دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1393 - 15:09

ویولون عجیبی که با پرینتر سه‌بعدی درست شده

محققان با ساخت یک ویولون عجیب و غریب به کمک پرینتر سه‌بعدی، صدا و فناوری را به هم پیوند دادند.
کد خبر : 6886

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از GizMag، این ویولون بسیار شبیه به اسلحه کلینگان‌ها در دنیای تخیلی سریال «پیشتازان فضا» است و به جای چهار سیم، فقط دو سیم دارد. این ویولون بدنه‌ای از مواد پیزوالکتریک دارد و انحناهای منحصر به فردی که دارد، آن را کاملا از ویولون سنتی متمایز می‌کند.



نمونه اسلحه کلینگان‌ها در فیلم علمی- تخیلی «پیشتازان فضا»


از مواد پیزوالکتریک در مبدل‌ها و وسایلی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند یا برعکس استفاده می‌شود. در پیکاپ گرامافون، میکروفون‌ها، مولدهای ماوراء صوت و حسگرهای سونار از خاصیت پیزوالکتریک استفاده می‌شود.


در پیکاپ گرامافون همچنان که قلم شیارهای رکورد را می‌پیماید یک اختلاف فشار به ماده پیزوالکتریک موجود در پیکاپ وارد می‌شود که نهایتاً به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود. این سیگنال قبل از ورود به بلندگو تقویت می‌شود. در این ویولون نیز، مواد پیزوالکتریک موجب تقویت صدا شده است.


این ویولون یکی از آلات موسیقی است که شرکت آمریکایی مناد (Monad) با استفاده از پرینتر سه‌بعدی طراحی کرده است. این آلات موسیقی شامل ویلونسل و دیجریدو‌، ساز بادی که نخستین بار در سرزمین‌های آرهن و میان بومیان شمال استرالیا یافت شده و همچنین یک گیتار برقی، می‌شود.


این گیتار برقی به گونه‌ای طراحی شده که کاملا با دیوار سالن مخصوصی که این شرکت طراحی کرده، همخوانی دارد. حتی گیتار در داخل این دیوار جا می‌گیرد و زمانی که کاربر کار خود را تمام می‌کند، به راحتی آن را روی دیوار قرار می‌دهد.



این دیوار بسیار جالب است. همانطور که در ویدئو می‌توانید تماشا کنید، کاربران با نگه داشتن دستگاه همانند ماوس روی قسمت‌ها و انحناهای مختلف این دیوار، صداهای مختلف از جمله صدای اتومبیل تا موسیقی ایجاد می‌کنند.


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته