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته