دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نوده فراهانی:

مشکلات ازدواج و فرزندآوری بیشتر از آنکه اقتصادی باشد فرهنگی است

مشکلات ازدواج و فرزندآوری بیشتر از آنکه اقتصادی باشد فرهنگی است
یک پژوهشگر حوزه جمعیت می‌گوید: برای مردان و زنان این سرزمین كه در سن ازدواج و فرزندآوری هستند یك رویاپردازی می‌شود كه با حقایق جامعه منطبق نیست هیچكس به سمت فرزندآوری حركت نمی‌كند باید برای جوان‌ها آرمان‌هایی را طرح كنیم تا مشوق‌های اقتصادی كار خود را انجام دهند.
کد خبر : 849627

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر نوده فراهانی، جامعه‌شناس، كارشناس پژوهشگر حوزه جمعیت در خصوص قانون جوانی جمعیت گفت: قانون جوانی جمعیت حركتی را آغاز كرد؛ اما خیلی پرقدرت نبود و در مسیر اهتمام جدی بین مسئولان نیست و كار بزرگی در پیش رو داریم اما به نسبت آن، كار مهمی انجام نمی‌شود.

فراهانی در خصوص چگونگی افزایش فرزندآوری و برخورداری از جامعه جوان و پویا و اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت، خاطر نشان كرد: این بحث خیلی اقتصادی نیست اگرچه اقتصاد بسیار حائز اهمیت است بلكه بحث فرهنگی است، برای فرزندان و مردان و زنان این سرزمین كه در سن ازدواج و فرزندآوری هستند یك رویا پردازی می‌شود كه با حقایق جامعه منطبق نیست در این صورت هیچكس به سمت فرزندآوری حركت نمی‌كند. باید برای جوان‌ها یكسری آرمان‌ها در این حوزه طرح كنیم تا مشوق‌های اقتصادی كه در قانون جمعیت آمده كار خود را انجام دهد. برای عبور از این بحران لازم است به جای اینكه برای جوانان رویا پردازی شود آرمان و مسئولیت اجتماعی را توضیح و تكلیفی را بر عهده آن‌ها بگذاریم و تعهدی برایشان ایجاد كنیم؛ دادن تكلیف یك بحث فرهنگی است و باید در ذهن انسان جا بیفتد.

وی افزود: به قانون جوانی جمعیت نقد بسیاری وارد است كه به خوبی اجرا نمی‌شود و قسمتی از آن به بخشی از مردم جامعه كمتر توجه شده و توجه به زنان شاغل و تسهیلاتی كه برای آنها باید ایجاد شود بسیار كم است.

فراهانی با اشاره به اینكه مشوق‌ها نسبت به فرزند اول كمتر در نظر گرفته شده و این موضوع مسئله ایجاد می‌كند، در ادامه گفت: مسئولیت‌پذیری در میان مدیران و مسئولان كمتر دیده می‌شود و بحث جمعیت را جز مسئولیت و تكلیف خود نپذیرفته‌اند تا قانون را اجرا كنند، ناهماهنگی بسیاری بین بانک‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای دادن مشوق‌ها و تسهیلات حداقلی، وجود دارد و اگر اتفاق مثبتی می‌افتد به صورت جهادی است. ابعاد ماجرا خیلی گسترده است و باید همه كشور، مسئولان و مدیران توجهشان روی این موضوع باشد تا قانون جوانی جمعیت حركت كند و زود است كه در مورد كمیت و كیفیت جمعیت صحبت كنیم؛ چون مسئولین و اقشار مختلف مردم مسئولیت خود را در این حوزه نمی‌دانند و به آن عمل نمی‌كنند.

این جامعه‌شناس در پایان خاطر نشان كرد: اگر تكلیف و مسئولیت خود را در قبال خود و جامعه و افراد زیر دست بپذیریم در این صورت همه مشكلات حل خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته