دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1401 - 12:20
فعال حوزه فناوری در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

سامانه جامع پذیرش ایده‌های فناوران ایجاد شود

سامانه جامع پذیرش ایده‌های فناوران ایجاد شود
محسن اجلی پیشنهاد کرد که به منظور رشد و پیشرفت مراکز رشد و سراهای نوآوری سامانه جامع پذیرش ایده‌های فناوران ایجاد شود.
کد خبر : 817651

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان سال ۱۳۹۴ با مساحت تقریبی هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنای مفید بعد از اخذ مجوز اولیه، آذر ۱۳۹۳ طبق سند آمایش سرزمین در حوزه صنایع شیمیایی، معدنی و فلزی با هدف ایجاد و توسعه مشاغل جدید توسط کارآفرینان در چارچوب واحد‌های فناور نوپای فعال، صاحبان ایده در حوزه فناوری‌های پیشرفته، اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش فنی و اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت خود را آغاز کرد تا با حمایت از صاحبان ایده، آنان را برای حضوری فعال، مفید و مستقل در زمینه توسعه اقتصادی و فناورانه در سطوح ملی و بین‌المللی آماده کند.

مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با رویکرد مناسب و برنامه مدون به تازگی موفق شد طبق سطح‌بندی انجام شده توسط سازمان مرکزی این دانشگاه در سطح یک قرار گرفته و موفق به اخذ مجوز دائم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شود.

محسن اجلی مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان به همین مناسبت و در ایام هفته پژوهش در تشریح کارکردها و نوع فعالیت این مرکز و دستاوردهای حاصل‌شده با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: مرکز رشد واحد زنجان اکنون میزبان چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان است؟

اجلی: اکنون دو شرکت دانش‌بنیان، ۱۰ واحد فناور و هشت هسته فناور در مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان مستقر و دارای قرارداد هستند و در حوزه‌های IT، برق، صنایع شیمیایی، صنایع خلاق، داروسازی، نانوبیوتکنولوژی، میکروبیولوژی و… فعالیت دارند.

آنا: تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های در حال اجرا و اهداف و برنامه‌های پیش روی مرکز رشد واحد زنجان را تشریح کنید.

اجلی: در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های در حال اجرا و اهداف و برنامه‌های پیش روی مرکز رشد واحد زنجان باید گفت با توجه به اینکه مجوز تخصصی مرکز رشد در حوزه صنایع فلزی شیمیایی و معدنی است، طبق سند آمایش، استان زنجان برای سرای نوآوری نیز در این حوزه مجوز اخذ شد؛ بنابراین اولویت کاری مرکز در این حوزه بوده، اما ازآنجایی‌که استان زنجان قطب IT است و فناوران بسیاری در این حوزه فعالیت دارند، این حوزه نیز جزء اولویت‌های مرکز رشد بوده و در راستای حمایت از فناوران به‌ویژه استادان و دانشجویان، بیش از ۱۵۰ کارگاه، رویداد، وبینار، ایده آرا، چالش ویکند و استارت‌آپ ویکند مختلف برای آشنایی با ادبیات کارآفرینی برگزار شده است.

صنایع زنجان از رویداد‌ها و چالش فناورانه به عنوان پشتیبان حمایت کرده و فناوران مرکز رشد می‌توانند از حمایت‌های پارک علم و فناوری استان و صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه استفاده کنند. یکی از اهداف عمده مرکز رشد صنایع شیمیایی، معدنی و فلزی دانشگاه آزاد زنجان حمایت از طرح‌ها و ایده‌هایی است که منجر به تولید محصولات دانش‌بنیان شود.

به منظور افزایش هسته‌ها و واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح هر استاد یک ایده برای نخستین بار در کشور از بهمن ۱۴۰۰ در کلاس‌های درس تخصصی برگزار شد؛ چراکه باورمان این است که استاد و دانشجو محوری‌ترین رکن برنامه تحول دانشگاه در حوزه فناوری و نوآوری هستند.

در همین راستا رویداد ایده آرایی هر استاد یک ایده پس از نظارت و ارزیابی توسط مدیران گروه تخصصی و دانشکده‌های به معاونت پژوهشی ارجاع و بر اساس شاخص‌های فناوری، نوآوری، کارآفرینی، قابلیت اجرا در دانشگاه و قابلیت دانش‌بنیان بودن از مجموع ۲۱۰ ایده داوری شد و ۱۲۴ ایده در کتابچه‌ای به چاپ رسید و به مناسبت گشایش سرای فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی زنجان به دست دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد رونمایی شد.

وی ابراز امیدواری کرد که ایده‌های کتابچه که حاصل تلاش‌های استادان، دانشجویان، مرکز رشد و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است، بتواند برای اقتصاد استان زنجان امیدبخش و موثر واقع شود و افزود: به همین دلیل تفاهم‌نامه‌های متعددی با صنایع استان منعقد شده یا در حال انعقاد است تا استادان و دانشجویان با چالش‌های فناورانه مواجه شده و نسبت به حل مسئله صنایع اقدام کنند که به این ترتیب روند موجود منجر به تولید محصولات دانش‌بنیان و مورد نیاز استان و کشور شود.

آنا: آیا در دوره مبارزه با کرونا توسط فناوران مرکز رشد به تولید محصولی دست یافتید؟

اجلی: دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با تولید ماسک، ژل ضدعفونی کننده و لباس بیمارستانی گام بزرگی در ایام بیش از دوساله کرونا برداشت.

آنا: نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناورانه محققان مرکز رشد را چه می‌دانید؟

اجلی: مهم‌ترین چالش در حوزه تجاری مربوط به وزارت بهداشت به‌ویژه غذا و دارو است و تسهیل‌گری در این حوزه وجود ندارد به‌طوری‌که یک فناور برای اخذ سیب سلامت برای محصول خود باید از همان ابتدا هزینه‌های هنگفتی انجام دهد و مسئول فنی داشته و شرایط تولید از همان ابتدای کار حتی برای نمونه اولیه مهیا باشد در صورتی‌ که این روند به راحتی قابل تغییر است و بسیاری از محصولات این حوزه به علت همین موضوع تجاری نمی‌شود؛ چراکه یک فناور سرمایه لازم را برای محقق کردن خواسته‌های وزات بهداشت ندارد.

سامانه جامع پذیرش ایده‌های فناوران ایجاد شود

آنا: آیا با گذشت چند سال از عمر مراکز رشد، تمام بخش‌های دانشگاه توانسته اند مأموریت مراکز رشد و سرای نوآوری را بشناسند یا هماهنگی لازم بین بخش‌های مختلف دانشگاه در زمینه حمایت از مراکز رشد وجود دارد؟

اجلی: مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با رویکرد مناسب و برنامه مدون موفق شد طبق سطح‌بندی انجام شده توسط سازمان مرکزی در سطح یک قرار گرفته و به تازگی موفق به اخذ مجوز دائم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است که این مهم ناشی از حمایت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان، معاون پژوهش و فناوری و بخش‌های مختلف دانشگاه بوده و اخذ ۴ میلیارد تومان از معاونت علمی ریاست جمهوری برای تجهیز سرای نوآوری ناشی از این همدلی است.

آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها چه پیشنهادی ارائه می‌دهید؟

اجلی: رایزنی با معاونت علمی ریاست جمهوری به منظور اختصاص بودجه به سرا‌ها و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مستقل به مراکز رشد و سراهای نوآوری دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد.

با توجه به اینکه استادان و دانشجویان صاحب ایده در مرحله پیش‌رشد قدرت مالی لازم برای ساخت نمونه اولیه ندارند درنظرگرفتن کمک بلاعوض تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای صاحبان ایده، ایجاد سامانه جامع پذیرش ایده‌های فناوران مانند پژوهشیار، آموزشیار به منظور پذیرش فناوران و استفاده فناوران مراکز رشد از تسهیلات اعطایی به پارک‌های علم و فناوری نیز به پیشرفت مراکز رشد و سراها کمک خواهد کرد.

آنا: و سخن آخر...

اجلی: دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان بعد از داوری با ۱۸ ایده و استارت‌آپ از مجموع ۲۳ منتخب سازمان و ۳۰ شرکت فناور و خلاق از مجموعه ۴۲ منتخب سازمان در رویداد عصر امید (نمایشگاه گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی خرداد ۱۴۰۱ مصلای تهران) حضوری فعال داشت و در حوزه صنایع خلاق موفق به کسب رتبه چهارم کشوری شد.

در راستای افزایش تعامل با استادان و دانشجویان در دانشگاه رویداد‌های مختلفی برگزار شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها صدای دانش است. در این طرح استادان حسب نیاز صنایع سؤال طرح کرده و دانشجویان در این حوزه ایده‌پردازی خواهند کرد که این امر منجر به قرارداد‌های فناورانه زیادی با صاحبان صنعت خواهد شد.

قطع به یقین رسیدن به این اهداف نیاز به همکاری با ادارت و ارگان‌های مرتبط با حوزه فناوری داشته که مرکز رشد دانشگاه ارتباط سازنده‌ای با پارک‌ها و مراکز رشد استان، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، اتاق تعاون، شرکت شهرک‌های صنعتی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، زنجان و علوم پایه دارد.

گفتگو از احسان عربی مفرد

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته