دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1401 - 13:36
زندگی فناورانه(۱۰)/شادرام در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

قوانین ناکارامد بانکی مانع از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود/ پیشرفت صنعت و رونق اقتصادی در گرو حمایت از دانش‌بنیان‌ها

قوانین ناکارامد بانکی مانع از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود  پیشرفت صنعت و رونق اقتصادی در گرو حمایت از دانش‌بنیان‌ها
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: قوانین پیچیده و ناکارامد بانکی مشکلات زیادی را برای مجموعه‌های خلاق و نوآور کشور به وجود آورده و همین معضل مانع از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود.
کد خبر : 802561

گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، اکنون در کشور فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه و صنعتی خاص محدود نمی‌شود و به همت جوانان متخصص ایرانی تقریباً تمامی نیازهای صنعت از طریق کالاها و تجهیزات داخلی تأمین می‌شود.

رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشات خود به اهمیت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت مجموعه‌های خلاق و نوآور داخل کشور تأکید کرده‌اند و به همه دستگاه‌های متولی امر دستور دادند با تمام توان از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و نیازهای خود را از کالاهای تولید داخل تأمین کنند. در همین راستا سال جاری نیز از سوی رهبر فرزانه انقلاب به عنوان «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید:

فعالیت استارت‌آپ‌های خلاق منجر به رونق اقتصادی در استان‌های کشور می‌شود/ ضرورت توجه کسب‌وکارهای خرد به توسعه خدمات شهری

شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار صنعتگران در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند ولی گاهی به دلیل کم توجه‌ای‌ها و حمایت دیر‌هنگام در این جنگ آسیب جدی می‌ببیند و در مواردی شاهد سقوط و شکست یک واحد صنعتی و دانش بنیان در کشور هستیم.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نهاد‌های تأثیرگذار بر اکوسیستم دانش‌بنیان دانشگاه‌ها هستند. تجربه کشور‌های توسعه یافته حاکی از آن است همکاری و همراهی دانشگاه‌ها و صنایع تاثیر مثبتی بر رونق و پیشرفت صنعت می‌گذارد و نباید اهیمت چنین همکاری مهمی هیچگاه نادیده گرفته شود. در همین رابطه با سجاد شادرام، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان و عضو بنیاد ملی نخبگان گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌‌وگو را مشاهده می‌کنیم: 

قوانین ناکارامد بانکی مانع از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود/ پیشرفت صنعت و رونق اقتصادی به شرط حمایت از دانش‌بنیان‌ها

فاصله دانشگاه و صنعت زیاد است

آنا: ارتباط دانشگاه‌ها و واحدی صنعتی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ پژوهش‌های دانشگاهی در ایران تا چه حد بر صنعت تأثیر گذاشته است؟

شادرام: تولید و صنعت دانش‌بنیان همراه پژوهش است، اصلاً اگر پژوهش نباشد پیشرفت صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر اختلاف بین دانشگاه و صنعت زیاد شده است و صرفاً به مسئله آموزش پرداخته می‌شود. اگر به عنوان پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها نگاه کنید متوجه خواهید شد موضوعات پژوهشی به عنوان مثال بررسی یک فرآیند یا تاثیر یک ماده بر فرآیندی است که سال‌هاست در کشور ما انجام نمی‌شود. این پژوهش در عمل کمکی به صنعت نخواهد کرد.

در حالی واردات مواد شیمیایی  صورت می‌گیرد که مهندسان ایرانی توانایی تولید انواع مختلفی از محصولان این حوزه را دارند و در وضعت کنونی تنها نیازمند پژوهش نیستیم. در ایران دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و... داریم‌ که صرفاً به تربیت دانشجو می‌پردازند و هدف دانشجو‌ها تنها منتهی می‌شود به هیئت علمی‌شدن و اکثر تخصص لازم برا ورود به صنعت را ندارند. اگر دانشگاه‌ها به سمت پژوهش‌های مؤثر و کاربردی حرکت کنند قطعا این اقدامات در نهایت به اشتغالزایی و رونق اقتصادی منجر می‌شود.

یکی از دلایل خروج ارز از کشور هزینه‌ای است که برای دانشگاه و آزمایشگاه، اساتید و دانشجویان می‌شود ولی در نهایت پژوهش‌های آن‌ها مورد استفاده صنایع در کشورهای دیگر قرار می‌گیرد. همچنین معمولاً در دانشگاه به دانشجویان فعال و خلاقی که نمی‌خواهد محدود به درس خواندن شوند و علاقه‌مند به پژوهش کاربردی هستند توجه نمی‌شود. و در نهایت هم افرادی که از خلاقیتشان استفاده نمی‌کنند مجبور می‌شوند برای افراد خلاق و نوآور کار کنند.

عدم حمایت منطقی بانک‌ها از دانش‌بنیان‌ها

آنا: باتوجه به اینکه یکی از نهادهای تثیرگذار بر توسعه فعالیت دانش‌بنیان‌ها بانک‌ها هستند تسهیلات پرداختی از بانک‌ها تا چه میزان مشکلات تولیدکننگان ایرانی را برطرف می‌کند؟

شادرام: یکی دیگر از مسائلی که صنعت ما با آن درگیر دارد روند پچیده امور اداری و بانکی است. شرکت‌های دانش‌بنیان تا کنون به دستور مقام معظم رهبری در خصوص دو برابر کردن ظرفیت این مجموعه‌های خلاق لبیک گفته‌اند و توانایی افزایش ظرفیت در این شرکت‌ها وجود دارد اما متاسفانه ادارات و ارگان‌ها نمی‌توانند پا‌به‌پای دانش‌بنیان‌ها فعالیت کنند. می‌توان گفت در کرمانشاه تنها نهادی که پا‌به‌پای شرکت‌های دانش‌بنیان برای رونق اقتصادی فعالیت می‌کند پارک علم و فناوری است. هرچند که پارک‌های علم و فناوری هم با محدودیت بودجه مواجه هستند اما از هیچ تلاشی را برای حمایت و راهنمایی واحد‌های دانش‌بنیان دریغ نمی‌کنند.

دانشجوی که تازه فارق از تحصیل شده و طرح پژوهشی دارد و می‌خواهد وارد دنیا صنعت شود ناگهان با روند تسهیلات  بانکی مواجه می‌شود و اگر فردی از ضمانت‌نامه، وثیقه و همه فیلتر‌های بانک رد و موفق به دریافت تسهیلات شود  بانک به او تسهیلات با تنفس یک ساله می‌دهد اما در واقعیت نهایتاً شش ماه به او‌ فرصت تنفس می‌دهد. صنعتگر  موظف است طی  شش ماه زمین‌ بخرد، آب و برق وگاز را تأمین‌ کند، مواد و ابزار اولیه تهیه کند، تولید آزمایشی انجام دهد، خطا‌ها را بگیرد و بازاریابی تا فقط بتواند قسط تسهیلات بانکی را پرداخت‌ کند.

قوانین ناکارامد بانکی مانع از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود/ پیشرفت صنعت و رونق اقتصادی به شرط حمایت از دانش‌بنیان‌ها

همه‌چرخ‌های ماشین اقتصاد باید باهم حرکت کنند

آنا: صنعتگران دانش‌بنیان چه نقشی در رفع مشکلات اقتصادی کشور دارند؟

شادرام: در این جنگ اقتصادی که صنعتگران، بازرگانان، تجار و... سربازان خط اول هستند؛ صنعتگران حوزه دانش‌بنیان سربازانی هستند که حتی تفنگی که در دست گرفتند خودشان ساختند واگر آن‌ها نبودند تفنگی هم برای مبارزه در این‌جنگ اقتصادی نبود در حالی که باید تمام تمرکزشان روی مقابله با دشمن و تحریم‌ها باشد. در این شرایط این شرکت‌ها همزمان باید انرژی خود را صرف امور اداری و کاغذبازی کند.

پیشرفت صنعت و رونق اقتصادی وقتی ممکن می‌شود که همه چرخ‌های ماشین اکوسیستم دانش‌بنیان باهم حرکت کنند. درحالی صنعت با نهایت قدرت خود در حال حرکت است که چرخ امور بانکی و دستگاه‌های اجرایی با سرعت بسیار پایینی می‌چرخد و همین موضوع سبب کاهش بازدهی صنعت می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت نیرو‌های متخصص از کشور هستیم و دلیل این مهاجرت‌ها عدم حمایت از متخصصان و سیاست‌گذاری نادرست است.

آنا: مجموعه تحت مدیریت شما چه محصولاتی را تولید می‌کند و این محصولات در چه مواردی کاربرد دارد؟

شادرام: این مجموعه از سال ۱۳۸۵ با محوریت تولید اسید فلوئوریدریک مایع فعالیت خود را آغاز کرد هم اکنون ۵ واحد فعال در همدان، کرمانشاه و جاجرود داریم که به‌زودی این تعداد به ۸ واحد می‌رسد. در این واحد‌ها هشت ماده مختلف شیمیایی مختلف تولید می‌شود که اساسی‌ترین آن‌ها اسید فلوئوریدریک مایع است. اسید فلوئوریدریک در صنایع دفاع، حفاری، شیشه و... کاربرد دارد. این شرکت دانش‌بنیان تنها واحد صنعتی فعال در غرب آسیا در خصوص تولید این نوع اسید است.

این مجموعه اولین واحد صنعتی است که برای تولید اسید فلوئوریدریک مایع استاندارد تعیین کرده یعنی پیش‌تر این محصول شیمیایی استاندار خاصی نداشته است. محصولات شیمیایی این شرکت به کشور‌های مختلفی از جمله ارمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکیه و عراق صادر می‌شود و همچنین به کشور چین که خود بزرگ‌ترین تولید کننده اسید فلوئوریدریک جهان است، محصول تولید این واحد صنعتی ایرانی را صادر کردیم. بنا به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر دو برابر کردن ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ این مجموعه صنعتی تاپایان سال برای پیشرفت ۴۰۰ درصدی برنامه‌ریزی کرده است. قطعا حمایت‌های به موقع و درست دستگاه‌های اجرایی از دانش‌‌بنیان‌ها منجر به پیشرفت قابل توجه شرکت‌های خلاق و نوآور می‌شود.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته