دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1402 - 13:08
رئیسی در نشست خبری مشترک با همتای عراقی:

اراده ایران و عراق، توسعه روابط و مناسبات است

اراده ایران و عراق، توسعه روابط و مناسبات است
رئیس جمهور گفت: سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق بیش از۱۰ میلیارد دلار است اما می تواند به سطح بیشتری ارتقا یابد. اراده دو کشور بر ارتقای این سطح است.
کد خبر : 844184

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی امروز(شنبه) در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور عراق،گفت: مذاکرات خوبی بین ما در حوزه های مختلف انجام شد. در حوزه سیاسی اقتصادی و تجاری فرهنگی بین ما مناسبات خوبی رقم خورده و اراده دو کشور بر توسعه مناسبات است‌.

وی با بیان اینکه روابط بین دو کشور ایران و عراق، مثل سایر کشورها نیست، بلکه خاص و ویژه و راهبردی است، اظهار کرد: سطح روابط تجاری و اقتصادی بیش از۱۰ میلیارد دلار است اما می تواند به سطح بیشتری ارتقا یابد. اراده دو کشور بر ارتقای این سطح است.

رئیس جمهور تاکید کرد: روابط دو کشور در حوزه مسایل زیرساخت، و آب برق و انرژی ادامه می‌باید تا نیازهای موجود کاملا مرتفع شود،: تفاهم امنیتی دو کشور برقرار بوده و کوچکترین ناامنی در هر نقطه از  عراق، ناامنی در ایران محسوب می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه امنیت عراق و مرزها برای ما اهمیت دارد،تاکید کرد: تفاهم امنیتی دو کشور نه تنها به امنیت دو کشور بلکه به امنیت منطقه کمک می کند.

وی اضافه کرد: ما به همان میزان که مذاکرات کشورهای منطقه را مهم و کارساز می دانیم، حضور بیگانگان را در منطقه مفید نمی‌دانیم و حضور آمریکایی‌ها را مخل برای امنیت منطقه می‌دانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ارتباط ما با عراق و کشورهای منطقه با نگاه به منافع مشترک است،گفت: اما آمریکا دنبال منافع خود است، نه منافع مردم ایران و عراق و کشورهای منطقه.

رئیسی افزود: حتما روابط خوب ایران و عراق به همکاری های منطقه ای و بین‌المللی خواهد انجامید.

وی با بیان اینکه ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، تاکید کرد: ما در این راه شهدای زیادی تقدیم کرده‌ایم. من روزی به کشورهای اروپایی گفتم اگر ایران جلو مواد مخدر را نمی‌گرفت، تمام اروپا را مواد مخدر برداشته بود، بنابراین شما باید قدردان ایران باشید.

رئیس جمهور اضافه کرد: ایران کارنامه درخشانی در این زمینه دارد. کشورهای منطقه حتما باید همکاری واقعی در برابر جرایم سازمان یافته  و تجارت مواد مخدر به صورت سازمان یافته داشته باشند. بارها به سازمان ملل که وظیفه حمایت از مبارزه با مواد مخدر دارد گفته‌ایم که حمایت شما در حد سخن و تشکر از ایران بوده است در حالی‌که حمایت واقعی نیاز است.

رئیسی در عین حال با بیان اینکه از اینکه عراق در زمینه مبارزه با مواد مخدر مصمم است، خرسند هستیم،افزود: ما در این زمینه به همکاری بیشتری نیازمندیم.

وی تاکید کرد: کشورهای منطقه نسبت به ذخایر آبی حقوقی دارند که همه باید به آن پایبند باشند، ما نسبت به حقابه ایران تاکید داریم و معتقدیم حقابه کشورهای متطقه باید محترم شناخته شود.

رئیس جمهور افزود: ما بر بهره‌برداری از اروند تاکید داریم و حقابه عراق نیز براساس معاهداتی که از سابق میان دو کشور ایران و عراق وجود دارد، همچنان مورد استناد بوده و این حقابه محفوظ است و کشورهای منطقه باید به آن پایبند باشند تا اشکالی در استفاده از این حقابه رخ ندهد.

رئیسی با بیان اینکه در نشست با رئیس جمهور عراق، قرار شد که مذاکرات وزرای نیروی ایران و آب عراق ادامه یابد تا مسائل فنی، حقوقی و مدیریتی حل شود،گفت: در این جهت همه نوع همکاری را با عراق خواهیم داشت.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته