دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1402 - 14:24
با هدف ارائه استاندارد‌های فنی؛

ایجاد چارچوب «روند هوش مصنوعی هیروشیما» در دستور کار جی ۷ قرار گرفت

ایجاد چارچوب «روند هوش مصنوعی هیروشیما» در دستور کار جی ۷ قرار گرفت
سران گروه ۷ در نشست اخیر خود اعلام کردند که تا پایان سال جاری میلادی، چارچوب مشورتی در سطح وزرا تشکیل می‌شود که هدف از آن بحث و تبادل نظر پیرامون ابزار‌های هوش مصنوعی مولد است و تسهیل قانونگذاری برای نظارت بر آنها است.
کد خبر : 848350

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، سران گروه ۷ (هفت کشور صنعتی جهان) در نشستی که به میزبانی «هیروشیما» ژاپن برگزار شد، در سطح بین المللی، خواستار ارائه استاندارد‌های فنی قابل اعتماد در عرصه هوش مصنوعی شدند.

سران گروه ۷ به رغم اذعان به وجود رویکرد‌های متنوع برای رسیدن به فهم مشترک در زمینه هوش مصنوعی، بر ضرورت تداوم نظارت بر اقتصاد دیجیتال با هدف به روز رسانی آن همراستا با ارزش‌های دموکراتیک مشترک، تاکید کردند.

موضع گیری سران گروه ۷ در شرایطی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا طی ماه جاری میلادی، به تصویب مصوبه‌ای برای سامان دادن به حوزه فناوری هوش مصنوعی نزدیک شد تا به این ترتیب، نخستین قانون جامع در این عرصه به رشته تحریر درآید.

همچنین سران گروه ۷ با ایجاد چارچوبی موسوم به «روند هوش مصنوعی هیروشیما» موافقت کردند که در سطح وزرا ایجاد و به محفلی برای بحث و تبادل نظر پیرامون ابزار‌های هوش مصنوعی مولد، رعایت حق مالکیت معنوی و مبارزه با رواج اطلاعات نادرست تبدیل می‌شود. این چارچوب باید تا پایان سال جاری میلادی ایجاد شود.

پیشتر در ماه میلادی آوریل نیز، وزرای فناوری و امور دیجیتال گروه ۷ در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم ایجاد سازوکاری تاکید کردند که به رغم ایجاد محیطی باز برای توسعه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، مخاطرات این حیطه را نیز به رسمیت می‌شناسد و آن را نظام‌مند می‌کند.

محبوبیت ابزار‌های هوش مصنوعی ازجمله چت جی پی تی و چت بات‌های مشابه از مهمترین موضوعات مورد توجه کشور‌های گروه ۷ است.

حدود چهار روز پیش نیز، «سم آلتمن» مدیر اجرایی شرکت اپن اِی‌آی (مالک ربات هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی) در جلسه سنا حضور پیدا کرد و توضیحاتی را درباره این فناوری ارائه داد. آنچه در جلسه کنگره گذشت، با توجه به ورود جدی سنا به قانونگذاری در خصوص هوش مصنوعی، همچنان در مرکز توجه رسانه‌هاست.

در این جلسه، آلتمن هوش مصنوعی را دارای پتانسیل بالا برای حل مشکلات جوامع بشری برشمرد، اما ابراز نگرانی کرد که با توجه به قدرت بسیار بالای چت‌جی‌بی‌تی ممکن است این فناوری از کنترل خارج شود و جوامع را به سمتی غیرقابل پیش بینی ببرد. وی دخالت دولت‌ها را راهکاری برای کاهش خطرات هوش مصنوعی خود دانست و گفت: بدترین ترس من از این است که با فناوری آسیب قابل توجهی به جهان وارد کنیم.

در این جلسه «کریستینا مونتگومری» مدیر ارشد IBM نیز حضور داشت و به جای نظارت بر نحوه توسعه هوش‌های مصنوعی، خواستار نظارت دقیق در مورد نحوه استفاده از آن‌ها شد. 

نمایندگان حاضر در جلسه سنا، عوامل سیاسی و لابی‌های سنگین شرکت‌های فناوری را از مهم‌ترین عوامل پیچیده شدن نظارت بر این حوزه اعلام کردند و روند مشورتی موجود در قوه مقننه آمریکا را دلیل عقب ماندن کنگره از فناوری‌های جهانی دانستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته