دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1401 - 15:59
دستاورد جدید محققان ایرانی؛

تولید رنگ‌های نانویی که خانه‌ را گرم می‌کند

تولید رنگ‌های نانویی که خانه‌ را گرم می‌کند
نانو پوشش‌های عایق‌های حرارتی با ذخیره انرژی گرمایی در محیط‌های مسکونی و صنعتی باعث کاهش میزان مصرف انرژی و حفظ محیط زیست شده و صرفه جویی قابل توجهی در منابع ملی به همراه خواهد داشت.  
کد خبر : 821930

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، کاهش مصرف انرژی همیشه یکی از دغدغه‌ها برای کاربران خانگی و صنعتی بوده است. یکی از راهکار‌ها برای کاهش مصرف انرژی، استفاده از رنگ‌های عایق است. از این رو یک شرکت ایرانی فعال در حوزه فناوری نانو محافظ رنگ‌های عایق نانو تولید و به بازار عرضه می‌کند که قابلیت کاهش مصرف انرژی را دارد.

عایق‌های حرارتی نانویی با ذخیره انرژی گرمایی در محیط‌های مسکونی و صنعتی باعث کاهش میزان مصرف انرژی و حفظ محیط زیست شده و صرفه جویی قابل توجهی در منابع ملی به همراه خواهد داشت. این رنگ‌های عایق می‌توانند سرما و گرما را کنترل کرده و از این رو موجب کاهش مصرف انرژی در سازه‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت شوند. در ساختمان‌ها می‌توان از این رنگ‌ها هم در نمای بیرونی و هم فضای داخلی استفاده کرد. در حوزه صنعتی در بخش نفت و گاز از این رنگ‌های عایق نانویی می‌توان برای کاهش مصرف انرژی در مخازن و لوله‌ها استفاده کرد.

این نانو پوشش‌های عایق حرارتی می‌توانند انقلابی عظیم در روش‌های عایق کاری حرارتی بوجود آورند. چرا که در سطح مولکولی و ماکروسکوپی طراحی شده اند و هوا را در بین ذرات به دام می‌اندازند. نانو رنگ عایق یا نانو پوشش‌ها بسیار کارآمدتر از عایق‌های معمولی هستند و می‌توانند بدون آسیب رساندن به محیط زیست کارایی داشته باشند.

این رنگ‌های عایق حرارتی مقاوم در برابر پرتو‌ها فرابنفش هستند و از ویژگی‌های جالب توجهی نظیر خشک شدن سریع و امکان اجرا با ابزار‌های مختلف نظیر قلمو، اسپری و غلتک برخوردار هستند. با دارا بودن خواص خودترمیمی می‌تواند بی‌نیاز از تعویض مداوم باشند و در نهایت نیاز‌های صنایع بالادستی را مرتفع کنند.

با توجه به محبوس شدن هوا در سطح مولکولی یک نانو عایق حتی با ضخامت کم می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. نانو پوشش عایق حرارتی پیشنهادی رسانایی حرارتی بسیار پایینی دارد و انتقال حرارت از سطح گرم به محیط بیرون را کاهش می‌دهد و در صورت اندازه گیری دما قبل و بعد از اعمال پوشش در سطح مورد نظر اختلاف چشمگیری مشاهده می‌شود. این نانو پوشش عملکرد بازدازنده خود را به دو شکل نشان می‌دهد. حضور رنگدانه‌های مقاوم در برابر حرارت که ضریب رسانایی حرارتی پایین دارند و انتقال گرما جلوگیری می‌کنند و همچنین استفاده از نانو مواد برای به دام انداختن هوا که موجب کاهش ضریب انتقال حرارت پوشش می‌شود.

 از جمله مزایای فنی اقتصادی و استراتژیک محصول شامل:

.کاهش مصرف انژری و اصلاح الگو مصرف
.صرفه جویی در مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی
.ضد نم، آبگریز و مقاوم در برابر نفوذ باران و رطوبت محیط
.قابلیت تنفس رنگ و پوشش
.تطابق مناسب با شرایط اقلیمی و اب هوایی ایران
.قابل استفاده به عنوان پوشش نمای بیرونی و بام ساختمان
.چسبندگی بالا بر روی سطوح مختلف فلزی گچی چوبی سیمانی بتنی 

 یکی از مشکلات صنعت رنگ‌های عایق این است که تولید این رنگ‌ها در تعداد معدودی از شرکت‌های خارجی انجام می‌شود که فروش آن‌ها به ایران با محدودیت‌های بازرگانی مواجه است. از این رو واردات با استفاده از واسطه‌ها و افزایش شدید قیمت تمام شده محصول صورت می‌گیرد. با توسعه این فناوری در داخل کشور، محصولی با مزیت‌های بالا و بهتر از نمونه خارجی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته