دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1402 - 10:36

برای سئو سرور ایران بهتر است یا خارج؟

برای سئو سرور ایران بهتر است یا خارج؟
اگر وب‌سایتی دارید که برای رتبه‌بندی آن در صدر نتایج موتورهای جست‌وجو تلاش کرده‌اید، به احتمال زیاد تا الان اطلاعات خوبی در مورد سئو به‌دست آوردید.
کد خبر : 867543

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگر وب‌سایتی دارید که برای رتبه‌بندی آن در صدر نتایج موتورهای جست‌وجو تلاش کرده‌اید، به احتمال زیاد تا الان اطلاعات خوبی در مورد سئو به‌دست آوردید.
اما اگر به‌تازگی سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و یا به‌دلایلی قصد دارید سرور و هاستینگ سایت خود را تغییر دهید، شاید با این سوال مواجه شوید که اصلا سروری که سایت بر روی آن میزبانی می‌شود تاثیری بر روی سئو دارد؟ اگر جواب مثبت است، کدام سرور برای میزبانی سایت بهتر است، ایران یا خارج؟

در این مقاله قصد داریم با تاثیراتی که سرور می‌تواند بر روی سئوی یک وب‌سایت داشته باشد، آشنا شویم و ببینیم کدام گزینه برای یک وب‌سایت ایرانی انتخاب بهتری محسوب می‌شود. در نهایت می‌توانید برای خرید یک سرور با لوکیشن خارجی مانند سرور مجازی آلمان و یک سرور ایرانی بهتر تصمیم بگیرید.

سئو چیست؟

سئو (SEO) که در واقع تلفظ درست آن اس‌ای‌او است، به یک فرآیند چندجانبه اشاره دارد که هدف آن افزایش ترافیک وب‌سایت به‌صورت ارگانیک یا بدون استفاده از تبلیغات پولی اشاره می‌کند. با رعایت نکاتی که در خصوص سئو وجود دارد، وب‌سایت شما در رتبه‌بندی SERP (صفحه نتایج جست‌وجو) رتبه بالایی به‌دست می‌آورد.
به‌این‌ترتیب، اگر شخصی محتوا، محصول یا خدماتی مشابه با آن چیزی که شما ارائه می‌دهید را جست‌وجو کند، به احتمال زیاد سایت شما را هم در بین نتایج لیست‌شده مشاهده خواهد کرد. کاربران در اکثر موارد ترجیح می‌دهند بر روی چند لینک اول صفحه نتایج جست‌وجو کلیک کنند. بنابراین، باید مطمئن شوید که سایت شما نیز جزو رتبه‌های بالا است.

پارامترهای زیادی بر روی میزان موفقیت شما در سئوی سایت تاثیر می‌گذارند. اما شاید برایتان عجیب باشد که نوع میزبانی وب و سروری که برای این میزبانی وب‌سایت خود انتخاب می‌کنید هم تاثیر مستقیمی در این فرآیند می‌گذارد. در واقع انتخاب یک پلتفرم میزبانی وب‌ قوی و قابل اعتماد به‌طور مثبت تلاش‌های شما در زمینه سئو را تکمیل می‌کند.

تاثیر سرویس میزبانی سایت بر سئو 

در حال حاضر، انواع مختلفی از راه‌حل‌های میزبانی (هاستینگ) وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را به‌صورت آنلاین در دسترس میلیون‌ها کاربر و بازدیدکننده قرار دهید. هاست اشتراکی، هاست ابری، هاست سرور مجازی (VPS) و سرورهای اختصاصی، گزینه‌های شما برای راه‌اندازی یک وب‌سایت یا وب‌ اپلیکیشن است.

نکته مهم این است که بدانید هر کدام از این گزینه‌ها به‌دلیل معماری و ویژگی‌های خاص خود چه تاثیری بر روی تلاش‌های سئوی شما می‌گذارند.
در طی چند سال اخیر، گوگل با به‌روزرسانی‌ الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود، به‌طور ویژه‌ای به موضوع تجربه کاربری توجه کرده است. هدف اصلی گوگل از رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، نمایش گزینه‌هایی است که مرتبط‌ترین محتوا، محصول یا خدمات را به کاربر ارائه می‌دهند تا در نهایت کاربر تجربه خوبی داشته باشد.
عوامل حیاتی برای رتبه‌بندی یک وب‌سایت شامل سرعت وب‌سایت، در دسترس بودن، امنیت، خرید SSL و محتوای ارائه‌شده است. به‌غیر از محتوا که به یک برنامه‌ریزی بلندمدت و استراتژی بازاریابی محتوایی نیاز دارد، سه عامل دیگر به‌طور مستقیم با هاست یا سروری که برای میزبانی وب‌سایت یا اپلیکیشن خود انتخاب می‌کنید، بستگی خواهد داشت. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

برای سئو سرور ایران بهتر است یا خارج؟

قابلیت اطمینان و آپتایم

یکی از مهم‌ترین عوامل برای سئوی وب‌سایت شما، آپتایم سروری است که وب‌سایت‌تان بر روی آن میزبانی می‌شود. موتورهای جست‌وجو هیچ تمایلی ندارند تا کاربران را به‌ وب‌سایتی بفرستند که در دسترس نباشد. به‌همین‌دلیل، موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، ربات‌هایی تحت عنوان «خزنده» دارند که به‌صورت مداوم به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند و اگر وب‌سایتی در دسترس نباشد، یک امتیاز منفی را ثبت می‌کنند.

به‌همین‌دلیل برای انتخاب سرور اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، اعتبار، سابقه فعالیت و آپتایم بالا (حداقل 99 درصد) است. سرورهای خارجی به‌دلیل برخورداری از زیرساخت‌های پیشرفته و نیروی انسانی ماهر، عموما در این زمینه عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

اما بعضی از سرورهای ایرانی که توسط دیتاسنترهای بزرگ داخلی پشتیبانی می‌شوند نیز از این نظر شرایط مطلوبی دارند. به‌خصوص در چند سال اخیر، فاصله‌ عملکردی که قبلا بین سرورهای ایرانی و خارجی وجود داشت، تا حدی کم‌تر شده است. بنابراین، اگر هاستینگ انتخابی، پشتیبانی مناسبی دارد و از بالا بودن آپتایم آن مطمئن هستید، تفاوتی بین یک سرور ایرانی یا خارجی وجود ندارد.

سرعت

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی سئو تاثیر می‌گذارد، سرعت وب‌سایت است. گوگل، بینگ یا هر موتور جست‌وجوی دیگری تمایل ندارد که کاربر از مرور یک وب‌سایت تجربه بدی به‌دست آورد. بنابراین، همیشه وب‌سایت‌هایی در اولویت قرار دارند که سریع بارگذاری می‌شوند.

برخی از راهکارهای میزبانی مانند سرور مجازی یا سرور اختصاصی، از نظر سرعت فوق‌العاده عالی هستند و هم رضایت کاربر و هم موتورهای جست‌وجو را جلب می‌کنند. این نوع سرورها که در لوکیشن‌های مختلفی از جمله ایران ارائه می‌شوند، منابع اختصاصی را برای هر وب‌سایت مشخص می‌کنند تا در صورت افزایش ناگهانی ترافیک، عملکرد وب‌سایت کند نشود.

نکته مهم این است که فاصله سرور سایت از سرور شرکتی که کاربر از آن خدمات اینترنت دریافت می‌کند، اهمیت دارد. به‌همین‌دلیل، یک سرور مجازی ایران یا هاست با کیفیت ایرانی در شرایط برابر، خیلی بهتر از یک سرور خارجی است. کم بودن فاصله باعث می‌شود تا تاخیر زیادی در ارسال و دریافت داده‌ها وجود نداشته باشد؛ در نتیجه کاربر می‌تواند به‌شکلی روان و رضایت‌بخش از محتوای سایت استفاده کند.

امنیت

امنیت یک وب‌سایت نه تنها برای رشد و جلب اعتماد مشتریان، بلکه برای تلاش‌های سئوی آن نیز حیاتی است. اگر وب‌سایت شما از نظر امنیتی، پیکربندی ضعیفی داشته باشد، هکرها و ویروس‌ها شانس زیادی برای نفوذ و سرقت اطلاعات به‌دست می‌آورند.

وقتی از یک شرکت معتبر سرور تهیه می‌کنید، علاوه بر اقدامات امنیتی که توسط دیتاسنتر و زیرساخت‌های شرکت انجام می‌گیرد، خودتان نیز بر روی بحث امنیت وب‌سایت کنترل بیش‌تری خواهید داشت. همچنین با استفاده از راهکارهایی مانند سرور مجازی به‌دلیل اینکه سایت شما از سایت‌های دیگر جداست، در صورتی که سایتی به‌علت سهل‌انگاری یا حملات سنگین دچار مشکلات امنیتی شد، برای سایت شما اتفاقی نمی‌افتد.

تا زمانی که هاستینگ انتخابی شما از نظر امنیتی وضعیت مطلوبی داشته باشد، تفاوتی بین یک سرور ایرانی یا خارجی وجود ندارد. بنابراین، می‌توانید پلن‌هایی را که با بودجه و نیازهای شما مطابقت بیش‌تری دارد انتخاب کنید. همچنین راهکارهای دیگر مانند خرید SSL می‌تواند اعتبار سایت شما را تا حد زیادی بالا ببرد. گوگل به سایت‌های دارای گواهی SSL به‌طور ویژه‌ای توجه دارد.

برای سئو سرور ایران بهتر است یا خارج؟

دسترسی روت

دسترسی روت یکی از مهم‌ترین مزایایی است که سرور مجازی در دسترس قرار می‌دهد. دسترسی روت این امکان را به شما می‌دهد تا بر روی سرور کنترل کامل داشته باشید. شما بالاترین مجوز و اختیارات را دریافت می‌کند و این یعنی امکان نصب نرم‌افزارهای سفارشی، تغییر پیکربندی‌ها و ایجاد اصلاحات موردنیاز در وب‌سایت براساس نیازهایی که دارید.

با دسترسی روت، می‌توانید برنامه‌های امنیتی ثالث را نصب کنید، پیکربندی‌های امنیتی را برای اطمینان از محافظت بهتر تغییر دهید، همه پورت‌های استفاده‌نشده را ببندید، از دسترسی غیرضروری برنامه‌ها به اینترنت جلوگیری کنید و کارهای مختلف دیگری را انجام دهید تا وب‌سایت شما امن‌تر و قابل اعتماد‌تر به‌نظر برسد.
دسترسی روت بر روی سئوی سایت شما نیز تاثیر می‌گذارد. وب‌سایت‌های امن و قابل اعتماد در صفحات SERP وضعیت بهتری دارند. این وب‌سایت‌ها به‌ویژه در چند سال اخیر، مورد توجه موتورهای جست‌وجوی پیشتاز مانند گوگل قرار گرفته‌اند.

در این زمینه نیز شرکت‌های ایرانی پیشرفت خوبی داشتند و به جزء شرایط خاص، تفاوتی بین سرور ایران یا خارج وجود ندارد. به‌دلیل دسترسی راحت‌تر به پشتیبانی و سازگاری بیش‌تر با قوانین و مقررات ایران، ممکن است حتی یک سرور ایرانی برای برخی از وب‌سایت‌ها گزینه بهتری باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته