دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1401 - 17:36
آنا گزارش می‌دهد؛

هم‌افزایی مدیریت ایران؛ فرصتی برای مردمی‌سازی زیرساخت‌های اقتصادی/آنچه در اولین روز رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران گذشت

رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران» فرصتی فراهم کرده تا شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های دولتی تعامل سازنده‌ای برای رفع نیازهای جامعه برقرار کند.
کد خبر : 670563
افتتاحیه نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا مستقر در مصلی امام خمینی(ه)، نخستین روز رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران» امروز دوم مردادماه در محل مصلی تهران برگزار شد. در این ررویداد تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان، کارآفرینان، مؤسسات، اندیشکده‌ها، صنعتگران و فعالان عرصه‌های مختلف کشور حاضر شده‌اند تا با معرفی محصولات و دستاوردهای خود گام موثری در اکوسیستم کشور بردارند.


همچنین در این رویداد حوزه‌های بهداشت، سلامت و محیط زیست، مدیریت، حکمرانی مردمی، آموزش و مشاوره، کارآفرینی و اشتغال، خانه رسانه، وزارت ورزش و جوانان، بین‌الملل، رسانه و فضای مجازی، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و نیز غرفه رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی نیز حضور دارند. بخش فرهنگی هم با عناوین گردشگری، جمعیت، حجاب و عفاف، خانواده، امر به معروف، کتاب و کتابخوانی، ایثار و شهادت، تربیت، قرآن و صنایع فرهنگی در اولین رویداد هم افزایی مدیریت ایران، خدمات خود را ارائه می‌دهد.


در این گزارش آن‌چه در اولین روز رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران رخ داده است را مرور می‌کنیم.


علی منصوری در مراسم افتتاحیه رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱ گفت: مدیران دولتی برای حل مسائل موجود در دستگاه‌هایشان به جریان مردمی پیوند بخورند.


وی ادامه داد: حدود هزار مجموعه مردم نهاد را برای حضور در این رویداد انتخاب کرده‌ایم. این رویداد ویترینی برای استفاده مجموعه‌ مدیران کشور است.


دبیر رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران 1401» ادامه داد: سعی کردیم هزار مجموعه مستقل در حوزه‌های مختلف را برای این رویداد گِرد هم بیاوریم؛ مجموعه‌هایی مردمی و غیر دولتی و غیرحاکمیتی را برای این رویداد انتخاب کرده‌ایم.


منصوری گفت: این مجموعه‌ها را در ۴۰ هزار متر مربع فضا و به مدت چهار روز جمع می‌کنیم. از سوی دیگر مدیرانی که می‌خواهند کارهای جدید و خلاقانه انجام دهند را از سراسر کشور برای حضور در این رویداد دعوت می‌کنیم. این مدیران می‌توانند براساس برنامه‌ها و کارهایی که دارند، مجموعه‌هایی را برای انجام کارهایشان در این رویداد انتخاب کنند.


وی ادامه داد: این هزار مجموعه از میانِ حدودِ پانزده هزار مجموعه انتخاب شده‌اند؛ آنها را در دسته‌های مشخصی قرار داده‌ایم تا بیایند و خودشان را معرفی کنند. هر مجموعه‌ها اطلاعات و مشخصاتش را در سایت‌ما قرار داده است و صفحه‌ی خاص خود را دارد.


دبیر رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران 1401» گفت: مدرسه‌ی «هم‌افزا» را تشکیل داده‌ایم تا فضاهای مناسب برای ارتباطِ مدیران با این مجموعه فراهم شود. این دوره از رویداد هم‌افزا، آغاز کار ماست. از طرفی سایت و اپلیکیشنی که طراحی شده، زیرساختی دائمی برای ارتباط مدیران با این مجموعه‌ها است.


وی تاکید کرد: کتاب‌هایی از سی و دو استانِ کشور و ویژگی‌ها و مشکلات‌شان طراحی و تهیه کرده‌ایم. این کتاب‌ها در اختیار همه قرار می‌گیرد تا با مطالعه این کتاب‌ها به ایده‌پردازی برای حلِ مشکلات استان‌ها بپردازند.


هم‌افزایی مدیریت ایران؛ فرصتی برای مردمی‌سازی زیرساخت‌های اقتصادی/آنچه در اولین روز رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران گذشت


سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رییس جمهور می‌گوید « با همت جوانان مومن و انقلابی و فعالان در حوزه اقتصادی و اجتماعی این رویداد در مصلای تهران آغاز شد و جمع کثیری از فعالان این عرصه توانستند ٨٠٠ غرفه در این نمایشگاه برپا کنند. آن‌ها توانستند ابتکارات خود را در حوزه مدیریت کشور نظیر عمرانی اجرایی، مباحث اجتماعی و تبلیغی به منصه ظهور برسانند.»


گره‌گشایی از مشکلات ازدواج جوانان با به کارگیری ابزارهای فرهنگی


به گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهور « بنده فکر می کنم این تجربه بسیار مفیدی است، خوشبختانه به همت فعالان جهادگر امیدواریم این مجموعه و رخداد، نقطه آغازی برای انجام اصلاحاتی در امورات و گره‌گشایی از مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد، باشد. با توجه به روحیه‌ و تجربه که فعالان جهادی دارند امیدوارم به صورت جهادی بتوانیم بخش اعظمی از مشکلات را به ویژه در بخش ترویج فرهنگ اجتماعی اعم از امر ازدواج آسان و ترویج اشتغالزایی و عمران و آبادی کشور مرتفع کنیم.»


به اذعان سیداحمد عبودتیان، ‌دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت «امروز شاهدیم که مردم در حدی که شایسته است، در شکل‌گیری مسائل مختلفِ کشور و نظام تاثیرگذار نیستند، همه‌ ما به یاد داریم که در دفاع مقدس، ایران به تنهایی با حدود سی کشورِ دنیا مقابله می‌کرد. تفاوت این جنگ با دیگر جنگ‌های کلاسیک دنیا، در اداره‌ مردمیِ جنگ بود. سابقه سال‌های گذشته از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که هر گاه انقلاب به سمت مردم رفت؛ سربلند و موفق شد. در همین دو سال گذشته و در بحرانی که شیوع ویروس کرونا برای کشور ایجاد کرد، تنها با همیاری و همراهی مردم بود که توانستیم از این بحران عبور کنیم.»


عبودتیان بیان می‌کند « ما برخی مسائل را آنقدر پیچیده کرده‌ایم که برخی کارها پیش نمی‌رود. شیوه‌نامه‌ها و ضوابط اداری در حوزه‌های مختلف به شدت انجام کارها را کند کرده است. مدیران هم گاهی باورشان شده که تمام کارها را باید خودشان انجام دهند، اما واقعیت این است که امکان چنین کاری وجود ندارد و تنها با مشارکت و حضور مردم است که می‌توان کارها را پیش برد. رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱» گامی است برای بسترسازیِ مناسب در جهت حضور مردمی در پیش‌برد فعالیت‌های مهم. این گام اول و بخشی از مسیرِ رفتنِ به سمت دولتِ مردمی است.»


هم‌افزایی مدیریت ایران؛ فرصتی برای مردمی‌سازی زیرساخت‌های اقتصادی /آنچه در اولین روز رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران گذشت


مردم برای حل مسائل کشور در کنار دولت قرار می‌گیرند


به گفته وحید یامین‌پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش «نگاهمان در دولت تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی به دست مردم است، دولت مردمی در حد شعار باقی نمی‌ماند. البته به معنای سستی دولت یا ضعف دولت یا دولتی کردن مجموعه های غیردولتی نیست. بلکه مردم برای رصد و حل مسائل کشور در کنار دولت قرار می‌گیرند.»


یامین‌پور عنوان می‌کند «کشورمان نمونه موفق در سراسر جهان برای سازمان های مردم نهاد است اعم از بسیج و گروه‌های جهادی و... عدم استفاده از این ظرفیت ناشکری است. دولت از ظرفیت این مجموعه ها برای اهداف خود استفاده خواهد کرد زیرا برداشتن قدم های بزرگ موکول به مجموعه های مردمی است. ۴ هزار سازمان مردم نهاد در کشور در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۳۰ سازمان در این رویداد حضور یافته‌اند که شایسته تقدیر است.»




بیشتر بخوانید:


به زودی‌؛ سفر رئیسی به استان‌های کرمان و همدان




مرتضوی همچنین در آیین افتتاحیه رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران، خاطرنشان می‌کند « برای اداره جامعه به چند عنصر نیاز داریم. یکی از این‌ها داشتن برنامه است. در جمهوری اسلامی ایران هم برنامه‌های ثمراتی است و هم هم برنامه‌های پنج‌ساله است و هم اسناد بالادستی تحولی موجود است. برای اجرای برنامه‌ها هم به دو عامل نیاز داریم که یکی منابع انسانی است و دوم بودجه است. اگر این سه موضوع در کنار هم باشند و در خدمت مدیریت تحول‌خواه باشند، گام‌های بلندی در راستای توسعه همه‌جانبه برداشته می‌شود. در جمهوری اسلامی ایران تجربیات مفیدی وجود دارد. در ابتدای انقلاب سازمان جهاد سازندگی ایجاد شد که تحول شگرفی را در نقاط مختلف کشور به وجود آورد.»


هم‌افزایی مدیریت ایران؛ فرصتی برای مردمی‌سازی زیرساخت‌های اقتصادی /آنچه در اولین روز رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران گذشت


به اذعان معاون اجرایی رئیس جمهور « دشمنان قسم خورده ما جنگ نابرابری را آغاز کردند، اما داغ رسوایی را بر پیشانی دشمن نابه‌خرد گذاشتیم و پشیمانی را برای طراحان آن به وجود آوردیم و این همه با همکاری و همیاری جوانان آن روز ایران و مقابله‌شان با دشمن ممکن شد. دشمن در راستای شکست در جنگ تمدن‌ها، نبرد و جنگ بین تمدنی را آغاز کرد و پدیده‌ای به نام داعش خلق کرد و تا بن دندان مسلح ساخت و آن را به جان امت اسلامی انداخت، اما یک مرد یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی از ایران اسلامی، طلایه‌دار شد و با کم‌ترین هزینه بزرگترین دستاورد را در طول تاریخ جنگ‌های نامنظم به دست آورد.حلقه مفقوده مدیریتی در برخی موارد مقوله هم‌افزایی است. امیدوارم این رویداد به حل بخشی مشکلات در عمران و آبادانی و مسائل مدیریتی دیگر منجر شود. »


لازم به یادآوری است؛ رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران» از دوم تا چهارم مردادماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.


انتهای پیام/۱۱۰/۴۱۴۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته