دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1402 - 11:02
مدیر گزینش دانشگاه آزاد قم در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

بررسی جهادی صلاحیت عمومی دانشجویان دکتری و هیئت علمی وابسته

بررسی جهادی صلاحیت عمومی دانشجویان دکتری و هیئت علمی وابسته
محمدمهدی فخاران گفت: صلاحیت عمومی استادان در قالب دانشجویان دکتری و هیئت علمی وابسته برای نیمسال اول ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به‌جای استادان حق‌التدریس به‌صورت جهادی بررسی می‌شود.
کد خبر : 864266

محمدمهدی فخاران مدیر گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: اهمیت و ضرورت امر گزینش در پاسداری و صیانت از ارزش‌های دین مبین اسلام و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست، بنابراین کار گزینش باید با حساسیت ویژه همراه باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «گزینش کار بسیارمهمی است، گزينش مثل صراط است همان صراطی که شنيده‌ايد اينجاست، آنكه از مو باريک‌تر و از شمشير تيزتر؛ در تشخیص‌ها، در گزینش اشخاص و در گزينش مسئولان بايد خدا را در نظر بگيريد.

مدیر گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: گزينش بايد گزينش هوشمندانه، عالمانه و دقيق باشد؛ بنابراین باید با تمسک به آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع) این موارد را در گزینش سرلوحه کار قرار دهیم.

نگاه گزینش پیشگیرانه و هدایت‌گرایانه است

فخاران با تأکید بر اینکه نگاه ما به گزینش یک نگاه پیشگیرانه وهدایت‌گرایانه است که می‌تواند ازانحراف و آسیب زدن به ارزش‌های اسلامی و انقلابی و تحمیل هزینه بر دستگاه جلوگیری کند، افزود: یکی ازمهم‌ترین و باارزش‌ترین دارایی‌های هر سازمان سرمایه انسانی است که نقش فوق‌العاده ای در تعالی و پیشرفت آن سازمان دارد.

وی عنوان کرد: بنابراین انتخاب افراد توانمند وشایسته که بتوانند منشأ خیر، برکت وخدمت باشند ازمهم‌ترین رسالت‌های گزینش است.

مدیر گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در ادامه توضیح داد: باید نیروهای متعهد، متخصص، دلسوز، متدین، باتقوا، معتقد و ملتزم به نظام و ولایت فقیه و رهبری، علاقه‌مند به تدریس و فعالیت درمحیط دانشگاهی، شایسته و ترازانقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت داشته باشند و پذیرش چنین نیروهای انسانی خود رسالت بزرگی است که بر دوش هسته گزینش و کارگروه صلاحیت عمومی نهاده شده است.

دبیر کارگروه بررسی صلاحیت عمومی استان قم با بیان اینکه گزینش واحدی است وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی که وظیفه آن تأیید صلاحیت عمومی کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است، ادامه داد: گزینش به‌عنوان یکی از ابزارهای کنترلی و نظارتی در جلوگیری از ورود نیروهای فاقد صلاحیت و ناکارآمد و درراستای تسهیل در جذب نیروهای صالح و توانمند برای خدمت در دانشگاه فعالیت می‌کند.

حوزه فعالیت گزینش کدام است؟

فخاران با بیان اینکه گزینش مسئول حسن اجرای بخشنامه‌های گزینش سازمان مرکزی در واحدهای دانشگاهی است، تشریح کرد: به‌طورکلی فعالیت‌های اصلی گزینش در سه بخش استادان، کارکنان و دانشجویان انجام می‌شود، اما بررسی نهایی تأیید یا عدم تأیید صلاحیت عمومی افراد اعم از استادان، کارکنان و دانشجویان در واحدهای دانشگاهی براساس تصمیم کارگروه صلاحیت عمومی و دفتر مرکزی گزینش دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به عملکرد گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان قم دریک سال اخیر افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۳۰ جلسه کارگروه بررسی صلاحیت عمومی برای جذب، تبدیل وضعیت استادان هیئت علمی، مأموریت و انتقالی استادان هیئت علمی به واحد قم و به‌کارگیری استادان حق‌التدریس برگزارشده که شامل ۱۲ جلسه صلاحیت عمومی برای جذب چهار عضو هیئت علمی که شامل دو نفر گروه روانشناسی، یک نفر گروه مدیریت آموزشی و یک نفر گروه مهندسی پزشکی بوده و جذب ۱۰ نفر به‌عنوان عضو هیئت علمی واحد علوم پزشکی قم شامل هفت نفر گروه پزشکی، دو نفر گروه پرستاری و یک نفر گروه روانشناسی بالینی است.

وی از تبدیل وضعیت هفت استاد هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم به رسمی آزمایشی و رسمی قطعی و سه عضو هیئت علمی مأمور و دو نفر انتقالی به واحد قم خبر داد و افزود: پرونده هشت نفر از استادان هیئت علمی واحد علوم پزشکی قم برای تبدیل وضعیت از قراردادی به پیمانی در دست پیگیری و تکمیل پرونده برای ارسال به مرکز گزینش است.

دبیر کارگروه بررسی صلاحیت عمومی استان قم افزود: از اواخر آبان سال ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲ در مجموع ۱۳۵ نفر از استادان حق‌التدریس استان قم شامل ۱۲۰ نفر از استادان حق‌التدریس واحد قم (۵۴ نفر از دانشکده علوم انسانی، ۴۷ نفر دانشکده فنی و مهندسی و دانشکده مهارت و کارآفرینی و ۱۹ نفر از دانشکده علوم پایه) و ۱۵ نفر از استادان حق‌التدریس واحد علوم پزشکی قم در ۱۸ جلسه کارگروه صلاحیت عمومی با همکاری رئیس و اعضای کارگروه تقریباً به‌صورت هفتگی دعوت به مصاحبه شدند و وضعیت و صلاحیت عمومی آنان مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر گزینش دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: پرونده ۱۲ نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برای تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی، یک نفر از قرارداد کارمعین به رسمی آزمایشی و یک نفر استخدام قرارداد کار معین به جریان افتاده که در حال تکمیل مدارک، استعلام و فرم‌های مربوطه، انجام تحقیقات و مصاحبه لازم و تأیید گزینش برای ارسال به مرکز گزینش دانشگاه هستیم.

فخاران گفت: در ۱۶ ماه گذشته، استعلام درخواستی ازسوی مرکز گزینش دانشگاه برای تعداد ۱۹۹ دانشجوی استان قم بررسی و پاسخ داده شده است.

وی افزود: ارسال تعداد ۴۰۰ استعلام برای جذب، تبدیل وضعیت و ارتقای استادان هیئت علمی و به‌کارگیری استادان حق‌التدریس و تبدیل وضعیت کارکنان و ... از سوی دفتر گزینش استان قم به مراجع ذیصلاح و دریافت پاسخ لازم و پاسخگویی به نامه‌های مختلف برای تحقیقات از متقاضیان جذب هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی که دانشجویان فارغ‌التحضیل واحد قم، واحد علوم پزشکی قم، دانشگاه‌های استان قم یا ساکن قم  هستند.

مدیر گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان قم تشریح کرد: همچنین پاسخگویی به وضعیت صلاحیت عمومی اعضای هیئت علمی مأمور از واحد قم به سایر واحدها از اموری است که توسط دفتر گزینش انجام می‌شود.

فخاران گفت: جلسات کارگروه صلاحیت عمومی استان قم پس از معرفی استادان در قالب دانشجویان دکتری و هیئت علمی وابسته برای نیمسال اول ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به‌جای استادان حق‌التدریس و همچنین بررسی جذب هیئت علمی جدید در فراخوان نوبت دوم سال ۱۴۰۱ و فراخوان‌های سال ۱۴۰۲ پس ازتأییدیه صلاحیت علمی و ارائه مدارک لازم به دفتر گزینش و حراست با قوت بیشتر و به‌صورت جهادی با همکاری رئیس دانشگاه آزاد قم و سایر اعضای کارگروه ادامه خواهد داشت.

گفت‌وگو از حسین غمخوار سرایدشتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته