دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1395 - 13:58

فیلتر هوای ویژه تسلا؛ سربلند در شهرهای آلوده، ناکام دربرابر آلودگی‌‌‌های میکروبی

شرکت خودروسازی تسلا که روی تولید خودروهای الکتریکی و پاک تمرکز دارد، طی یک سال گذشته ادعا کرده است که فیلترهای تصفیه هوای خودرهایش قابلیت مقابله با حمله شیمیایی را هم دارند، اکنون این قابلیت به آزمایش‌های سنگین سپرده شده است.
کد خبر : 82737

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وبلاگ تسلا، زمانی که مدل X و سپس S خودروی الکتریکی تسلا رونمایی شد، به غیر از سرعت و مسافتی که این خودروها با اتکا به تکنولوژی فوق پیشرفته باتری‌های خود می‌توانند به آن دست پیدا کنند، یک قابلیت دیگر نیز توجه مشتریان و البته فعالان حوزه فیلترینگ را به شدت به خود جلب کرد. این قابلیت ادعایی بود که در بروشورهای تبلیغاتی این خودرو با عنوان «مصون در مقابل حمله شیمیایی» تبلیغ شده بود.


ماجرا از این قرار بود که تسلا در خودروی خود نوعی فیلتر هوشمند و نیمه الکتریکی طراحی کرده بود که می‌تواند تمامی آلودگی هوا را تصفیه کند و حتی در هوای بیرون و اطراف خودرو نیز تأثیر داشته باشد. این شرکت ادعا کرده بود که این فیلترها آن‌قدر قوی هستند که حتی هوای خطرناکی که آلوده به مواد شیمیایی و میکروبی نظامی هستند نیز نمی‌توانند به داخل خودرو نفوذ کنند.


از آنجایی‌که این ادعاها سروصدای زیادی ایجاد کردند، تسلا یک اتاقک تحت فشار طراحی کرد و یک خودروی مدل X خود را در این اتاقک در معرض هوای بسیار آلوده و خطرناک قرار داد. این هوا 83 برابر کثیف‌تر از وضعیت «خوب» از دید سازمان کیفیت هوا بود.


در این اتاقک وقتی خودرو در معرض آلودگی قرار گرفت، در نهایت شگفتی مشاهده شد که فیلترهای خودرو هوای ورودی را به قدری تصفیه می‌کنند که حسگرهای کار گذاشته شده در اتاق خودرو، نمی‌تواند تشخیص دهد چه آلاینده‌ای در هوا باقی‌مانده است و وضعیت را کاملا سالم نمایش می‌دهند.


تسلا برای منصفانه‌تر شدن وضع، آزمایش‌هایی درباره آلاینده‌های شیمیایی نیز انجام داد اما ظاهرا عبور از یک میدان نبرد شیمیایی با این خودرو چندان امن نخواهد بود.


شرکت تسلا در پایان این‌طور جمع‌بندی کرده است که اگرچه در شهرهایی مانند پکن و دیگر شهرهای آلوده جهان (شاید هم تهران) مردم می‌توانند با استفاده از این خودرو و فیلترهایش هم آلودگی هوای بیرون را کاهش دهند (خودروها الکتریکی هستند و هیچ سوختی نمی‌سوزانند) و هم هوای پاک‌تری را تنفس کنند، بعید است کسی در شهرها نیاز به مقابله با حمله شیمیایی یا میکروبی داشته باشد که نگران عملکرد فیلترهای هوای تسلا باشیم.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته