دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور معاون علمی؛

نظام جدید ارزیابی دانش بنیان‌ها معرفی شد/بهره‌مندی از نظرات ۱۰۰ شرکت فناورانه تراز اول

نظام جدید ارزیابی دانش بنیان‌ها معرفی شد بهره‌مندی از نظرات ۱۰۰ شرکت فناورانه تراز اول
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با اشاره به معرفی و رونمایی از نظام جدید ارزیابی دانش بنیان ها گفت: در این مدل جدید از نقطه نظرات ۱۰۰ شرکت دانش بنیان تراز اول بهره مند شدیم.
کد خبر : 859701

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، دکتر روح اله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشست (معرفی نظام جدید ارزیابی دانش‌بنیان ها) که در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برگزار شد، گفت: ارتقا آیین نامه ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع مهمی است از این رو می‌توان چنین انگاشت که نشست امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه اساس و پایه کل جریان اقتصاد دانش بنیان کشور بر اساس این ارزیابی شکل می‌گیرد، گفت: معاونت علمی، ستاد‌های معاونت علمی و اقتصاد دانش بنیان، زیرساخت‌های توسعه علم و فناوری کشور بر مبنای قانونی مبنی بر قانون )حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش بنیان( فعالیت می‌کنند.

دهقانی با بیان اینکه این قانون برای دسته بندی هر دانش بنیانی معیار بود  گفت: این قانون ۱۰ سال به خوبی اجرا شد؛ این قانون لباسی به تن موجودی متولد شده به خوبی نشسته که اکنون این موجود زنده بزرگ شده است.

به گفته وی، در سال ۸۹ و ۹۰ تعداد ۵۰ شرکت دانش‌بنیان شناسایی شده بودند که اکنون ۹هزار شرکت فعالیت می‌کنند. در حال حاضر ابعاد شرکت‌ها، توسعه بازار، نقش آن‌ها در بازار و ... با آن سال‌ها فرق کرده لذا تصویب قانون جهش تولید قانون  لازم بود.پ که در سال گذشته به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه طی این سال‌ها بر اساس تجربه و مطالعه ۶ ماهه قانون ارزیابی دانش بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت، گفت: بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان تراز، دستگاه‌های اجرایی این حوزه، شورای راهبری دانش بنیان‌ها در این مدت اقدام به ارزیابی آیین نامه دانش بنیان‌ها کردند.

وی ادامه داد: سعی شده با تجمیع نظرات به ارتقا قانون ارزیابی دانش بنیان‌ها بپردازیم و به این واسطه نقاط قوت توسعه و نقاط ضعف پوشش داده شود تا در دوره جدید معاونت تاثیرگذاری‌را در اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم.

وی گفت: این آیین‌نامه یک ماه گذشته در جلسه شورای راهبری فناوری‌های دانش‌بنیان تصویب شده و از فردا اجرایی می شود؛ همچنین ظرف دو تا سه ماه آینده از سامانه جدید آن نیز رونمایی خواهد شد.

بررسی فرآیند ورودی و خروجی دانش‌بنیان ها

دهقانی با بیان اینکه در این آیین‌نامه ارزیابی جدید بر مبنای پیچیدگی فناوری قضاوت نمی‌کنیم، گفت: با تعریف فهرست محصولات، خدمات و فرآیندهای دانش بنیان ها این ارزیابی صورت می گیرد‌.

وی ادامه داد: تاثیرگذاری شرکت در رشد ملی، تربیت نیروی متخصص، توسعه بازار و... که در فرایندهای ورودی و خروجی شرکت‌ها وحود دارد نیز در این ارزیابی مد نظر قرار می گیرد‌.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان اضافه کرد: شرکت‌های نوپا کمتر از 5 سال عمر، کمتر از 5 میلیارد تومان درآمد و کمتر از 10 نفر نیروی انسانی دارند بنابراين که آنها بیشتر به حمایت احتیاج دارند.

به گفته وی، طبق مطالعات صورت گرفته 80 درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان رقم مالیات آنها کمتر از 100 میلیارد تومان است.

دهقانی تصریح کرد: جریان حمایت‌ها طوری طراحی شده است که شرکت‌های فناور بیش از 50 درصد خروجی‌هایشان محصولات دانش‌بنیان است و از جنس اعتبار مالیاتی است که برای سرمایه‌گذاری در مجموعه خودشان طراحی شده است.

دهقانی با اشاره به ضعف کارگزاران ارزیابی‌ها تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم ارزیابی، ارزیابی‌کنندگان شرکت‌های دانش‌بنیان یا همان کارگزاری‌ها هستند که بعضا موفقیت کافی نداشته‌اند و یکی از کارهای ما این است که ارزیابی شرکت‌های نوپا به پارک‌های علم و فناوری و مجموعه‌های بزرگ که سابقه درخشان و تجربه بلندمدت داشتند واگذار می‌شود. لازم به ذکر است که تاییدیه دانش‌بنیان‌ها فقط توسط معاونت علمی صادر می‌شود اما ارزیابی‌ها توسط این مجموعه برگزیده انجام خواهد شد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته