دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

حفظ رقابت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش نفت و گاز با رفع محدودیت‌ها

حفظ رقابت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش نفت و گاز با رفع محدودیت‌ها
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اظهار کرد:‌ یکی از مهم‌ترین کارکردهای حضور دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌هاست؛ اما ایجاد محدودیت برای آنان موجب می‌شود تا مزیت رقابتی از بین برود و خلاقیت و ایده‌های جوانان ایرانی بی‌اثر بماند.
کد خبر : 868017

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگارگروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌ روی شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما بحث بازار است، تصریح کرد:‌ کسب سهم از بازار داخلی و خارجی موضوعی حیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. درست است که مقوله دانش‌بنیان از سابقه مناسبی در کشور برخوردار است و تحصیل‌کرده‌ها و نیروی انسانی خوبی از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ اما وقتی بازار و تقاضای مناسب وجود نداشته نباشد، نمی‌توان نتایج تحقیقات را تجاری کرد.

کوچک‌شدن بازار، سرمایه‌گذاری را که محرک نوآوری است، کاهش می‌دهد

شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش نفت و گاز

صالحی عنوان کرد:‌ حضور دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد ایران در شرایطی است که بازار روزبه‌روز در حال کوچک شدن است و تعداد پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی به‌شدت کاهش یافته است؛ بنابراین سرمایه‌گذاری که محرک شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحقیق، توسعه و نوآوری است نیز کاهش می‌یابد و طبیعی است که شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این شرایط بستر رشد ندارند.

زمینه رشد برای دانش‌بنیان‌ها باید فراهم باشد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ ایجاد ارزش‌ افزوده برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند شرایطی است و وقتی بازار داخلی و خارجی با کاهش همراه شود و بازار صادراتی وجود نداشته باشد، عملاً نمی‌توان زمینه‌ای برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرد.

صالحی تصریح کرد:‌ یکی از دلایل عدم توسعه دانش‌بنیان‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه در بخش نفت و گاز بحث ضعف بازار است. محرک شرکت‌های دانش‌بنیان بازار است که زمینه‌ساز هدایت سرمایه‌گذاری هم می‌شود، این سرمایه‌گذاری می‌تواند توسط دولت یا بخش خصوصی انجام شود.

وی عنوان کرد:‌ به دلیل شرایط محدودکننده ناشی از تحریم، قادر به ایجاد حساب بانکی در هیچ کشوری نیستیم. اکنون برخی از نقل و انتقالات پولی و مالی به واسطه کشورهای ثالث در حال انجام است و دولت عراق به نام شرکت‌های ایرانی کاری را به ما واگذار نمی‌کند و حتی در بانک‌های عراق قادر به ایجاد حساب بانکی نیستیم.

محدودیت‌های بازار قدرت رقابت دانش‌بنیان‌ها را کاهش می‌دهد

شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش نفت و گاز

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:‌ یکی از مهمترین کارکردهای حضور دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد افزایش بهره‌وری و راندمان در کنار کاهش هزینه‌هاست؛ اما وضع کنونی ناشی از تحریم و ایجاد محدودیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان کشور موجب می‌شود تا مزیت رقابتی شرکت‌ها از بین برود و خلاقیت و ایده‌های جوانان ایرانی بی‌اثر بماند.

وی ادامه داد:‌ این شرایط هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و طبیعی است که شرکت‌ دانش‌بنیانی که تلاش کرده با مباحث دانش‌بنیان هزینه را کاهش دهد، قدرت رقابت را از دست می‌دهد و نمی‌تواند در مزایده پروژه‌ها در عمان، عراق، کویت، سوریه و بسیاری از کشورها قدرت مانور و رقابت داشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد:‌ مزیت رقابتی ناشی از دانش‌بنیان بودن به‌واسطه شرایط تحمیلی تحریم‌های کنونی از دست می‌رود.

از بین‌رفتن مزیت انجام کار توسط دانش‌بنیان‌ها به‌واسطه شرایط تحریمی در بخش نفت و گاز

وی خاطرنشان کرد:‌ به دلیل نبود رابطه بانکی شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند انجام پروژ‌ه‌های بخش نفت و گاز را با نام شرکت خود انجام دهند و باید شرکت‌های واسطه‌ خارجی پیدا کنند و در این میان بخشی از سود خود را به آن شرکت‌ها پرداخت کنند که معنای آن از بین رفتن مزیت انجام کار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته