دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

آسیب‌‌شناسی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر/ از کوچکی بازار تا هزینه‌های هنگفت سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها

آسیب‌‌شناسی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر  از کوچکی بازار تا هزینه‌های هنگفت سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها
متخصصان حوزه انرژی معتقدند کوچک‌ بودن بازار انرژ‌ی‌های تجدیدپذیر و گردش مالی، سودآوری و... از مشکلات پیش‌ِ روی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.
کد خبر : 862819

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بسیاری از کشورها برای تأمین انرژی از زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی بهره می‌برند؛ اما وابستگی به سوخت‌های فسیلی مشکل بزرگی به همراه دارد و آن اینکه همگی تمام‌شدنی هستند.

درواقع مشکل اینجاست که میزان سوخت‌های فسیلی محدود است و شاید روزی فرا رسد که برای  استخراج باقی‌ماندۀ آن ناچار شویم بهای سنگینی بپردازیم.

از سویی، سوخت‌های فسیلی باعث آلودگی هوا، آب‌وخاک می‌شوند و گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند که باعث گرم شدن کرۀ زمین می‌شوند. گرمایشی که این روزها موضوع داغ رسانه‌ها شده است.

بااین‌حال با بروز و ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود آن‌ها به عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر باب امیدی را برای کشور باز کرده که در آینده کمترین اتکا را به سوخت‌های فسیلی داشته باشیم.

اما در این میان موانعی برای توسعۀ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد. ازجمله این موانع می‌توان به وفق شرایط به استفاده از انرژی‌های نو، تامین‌تجهیزات، ایجاد بازار، حمایت‌های دولت، ورود بخش خصوصی و ... اشاره کرد.

بااین‌حال درصدد برآمدیم تا گفت‌وگویی با مجید عمیدپور، رئیس پژوهشگاه نیرو داشته باشیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری آنا ضمن آسیب‌شناسی حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصۀ توسعۀ انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: با وجود شرایط اقتصاد انرژی ایران، شرکت‌های دانش‌بنیان دارای رشد و توان علمی قابل قبولی هستند.

وی گفت: کشور باید با در نظر گرفتن نیاز ایران و شرایط مساعد از لحاظ وجود منابع فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر، گسترش محصولات، رشد بومی‌سازی و توسعۀ فناوری در حوزۀ انرژی‌های تجدیدپذیر به‌صورت چشمگیری توسعه یابد که متأسفانه مشکل در کوچک بودن بازار انرژی‌های تجدیدپذیر و گردش مالی و سودآوری این حوزه است.

رئیس پژوهشگاه نیرو ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌یافته توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران (ساتبا) با کمک پژوهش‌های پژوهشگاه نیرو بسیار امیدواریم در زمان نسبتاً کوتاهی با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و افزایش ظرفیت نصب‌شده و گسترش بازار این فناوری‌ها این مهم تحقق یابد.

هزینه‌های سرمایه‌گذاری روی انرژی تجدیدپذیر بالاست

عمیدپور گفت: هزینه‌های سرمایه‌گذاری و سطح فناوری در تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر اصلی یعنی بادی و خورشیدی بالا بوده و تجمیع سرمایه‌گذاری و شکل‌گیری بازار تقاضا، پیش‌نیاز شتاب‌بخشی به این حوزه است؛ این گام تا حدی آغاز شده و انتظار می‌رود اثرات آن در افق سه سال آینده مشهود باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز در این مسیر گیرهای قانونی وجود دارد و چه شرایطی باید فراهم شود که استفاده از فناوری و بهره‌مندی از انرژی خورشیدی و بادی بیش از گذشته شود و موانع شرکت‌های دانش‌بنیان برطرف شود، تصریح کرد: قوانین بسیار خوبی در خصوص مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، جهش تولید دانش‌بنیان و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در مجلس شورای اسلامی در راستای کمک به بهره‌وری انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات بسیار خوبی نیز مانند افتتاح بورس انرژی سبز، تأسیس صندوق انرژی گردشی بهینه‌سازی انرژی کشور، شروع به احداث آزمایشگاه‌های مرجع تجدیدپذیر و برگزاری مناقصه برای نیروگاه‌های بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر در درون دولت انجام گرفته است.

رئیس پژوهشگاه نیرو تأکید کرد: این اقدامات فرصت‌های بسیار مناسبی برای همۀ شرکت‌ها و کارآفرین‌ها به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند.

ضرورت تعامل نهادهای مرتبط برای توسعه انرژی تجدیدپذیر 

وی ادامه داد: دشواری تعاملات بین دستگاهی، بیشترین نقش در کُندی مسیر توسعه را به‌همراه دارد و متولیان حوزۀ انرژی در حال پیگیری کاهش مشکلات هستند و به نظر می‌رسد لازم است تعامل و همکاری بین دو وزارت نیرو و نفت با هماهنگی معاونت‌های نهاد ریاست جمهوری شکل گیرد تا بتواند به رفع مشکلات فعلی کمک کند.

به گفته عمیدی، همچنین تدوین و ابلاغ الزامات کیفی روی واردات تجهیزات و حمایت از تولید داخلی در قالب مشوق‌های قیمتی می‌تواند به تسریع در این امر کمک کند.

عمیدپور با اشاره به دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها در عرصۀ انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: همان‌گونه که بیان شد، اکنون نیز از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در حال بهره‌مندی هستیم، اما گسترش بازار انرژی‌های تجدیدپذیر مسلماً به گسترش سرمایه‌گذاری منجر شده و رشد و توسعۀ دانش‌بنیان‌ها را به‌همراه خواهد داشت.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مناسبی انجام گرفته و همچنین رویدادها و فرصت‌های جدیدی پیش رو داریم که امیدواریم بر چالش‌های فعلی غلبه خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: اجرایی شدن برنامه‌های دولت سیزدهم در توسعۀ ظرفیت تجدیدپذیر، توسعۀ نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط صنایع و نیز رشد فزاینده تقاضا برای انرژی در سال‌های آینده، تأثیر چشمگیری بر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه خواهد گذاشت و پیش‌بینی می‌شود شاهد رشد چندبرابری سرمایه‌گذاری در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته