دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت مایعی که انرژی خورشیدی را برای سال‌ها ذخیره می‌کند

محققان با استفاده از فناوری جدید انرژی خورشیدی را به حالت مایع برای سال‌ها ذخیره کرده و در صورت نیاز آن را آزاد می‌کنند.
کد خبر : 652344
انرژی



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «نیواطلس»، انرژی خورشیدی یکی از منابع مهم انرژی در جهان است. امروزه انرژی خورشیدی نه‌تنها برای محیط زیست مزایای بسیاری دارد، بلکه از لحاظ مالی نیز بسیار سودمند است؛ بنابراین محققان برای ذخیره‌سازی این انرژی مهم فناوری جدیدی به‌تازگی طراحی کردند که می‌تواند انرژی خورشید را برای سال‌ها ذخیره‌ کند و در صورت نیاز آن را آزاد کند.


در سال ۲۰۱۷، یک سیستم انرژی جالب توسط محققان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد طراحی شده است که در ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی به شکل مایع نقش دارد. تیم محققان نشان داده است که این فناوری با اتصال به یک ژنراتور ترموالکتریک فوق‌العاده نازک می‌تواند برق تولید کند. این فناوری برای محققان یک پیشرفت محسوب می‌شود و آن‌ها معتقدند این فناوری پایه‌ای را برای وسایل الکترونیکی خود شارژ می‌کند که از انرژی خورشیدی در صورت تقاضا استفاده می‌کنند.


این فناوری به نام «سیستم حرارتی خورشیدی مولکولی» (MOST) نامیده می‌شود و دانشمندان بیش از یک دهه است که در حال انجام کار روی این فناوری هستند. سیستم حرارتی خورشیدی مولکولی روی یک مولکول ویژه از جمله کربن، هیدروژن و نیتروژن متمرکز شده است. زمانی‌که این سیستم با نور خورشید تماس برقرار می‌کند، اتم‌های درون مولکول مجدد مرتب می‌شوند تا شکل انرژی خورشید را تغییر دهند و آن را به یک ایزومر غنی از انرژی تبدیل کنند که این امر می‌تواند باعث شود تا انرژی خورشید به شکل مایع ذخیره شود.


انرژی گرفته شده توسط سیستم حرارتی خورشیدی مولکولی می‌تواند انرژی خورشید را تا ۱۸ سال در حالت مایع ذخیره کند. تیم محققان از دانشگاه فناوری چالمرز اکنون با دانشمندان از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ چین که از یک ژنراتور ترموالکتریک فشرده برای تبدیل گرما به الکتریسیته استفاده کرده اند، همکاری کرده‌اند.


محققی از دانشگاه فناوری چالمرز گفت: «ژنراتور یک تراشه بسیار نازک است که می‌تواند در وسایل الکترونیکی مانند هدفون، ساعت‌های هوشمند و تلفن ادغام شود.» تاکنون دانشمندان تنها مقادیر کمی برق تولید کرده‌اند، اما نتایج جدید نشان می‌دهد که این فناوری بسیار موثر است و همچنین بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.


انتهای پیام/۳۰۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته