دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1402 - 10:50

بلینگهام؛ از قطعۀ گم‌شده پازل تا دریبل‌زن قهار کهکشانی‌ها/ شعبده‌بازی کنونی رئال مادرید و لالیگا کیست؟

بلینگهام؛ از قطعۀ گم‌شده پازل تا دریبل‌زن قهار کهکشانی‌ها  شعبده‌بازی کنونی رئال مادرید و لالیگا کیست؟
جود بلینگهام به ناجی این روز‌های رئال مادرید تبدیل شده؛ او ستاره‌ای است که مدت کمی از حضورش نزد سفیدپوشان گذشته، اما با گل هایش، خود را بهترین گلزن تیمش و حتی لالیگا معرفی کرده است. 
کد خبر : 867064

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفته چهارم رقابت‌های لالیگا اسپانیا انجام شد و برای چهارمین مرتبه در فصل جدید «جود بلینگهام» ناجی کهکشانی‌ها شد. ستاره انگلیسی در بازی خانگی مقابل ختافه در ثانیه‌های وقت اضافه پایان مسابقه گل برتری را زد. این برد لحظه آخر در حالی به دست آمد که سفیدپوشان نیمه اول را به خاطر گل دقیقه ۱۱ «بورخا مایورال» یک بر صفر باخته وارد رختکن ورزشگاه سانتیاگو برنابئو شدند.

تیم پرافتخار اسپانیا و اروپا در نیمه دوم و در دقیقه ۴۷ توسط ژوسلو توانست گل مساوی را بزند. بعد در پنجمین دقیقه وقت اضافه بلینگهام، یک بار دیگر دست تیمش را گرفت و گل برتری را زد.
این ستاره ۲۰ ساله و تازه وارد فقط پدیده رئالی‌ها تا به اینجای کار نبوده بلکه پدیده لالیگا هم محسوب می‌شود. ستاره‌ای که در چهار هفته ابتدای فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ گل پشت گل زده و عامل برد‌های تیمش بوده، مسلم است که چهره بی، چون و چرای لیگ ماتادور‌ها تا به اینجا محسوب می‌شود.

بلینگهام از تکه‌ای گم شده پازل تا دریبلزن قهار کهکشانی ها/ شعبده بازی کنونی رئال مادرید و لالیگا کیست؟

بلینگهام، نگین درخشان رئالی‌ها

در این موضوع که فوتبال ورزشی گروهی است و نه انفرادی، هیچ جای شک و تردیدی وجود ندارد، اما مادریدی‌ها بعد از ۴ بازی نخست فصل جدید، اکنون به ۱۲ امتیاز رسیده اند که بابت همه این‌ها فقط باید ممنون یک نفر باشند:جود بلینگهام.وقتی در ابتدای نقل و انتقالات، کهکشانی‌ها چک ۱۰۳ میلیون یورویی را بابتش روی میز بروسیادورتموند گذاشتند، دل نگرانی‌های وجودداشت. چون برخی در مادرید می‌پرسیدند: آیا واقعا لژیونر پرانرژی، ارزش پرداخت چنین رقم گزافی را دارد و به کار تیم خواهد آمد؟ حالا که از زمان ترانسفر «جود» (۲۴ خرداد) چندین هفته سپری و پنجره هم بسته شده، همان افراد دیگر هیچ شکی به دل راه نمی‌دهند و با این همه درخشش، به این باور رسیده اند که ملی پوش انگلیسی دقیقا همان تکه «گم شده پازل» تیم بوده است.

ستاره فصل قبل دورتموند از همان ثانیه اول ورودش، «ذهنیت پیروزی خواهی» تیم را جذب کرد و به خوبی خودش را با شرایط مادریدی‌ها وفق داد. نتیجه همین کار به ظاهر ساده، اما در واقع بسیار مشکل، به ثمررساندن ۵ گل بوده است. باوجودی که پست بازی اش، هافبک است و نه مهاجم، چنین با سرعت و شتاب زیادی از زمان ترک زرد‌های وستفالن، پیشرفت کرده و آخرین شعبده بازی اش را هم شنبه شب در بازی چهارم لالیگایی نشان داد.

بلینگهام از تکه‌ای گم شده پازل تا دریبلزن قهار کهکشانی ها/ شعبده بازی کنونی رئال مادرید و لالیگا کیست؟
بعد از ۳ بازی متوالی خارج از خانه، جود برای اولین بار در سطح لالیگا در برنابئو، یعنی زمین تیمش ظاهر شد. در نیمه اول در شرایطی که یارانش یک بر صفر از میهمان عقب بودند، تلاش زیادی برای جبران نتیجه کرد، اما بی ثمربود. در نیمه دوم وقتی کارلو آنچلوتی با آوردن تونی کروس و ناچو، ۲ نیروی تازه نفس به ترکیب تیمش کمک کرد، آنوقت عملکرد جوان اول این روز‌های رئال، بهبود چشمگیری یافت. 

در شرایطی که ژوسلو گل مساوی را ابتدای نیمه دوم زد و در آخرین ثانیه‌های بازی، تساوی یک بر یک نقش بسته بود، همه چیز از تقسیم امتیازات در این بازی خانگی حکایت می‌کرد. اما بلینگهام جلوی اولین سری امتیازات از دست رفته فصل را گرفت و مقابل ۶۶۷۴۷ تماشاگر حاضر در ورزشگاه در دقیقه ۵+۹۰ به زیبایی گل برتری را زد. به این ترتیب تیم به حداکثر امتیاز ممکن در ۴ هفته آغازی ماند و صدر جدول را حفظ کرد. این مهم در سایه درخشش شاگرد پرتلاش کارلتو و قربانی کردن ختافه توسط او ممکن شد.

بلینگهام از تکه‌ای گم شده پازل تا دریبلزن قهار کهکشانی ها/ شعبده بازی کنونی رئال مادرید و لالیگا کیست؟

بلینگهام مردی برای به اشتراک گذاشتن شادی

وقتی حدود ۶۰ ثانیه تا پایان بازی با ختافه باقی مانده بود، بلینگهام حتی تحت تاثیر حرکت گستون آلوارز، بازیکن ختافه قرارنگرفت و متوقف نشد تا توانست توپ را به قعر دروازه تیم میهمان بفرستد تا سند برد تیمش را امضا کند. بعد از آن سریع به سمت هواداران رفت، به آن‌ها بار دیگر لبخند زد و شادی خود را با آن‌ها تقسیم کرد. بعد از بازی هم بلافاصله در فضای مجازی نوشت: اینجا خانه من است و شبیه هیچ جای دیگری نیست.

با همین جمله کوتاه، خیلی واضح و روشن از راحتی عملش در تیم جدید خود گفت. این که شماره ۵ جدید با تاکتیک‌های کارلتو، کاملا جورشده و دقیقا به همین دلیل حتی در نقش هافبک، در بازی‌های اول، دوم، سوم و چهارم لالیگایی اش، گلزنی کرده است.  اتفاقی که البته در گذشته بازیکنانی در رئال مادرید انجامش داده و او مسلما اولین نبوده است.

بلینگهام از تکه‌ای گم شده پازل تا دریبلزن قهار کهکشانی ها/ شعبده بازی کنونی رئال مادرید و لالیگا کیست؟

«جوناس پرز»، تحلیلگر پرتال رولوو می‌نویسد: این که بلینگهام برای رئال گلزنی می‌کند، برای اولین بار در تاریخ باشگاه نیست. اما وقتی در نظر بگیریم موقع انتقال از دورتموند، درباره اش می‌گفتند مثل ستاره‌های انگلیسی قبلی در اسپانیا، سازگاری با فوتبال اینجا نخواهد داشت، آنوقت به ارزش گلزنی هایش بیش از پیش پی می‌بریم.

وی می‌افزاید:حالا او بهترین گلزن تیم محسوب می‌شود. بدون حضورش، تیم آنچلوتی نه مقابل ختافه، نه برابر سلتا و نه در بازی با آلمریا نمی‌توانست ۳ امتیاز بگیرد. تنها شاید قادر می‌شد به همان برد مقابل بیلبائو برسد.

بلینگهام از تکه‌ای گم شده پازل تا دریبلزن قهار کهکشانی ها/ شعبده بازی کنونی رئال مادرید و لالیگا کیست؟

آنچلوتی مثل هواداران شیفته بازی جود

در کنار هواداران، اکنون «آنچلوتی» نیز شیفته بازی شاگرد جدیدش شده است. سرمربی پرآوازه و با افتخار ایتالیایی در کنفرانس خبری برد مقابل ختافه به ستایش از «بلینگهام» پرداخت.

او بخش قابل توجهی از صحبت هایش را به «مرد محبوب» این روز‌های سفیدپوشان اختصاص داد: «روند سازگاری جود در داخل و خارج از زمین فوق العاده بوده، بسیار حرفه‌ای و بسیار جدی است. غیر از این هم نمی‌توانست باشد. زیرا تیم در سطح حرفه‌ای بسیار بالایی قراردارد. در اینجا الگو‌های بسیار خوبی حضور دارند. خیلی خوب خودش را وفق داده و در ایام پیش از شروع فصل در تمرینات خودش را خیلی خوب با دیگر اعضای تیم هماهنگ کرده است.»

بلینگهام از تکه‌ای گم شده پازل تا دریبلزن قهار کهکشانی ها/ شعبده بازی کنونی رئال مادرید و لالیگا کیست؟

وی افزود:از نظر من همه چیز در مورد او عالی است. جود بازیکنی است که خیلی سریع یاد می‌گیرد و لازم نیست مدام چیزی را به او بگویید یا تذکر دهید. البته وقتی با باشگاه قرارداد می‌بست، ویدیو‌های را از کار‌های که دوست داشتیم، انجام دهد، را به او نشان دادیم. به او گفتیم دوست داریم مایلیم در چه زمینه ایی کار‌های فنی اجرا و با او ادامه پیداکند. آنچه او باعث تغییرش شده، این است که در نیمه زمین حریف، بازی بدون توپ بیشتری دارد و دایم در حال حرکت است. در حالیکه در دورتموند بیشتر منتظر توپ در فضای آزاد می‌ماند. به اعتقاد من، او بازیکنی است که همیشه دست به دریبل بازیکن مقابلش می‌زند تا به دروازه حریف برسد تا این که به عقب زمین برگردد.

وی در مورد این که آیا قبل از اولین حضور بلینگهام در بربانبو به شاگردش، توصیه‌های خاصی نیز کرد، گفت: نه... هیچ چیز خاصی نبود... خودش بازیکنی بسیار حرفه‌ای است که روی چنین حضوری بسیار تمرکز کرده بود و نیازی به گفتن حرف خاصی از طرف من نداشت. بسیار شور و هیجان داشت که می‌تواند در این ورزشگاه بازی کند و پا به توپ شود. در عین این که قبل از بازی آرامش خودش را نیز به خوبی مثل یک حرفه‌ای واقعی حفظ کرد.

بلینگهام از تکه‌ای گم شده پازل تا دریبلزن قهار کهکشانی ها/ شعبده بازی کنونی رئال مادرید و لالیگا کیست؟

بازیکنی همیشه گلزن

در اولین بازی فصل جدید، ملی پوش انگلیسی در دقیقه ۳۶ بازی با اتلتیک بیلبائو گل دوم را در برد ۲ بر صفر زد. سپس در هفته دوم و مصاف با آلمریا، زننده ۲ گل در دقایق ۱۹ و ۶۰ در برد ۳ بر یک تیمش بود. هفته قبل که سومین بازی لالیگایی تیم بود، در دقیقه ۸۱ گلی ۳ امتیازی در برد خفیف یک بر صفر مقابل سلتاویگو زد؛ و شنبه شب نیز در دیدار برابر ختافه ناجی تیم در آخرین ثانیه با گلی که زد در برد ۲ بر یک بود.

حالا مادریدی‌ها با ۱۲ امتیاز صدر جدول لالیگا را در اختیاردارند و این در حالی است که از ۸ گل زده تیم، ۵ گل را این لژیونر کم سابقه در تیم زده است.حالا بلینگهام ستاره شماره ۵ تیم با ۵ گل زده در صدر جدول لیگ ماتادور‌ها قراردارد و جدی‌ترین مدعی آقای گلی فصل جاری است. در حالی که فورورارد‌های مثل ویلیان ژوزه (بتیس) و آلوارو موراتا (اتلتیکومادرید) با ۳ گل زده در رده‌های بعدی قراردارند؛ و روبرت لواندوفسکی، گلزن معروف و لهستانی بارسلونا که فصل قبل آقای گل (۲۳ گل) شد، تنها یک گل زده و فاصله اش با بازیکن محبوب این روز‌های رئال قابل توجه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته