دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهجت‌پور:

باید نظریه‌پردازی در تمام علوم مورد توجه قرار بگیرد

باید نظریه‌پردازی در تمام علوم مورد توجه قرار بگیرد
دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید بپذیریم که نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی، اسلامی و اجتماعی محدود به ایران نمی‌شود و باید از نظرات تخصصی اندیشمندان خارجی هم استفاده شود.
کد خبر : 855492

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره نخستین اجلاس ملی سرآمدان آموزشی دانشگاه تمدن آفرین و حرکت بنیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در این نشست ضمن تبریک اعیاد غدیر و قربان گفت: هیئت حمایت از نظریه پردازی نقد و مناظره در سال ۱۳۸۱ به دستور مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد.

وی افزود: از همان سال دبیرخانه‌ای به منظور حمایت از جریان نظریه پردازی و گفت و گوی آزاد در کشور شکل گرفت و هر دو سال اجلاسیه‌ای به منظور تجلیل از نوآوران نظریه پردازان تشکیل شد.

بهجت پور تصریح کرد: هیئت حمایت از نظریه پردازی جریانی است که تاکنون شورای عالی عالی انقلاب فرهنگی با مدیریت آیت الله رشاد و به دبیری افراد مختلف فعالیت خود را انجام داده و با ریاست هئیت کرسی‌های نظریه پرداری و به کمک جمعی از فرهیختگان به تصویب افراد حقیقی و حقوقی شورا رسیده، این هیئت در روند کلی سیاست‌های هئیت نظارت دارد و مصوبات اصلی را هیئت بر عهده دارد و شورای راهبردی و اندیشه ورز مسئولیت فعالیت‌های اجرایی هیئت را بر عهده دارد.

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: ۶ کرسی علمی تخصصی به حوزه‌های مختلف دانش مانند علوم نقلی، اجتماعی، عقلی، هنر و دفاعی و .. مربوط می‌شوند و نظریه پردازان و نوآوران با این‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند و طرح نامه‌ها را بررسی می‌کنند و اگر قابلیت طرح نامه‌ها را برای برگزاری تایید کردند، فرایند داوری انجام می‌شود و با چند جلسه داوری در زمینه موفق بودن یا نبودن نظریه تصمیم گیری می‌شود.

بهجت پور گفت: هر یک از کرسی‌های علمی، کمیته‌هایی دارند و برخی از آن‌ها که فعالیت بهتر و مراجعات بیشتری دارند و به کرسی‌های مستقل تبدیل می‌شوند.

۱۴ کرسی نظریه پردازی تجلیل می‌شوند

وی اضافه کرد: هیئت به منظور تقویت نظریه پردازی یک گام به جلو برداشته و در کشور فرصت عمومی را در اختیار صاحبان اندیشه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تحت عنوان کرسی‌های ترویجی قرار داده است و کار کرسی‌های ترویجی ورود به عرصه نظریه پردازی است و حدود ۷۲۰۰ کرسی ترویجی داشته ایم که ۶۸ طرح در طول ۲ سال اخیر آمده ارائه شده است و ۱۴ نظریه آن پس از بررسی‌های لازم داوران مورد تایید قرار گرفته اند و ۱۱ تیرماه مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

۶۶ نظریه موفق طی ۲۰ سال اخیر داشته ایم

وی با بیان اینکه نظریه‌پردازی نوآوری کار بسیار سختی است و گاهی حاصل کار ۲۰ تا ۳۰ سال دانشمندان است، تاکید کرد: در طی ۲۰ سال، ۶۶ نظریه موفق داشته ایم. تصمیماتی را به منظور توسعه فعالیت‌های کرسی‌های نظریه پردازی گرفته‌ایم و اولین مسئله این است که کارنظریه پردازی را باید به عزیزانی که آماده نظریه پردازی هستند محدود نکنیم بلکه نظریات آن‌ها از طریق شاگردانشان هم مورد بررسی قرار گیرد، ممکن است بعضی اندیشمندان هم دار فانی را وداع گفته باشند که از نظریات شاگردان آن‌ها استفاده می‌کنیم و این موضوع در هیئت دبیرخانه تصویب شده است.

بهجت پور تاکید کرد: باید بپذیریم که نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی، اسلامی و اجتماعی محدود به ایران نمی‌شود و باید از نظرات تخصصی اندیشمندان خارجی هم استفاده شود و در کشور لبنان قصد دو نظریه را داریم تا بتوانیم آنرا به کشور‌های منطقه و دیگر کشور‌های خارجی بسط دهیم تا حوزه بین الملل تقویت شود.

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: تشکیل کمیته‌های استانی باید مورد توجه قرار بگیرد و نظریه پردازان باید در حل مسائل مختلف کشور ورود کنند و کمیته‌های فرادستگاهی باید با دو شاخه استانی و موضوعی این کار را انجام دهند.

بهجت پور اضافه کرد: با تاکیدات مقام معظم رهبری نباید تنها به علوم اسلامی، انسانی و اجتماعی اکتفا شود و باید مابقی علوم هم به فعالیت‌ها اضافه شود و توافق کردیم تا به علوم پایه و مابقی علوم هم توجه شود که این موضوع باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تصویب واقع شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته