دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1395 - 13:12
در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور؛

محمدرضا مخبر دزفولی: اطلاع‌رسانی درباره حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان الزامی‌است

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 79 در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره شیوه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.
کد خبر : 80437

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون نقش اقتصاد دانش‌بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی، اعضا بر لزوم پیگیری تحقق نقش اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی برای یافتن عرصه‌های نوین و گسترش اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کردند.


همچنین در گزارش ارائه شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام شد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دو راهبرد حمایت از 3هزار شرکت دانش‌بنیان و صیانت از بازار داخلی به این معاونت ابلاغ کرده است. همچنین با اشاره به ساختار و سازوکار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام شد که تاکنون 11797 شرکت دانش‌بنیان در سامانه مربوطه ثبت‌نام کردند و از این عدد تاکنون 5372 شرکت موفق به کسب تاییدیه‌های لازم شده‌اند.


در بخش دیگری از گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، به تقسیم‌بندی زمینه‌ فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و مواردی مانند هوافضا، صنایع نفت و پتروشیمی، خودرو و لوازم پزشکی از مهمترین زمینه‌های مستعد برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نام برده شد.


در بخش مربوط به حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مواردی مانند معافیت مالیاتی و گمرکی، ایجاد زمینه برای بازاریابی و صادرات محصولات تولیدشده، اعطای وام با سود اندک از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی از اصلی‌ترین زمینه‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.


دکتر محمدرضا مخبر دزفولی نیز گفت: «سرعت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قابل تقدیر و چشم‌گیر است و این حمایت‌ها باید هم از منظر دامنه و هم از منظر نحوه و کمیت آن گسترش یابد. همچنین اطلاع‌رسانی پیرامون نحوه برخورداری از حمایت‌ها نیز الزامی است.»


همچنین ایجاد حساب ملی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، فراهم‌کردن زمینه فعالیت متخصصان علوم انسانی در زمینه دانش‌بنیان، لزوم به‌روزرسانی آمارها و اطلاعات موجود، اتکای اقتصاد دانش‌بنیان بر تولید و لزوم اصلاح نظام پولی و بانکی از مهمترین نظرات اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بود.


دستور دیگر جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، موضوع "پیوست فناوری" بود که با توجه به تصویب کلیات این موضوع در جلسه گذشته، اعضا به بررسی جزئیات این موضوع پرداختند. در گزارش ارائه شده از سوی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مشارکت همه نهادهای مسئول در این زمینه، برخی از طرح‌های عمرانی در برنامه ششم توسعه به عنوان طرح‌هایی که باید برای آن‌ها پیوست فناوری تعریف شود، مورد اشاره قرار گرفته‌اند.


اعضای ستاد راهبری در بررسی موضوع "پیوست فناوری" با اشاره به اهمیت رعایت موضوع انتقال فناوری در همه قراردادهای دولتی بر لزوم مشارکت همه بخش‌های فعال اقتصاد ملی در این زمینه تاکید کردند. همچنین با توجه به لزوم تسریع در روند انعقاد قراردادهای اقتصادی کشور، تسریع در تصویب این مقررات را خواستار شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته