دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1401 - 15:38

بررسی دو صحنه بحث برانگیز؛چرا گل بنزما به لیورپول آفساید بود اما گل کین نه؟

قوانین داوری تصریح می‌کند که گل کاپیتان تیم ملی فوتبال انگلیس به آلمان در لیگ ملت‌های اروپا در شرایط صحیح به ثمر رسیده است.
کد خبر : 663467
گل

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، تیم‌های ملی فوتبال آلمان و انگلیس در چارچوب رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا، سه‌شنبه شب در ورزشگاه آلیانز آرنا شهر مونیخ به مصاف هم رفتند که این بازی با تساوی یک بر یک خاتمه یافت. در این بازی آلمان با گل دقیقه 50 یوناس هافمن پیش افتاد، اما انگلیس با پنالتی دقیقه 88 هری کین کار را به تساوی کشاند و از شکست گریخت.


انگلیسی‌ها در شرایط صاحب ضربه پنالتی شدند که صحنه خطا بر روی کین مشکوک به آفساید بود، اما داور اسپانیایی پس از بررسی‌های فراوان و با کمک VAR تشخیص داد که هری کین در موقعیت آفساید صاحب توپ نشده و بنابراین، آن صحنه مشکلی نداشته است. خیلی‌ها نیز این صحنه را با گل مردود کریم بنزما در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل لیورپول مقایسه می‌کنند که البته جزئیاتی در این دو صحنه وجود دارد.


* چرا پنالتی بر روی کین صحیح بود؟


در صحنه مربوط به پنالتی انگلیس، جک گریلیش می‌خواست توپ را به رحیم استرلینگ برساند و این در حالی بود که هری کین در سمت دیگری از زمین که توپ در جریان نبود، در موقعیت آفساید ایستاده بود. هنگامی که پاس گریلیش به سمت استرلینگ رفت، لوکاس کلسترمان مدافع آلمان سعی کرد توپ را قطع کند، اما توپ به کین رسید و او نیز با خطای شلاتربک در داخل محوطه جریمه متوقف شد.


داور مسابقه، ضربه کلسترمن به توپ را «بازی عامدانه» تشخیص داد. در قانون آفساید آمده است: «زمانی که یک بازیکن در موقعیت آفساید قرار دارد، اگر توپ را از حریف بگیرد، آن هم در حالی که بازیکن حریف عمداً به توپ ضربه زده باشد، آن صحنه آفساید نیست.» پس در واقع ضربه عامدانه به صحنه‌ای گفته می‌شود که بازیکن واکنش ارادی دارد و ضربه‌اش ناخواسته نیست.


در بازی و ضربه عامدانه نکاتی وجود دارد که بسیار تاثیر گذار هستند؛ از جمله آنها می‌توان به این اشاره کرد که:
- مدافع اقدام آگاهانه انجام بدهد.
- مدافع وقت و گزینه‌های زیادی برای ضربه زدن دارد.
- مدافع قادر به کنترل حرکت خود است.
- بین پاس و مدافعی که با توپ بازی می‌کند، فاصله وجود دارد.


* چرا گل بنزما به لیورپول آفساید بود؟


مشابه گل کین، چند هفته قبل در فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز ایجاد شد؛ جایی که کریم بنزما گلزنی کرد، اما داور آفساید گرفت. در آن صحنه که اواخر نیمه اول رقم خورد، بنزما در آفساید بود و توپ چند متر آنطرف‌تر حرکت می‌کرد که فدریکو والورده هافبک رئال به سمت توپ رفت و به آن ضربه زد. توض به فاصله بسیار کوتاهی با تکل ابراهیم کوناته مدافع لیورپول به سمت بنزما رفت و داور نیز این صحنه را آفساید تشخیص داد.


حرکت کوناته «بازی عامدانه» با توپ نبود و او زمان و وقت کافی برای تصمیم‌گیری برای اینکه توض را به سمت خاصی بفرستد، نداشت. در واقع کوناته فقط تکل زد و کنترلی روی مسیر حرکت توپ نداشت.


چرا گل بنزما به لیورپول آفساید بود؟


چرا گل بنزما به لیورپول آفساید بود؟


چرا گل بنزما به لیورپول آفساید بود؟


چرا گل بنزما به لیورپول آفساید بود؟


انتهای پیام/۴۰۵۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته