دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1402 - 00:06
آنا گزارش می‌دهد؛

دردسر‌های ادامه‌دار بلیت قطار اربعین

دردسر‌های ادامه‌دار بلیت قطار اربعین
۱۰ سال از برگزاری برنامه سفر مذهبی در ایام اربعین می‌گذرد. ده سالی که کوله‌بار تجربه‌اش در صورت مدیریت درست می‌توانست بهترین راهبری را برای تامین لجستیک این گردهمایی داشته باشد، اما وجود اخبار متعدد از برنامه‌ریزی‌ها، همچنان مشکلات و دردسر‌های تهیه بلیت، زائران را با معضل مواجه کرده است.
کد خبر : 864332

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در تازه‌ترین رویداد در روز‌های اخیر در حالی که قرار بود سامانه فروش اینترنتی بلیت برای زائران باز شود سامانه فروش اینترنتی بلیت قطار تهران – کربلا با اخلال مواجه شد و این موضوع راه‌آهن را وادار به عذرخواهی کرد. اگرچه زیرساخت‌های کشور برای ارایه خدمت به زائران اربعین ناکافی است، اما ضعف مدیریت در این میان نمود بیشتری دارد.

۱۰ سال از برگزاری برنامه سفر مذهبی در ایام اربعین می‌گذرد.سال‌هایی که کوله‌بار تجربه‌اش در صورت مدیریت درست می‌توانست بهترین راهبری را برای تامین لجستیک این گردهمایی داشته باشد، اما وجود اخبار متعدد از پیش بینی‌ها وبرنامه‌ریزی‌ها، همچنان مشکلات و دردسر‌های تهیه بلیت قطار، هواپیما و اتوبوس، زائران را با معضل مواجه کرده است.

دردسر ثبت نام اینترنتی زائران اربعین برای شرکت در این مراسم محدود به خرید بلیت هواپیما و قطار نیست. در حالی که مسافران این پیاده‌روی مذهبی باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند استفاده از این سایت نیز با اختلالاتی همراه است.

ثبت‌نام در سامانه سماح به مسافر امکان دریافت بیمه، وام و ارز اربعینی را می‌دهد، اما کُندی و اختلال موجب شده تا تعداد افرادی که در این سامانه ثبت نام قطعی کرده‌اند بالا نباشد و در تازه‌ترین آمار یک‌میلیون زائر در این سامانه ثبت‌نام قطعی کرده‌اند و باقی نمی‌دانند آیا ثبت‌نام آن‌ها برای دریافت وام و ارز اربعین یا حتی تهیه بلیت به آغاز این سفر خواهد رسید یا خیر!

شرط ثبت در سامانه و اخذ کد پیگیری برای مراجعه به بانک و تهیه ارز

زائران اربعین ابتدا باید در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و کد پیگیری را دریافت کنند در غیر این صورت موفق به دریافت ارز نمی‌شوند و حالا مشخص نیست که با اختلالات سایت چه سرنوشتی در انتظار تدارکات سفر زائران است.

بلیت قطار اربعین

پیگیری خبرنگار آنا از وضعیت ایجاد شده درخصوص نحوه خدمت‌رسانی به متقاضیان سفر اربعین در گفت‌وگو با چند متقاضی بلیت اربعین نشان می دهد که منوط کردن دریافت وام و ارز و ... به ثبت نام در سامانه در کنار اختلال‌های ایجادشده در لجستیک اربعین، عملاً برنامه‌ریزی سفر زائر آن‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و نمی‌دانند آیا راهی این سفر معنوی خواهند شد یا خیر.

به گفته این افراد، تردید در ایجاد فضای مناسب با توجه به افزایش حجم متقاضیان این سفر هر روز بیشتر می شود. چراکه برنامه‌ریزی‌ها‌یی که از مدت ها قبل از سوی متولیان اعلام و ابلاغ شده هنوز در شرایط غیرعملیاتی قرار دارد و این موضوعات نگرانی را برای زائران اربعین ایجاد کرده است.

شبکه جاده‌ای بیشترین بار جابه جایی‌های اربعین را برعهده دارد

بیشترین بار جابه‌جایی‌ها در ایام بر عهده شبکه جاده‌ای و ریلی و کمترین بر عهده شبکه هوایی است که گفته می‌شود تنها ۴ درصد از زائران می‌توانند خود را با استفاده از خرید بلیت به کربلا برسانند.

البته سهم شبکه ریلی نیز در این جابه‌جایی‌ها بالا نیست. طبق اعلام شرکت راه‌آهن، قرار بود از ساعت ۱۰صبح یک شنبه ۲۹ مرداد، پیش‌فروش بلیت قطار ترکیبی تهران - کربلا از طریق سایت Sale.raheparvaz.com آغاز شود، اما در همان دقایق اولیه، این سایت از دسترس خارج شد. ابتدا اعلام شد که آدرس اعلامی اشتباه بوده، اما در ادامه باز هم اختلال ادامه پیدا کرد تا آنجا که اطلاعیه راه‌آهن و عذرخوایی این سازمان را به دنبال داشت.

سایت‌های ثبت‌نام زوار و پیش‌خرید بلیت قطار با اختلال‌های طولانی همراه شده و آنچه که زائران بر آن تاکید دارند دسترسی تسهیل‌شده‌تر و اطمینان خاطر از شرایط سفر پیش‌رو است.

امکان خرید بلیت فراهم شد اما دیر...

البته شرکت راه‌آهن در اطلاعیه‌ای درباره اختلال ایجاد شده در سایت فروش بلیت قطار‌های تهران_ کربلا اعلام‌کرد: به استحضار مردم شریف ایران بویژه مشتاقان زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌رساند با توجه به استقبال صورت گرفته و افزایش بسیار زیاد ترافیک ورودی به سامانه فروش اینترنتی بلیط قطار تهران- کربلا و بالعکس، این سامانه در روزیکشنبه دقیقا در زمان بازگشایی سایت دچار اختلال شده که همکاران فنی مشکل را بررسی کردند.

در این اطلاعیه آمده است اختلال در سامانه فروش اینترنتی بلیت قطار تهران- کربلا به دلیل ترافیک ورودی منجر به آن شد که زائران به جای ساعت ۱۰ صبح شنبه از ساعت ۲۱(یکشنبه ۲۹ مرداد) امکان خریداری بلیت را داشته باشند که راه‌آهن بابت این تاخیر از مردم عذرخواهی کرد.

روابط عمومی راه آهن ضمن عذرخواهی اعلام کرد که از ساعت ۲۱ (یکشنبه ۲۹ مرداد) مجددا امکان خرید فراهم شد و تاکید کرد که مردم بلیت قطار ترکیبی تهران - کربلا را صرفا از طریق درگاه رسمی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به آدرس www.rai.ir خریداری کنند.

پس از مذاکره با عراق برای رفع مشکلات مسیر ریلی تهران- کربلا در خاک عراق، باید پیش‌فروش اینترنتی بلیت قطار تهران- کربلا از ساعت ۲۱   یکشنبه ۲۹ مرداد ماه با سه نوع قیمت آغاز می شد. قطار تهران- کربلا به‌صورت ترکیبی از تهران تا شلمچه با قطار چهارستاره، سپس مسیر ۳۰ کیلومتری شلمچه تا بصره با اتوبوس و بعد از آن با قطار عراقی، از بصره تا کربلا خواهد بود.

قطار تهران کربلا  تهران تا شلمچه شلمچه تا بصره بصره تا کربلا
به صورت ترکیبی  قطارچهارستاره مسیر۳۰کیلومتری با اتوبوس قطار عراقی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته