دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1401 - 12:15
رویداد عصر امید/ ۳۶۱

استفاده از ضایعات کشتارگاهی برای تغذیه دام/ طرحی که به حل معضل نهاده‌های دامی کمک می‌کند

سیستم یکپارچه‌ای در استفاده از امکانات مراکز علمی و تحقیقاتی وجود نداردعضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی از طرحی سخن می‌گوید که می‌توان از ضایعات کشتارگاهی در تغذیه نشخوارکنندگان بزرگ و کوچک استفاده و به حل معضل نهاده‌های دامی کمک کرد.
کد خبر : 662451
کشتارگاه

رامین سلامت‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به حضور در نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: طرحی که در این نمایشگاه ارائه دادیم، استفاده از ضایعات کشتارگاهی است که می‌توانیم از آن در تغذیه نشخوارکنندگان بزرگ و کوچک استفاده کنیم. نهاده‌های دامی یکی از معضلات کشور شده و با توجه به افزایش قیمت این نهاده‌ها تولیدکنندگان با مشکل بسیار زیادی روبه‌رو شده‌اند.


وی افزود: استفاده از ضایعات امروزه در کل دنیا از اولویت‌های کار است. در کشور ما هم در همه استان‌ها و شهرها کشتارگاه‌هایی وجود دارند که با استفاده بهینه از این ضایعات که روزانه تولید می‌شود، می‌توان تولید غذاهای دامی را با قیمت ارزان‌تر در اختیار دامداران قرار داد. برای مثال در استان آذربایجان شرقی در شهر تبریز هر روز حدود ۶ تن از محتویات شکمبه استحصال می‌شود که این ۶ تن تقریباً یک و نیم تا ۲ تن غذای دام می‌دهد.


عضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد شبستر اضافه کرد: در شهرهای بزرگ‌تر بالطبع مقدار تولید این ضایعات کشتارگاهی بیشتر است. این ضایعات را کاملاً زیر نظر شبکه دامپزشکی، بدون بو و بار میکروبی و با ارزش غذایی بسیار بالا که حتی بالاتر از یونجه است و پروتئین‌اش حدود ۲۰ درصد با قابلیت هضم بسیار خوب به دلیل اینکه محتویات شکبمه یک پروسه‌ای از هضم را هرچند کوتاه طی کرده‌اند؛ استحصال می‌کنیم؛ بنابراین قابلیت هضم بسیار خوبی دارد و می‌تواند مواد مغذی بسیار خوبی را در اختیار دام قرار دهد و در نهایت تولید اقتصادی را نصیب دامدار می‌کند.




بیشتر بخوانید:


راحتی، آسودگی خاطر و بهره‌وری انرژی با فناوری خانه هوشمند


۲ دستگاه اکسیژن‌ساز دانش‌بنیانی وارد بازار شدند


دستگاه «برق همراه» جایگزینی برای روشنایی‌های اضطراری




سلامت‌دوست در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه عصر امید و ظرفیت‌های آن را چگونه ارزیابی می‌کنید و پیش‌بینی‌تان از آینده حوزه دانش‌بنیان چیست، متذکر شد: حضور همکاران دانشگاهی در نمایشگاه بسیار مفید و عالی بود. اکثراً شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌هایی بودند که توسط استادان مطرح شدند. ایده‌های بسیار خوبی را بین مجموعه نمایشگاهی دیدم که قابلیت اجرایی‌شدن دارند؛ اما پروسه تبدیل‌ ایده به یک کار نیازمند حمایت است، قابلیت اجرا خیلی مهم است و مهم‌تر از همه حمایت مالی است که استادان باید داشته باشند و یک امنیت خاطر برای استفاده از امکانات که بتوانند ایده‌های خود را اجرایی کنند.


این فعال حوزه پژوهش و فناوری متذکر شد: امیدوارم که شرایط هم‌افزایی ادامه داشته باشد تا از بین ایده‌های ارائه‌شده بتوان ایده‌های بسیار خوبی را که نیازمند کشور است و می‌تواند برخی از مشکلات را حل کند، ادامه یابد.


عضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر تشریح کرد: در بخش استفاده از امکانات مراکز علمی و تحقیقاتی متأسفانه سیستم یکپارچه‌ای وجود ندارد. هر دانشگاهی برای خودش امکانات بسیار گسترده‌ای را مهیا کرده است که فقط در اختیار محققان خودش است. در هر صورت این امکانات در کل متعلق به کشور ایران بوده و چه‌قدر خوب است که همه این امکان را داشته باشند که بتوانند از امکانات همه مراکز استفاده کنند و در هر صورت هر مشکلی که حل می‌شود به نفع کشور است.


به گزارش آنا، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» به‌منظور معرفی تجهیزات، محصولات، دستاوردها و فعالیت‌های حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه با هدف ارائه بستری برای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیانی و فرصتی برای اشتغال دانشجویان در چهلمین سالگرد راه‌اندازی این دانشگاه با شعار ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، ۱۰۰۰ ایده و استارت‌آپ و ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق از هشتم تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در مصلای تهران برگزار شد.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته