دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 شهريور 1402 - 18:27

شکایت از فروشگاه اینترنتی چگونه است؟

شکایت از فروشگاه اینترنتی چگونه است؟
در این مقاله نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی را بررسی می کنیم تا بدانید که اگر با مشکلی در این رابطه مواجه شدید چه کاری باید انجام دهید.
کد خبر : 869244

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروزه خرید اینترنتی به یکی از اصلی‌ترین روش‌های خرید تبدیل شده است و ما روزانه خرید‌های اینترنتی زیادی در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهیم.  اما موضوعی که همیشه وجود دارد، این است که نمی‌توانیم به فروشگاه اعتماد کنیم و نگران هستیم که مشکلی بعد از واریز پول و انجام خرید پیش آید.  از همین رو تصمیم داریم در این مقاله نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم تا بدانید که اگر با مشکلی در این رابطه مواجه شدید چه کاری باید انجام دهید.

طرح شکایت از فروشگاه اینترنتی

در بسیاری از مواقع شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که لازم است شکایتی طرح شود تا رسیدگی به موضوع از طریق مراجعه قانونی انجام شود.  البته باید گفت طرح شکایت باید با توجه به موضوع پیش آمده مشخص شود، یعنی هر نوع مشکل، روش شکایت خاص خود را دارد.  در رابطه با طرح شکایت از فروشگاه اینترنتی، به طور کلی سه روش مختلف وجود دارد که عبارتند از:

۱.  شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

پیش از آنکه بررسی کنیم شکایت از طریق این سامانه چگونه است، می‌خواهیم ببینیم که منظور از نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم سایت‌هایی که دارای صلاحیت هستند، از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمادی تحت عنوان نماد الکترونیکی یا اینماد را دریافت می‌کنند.

این نماد یکی از روش‌های جلب اعتماد به شمار می‌آید و زمانی که کاربر این نماد را مشاهده می‌کند، می‌تواند خرید خود را با خیالی آسوده‌تر و مطمئن‌تر انجام دهد.  حال اگر یک سایت که نماد اعتماد الکترونیکی دارد، پاسخگویی خوبی به مشتری نداشته و در راستای استرداد کالا، تعویض کالای معیوب و ...  کوتاهی کند، مشتریان می‌توانند ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی را از طریق همین سامانه، یعنی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی انجام دهند.

برای ورود به این سامانه، آدرس اینترنتی HTTPS://ENAMAD.IR را در مرورگر خود وارد کنید تا صفحه ثبت شکایت روی سیستم شما باز شود.  در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، اطلاعات خواسته شده را پر کنید تا شکایت شما در سامانه به ثبت برسد.  پس از آنکه شکایت شما ثبت شد، می‌توانید از طریق همین سامانه پیگیری‌های لازم را نیز انجام دهید.

۲.  شکایت از طریق پلیس فتا

دومین روشی که می‌توانید از طریق آن شکایت از فروشگاه اینترنتی را انجام دهید، شکایت از طریق پلیس فتا است.  شما باید زمانی به سراغ این شیوه از شکایت بروید که یک عمل مجرمانه در فروشگاه رخ داده باشد.  برای مثال اگر فروشگاه پول را از شما گرفت، اما محصول را در بازه زمانی تعیین شده برای شما ارسال نکرد، می‌توانید از فروشگاه به جرم کلاهبرداری شکایت کنید و برای ثبت این شکایت لازم است که اقدامات را از طریق پلیس فتا انجام دهید.

حال شاید برای شما سوال پیش آید که چگونه می‌توانید از طریق این سامانه ثبت شکایت را انجام دهید که در پاسخ باید بگوییم کافیست به سایت پلیس فتا وارد شوید و آیکون ثبت گزارش مردمی را انتخاب کنید.  زمانی که این صفحه را باز کنید، می‌توانید شکایت را تنظیم و در نهایت آن را ثبت کنید.  برای پیگیری شکایتی که ثبت کرده اید نیز باید به همین سامانه وارد شوید.  البته باید گفت پلیس فتا تمام پرونده را به طور دقیق و تخصصی بررسی می‌کند و در اسرع وقت نتیجه را به اعلام می‌کند.

شکایت از طریق مراجع قضایی

۳.  شکایت از طریق مراجع قضایی

آخرین روش که برای ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی وجود دارد، این است که از طریق مراجع قضایی اقدامات لازم را انجام دهید.  مسلما این روش در مقایسه با دو روش قبل مراحل طولانی تری دارد، اما از آنجایی که این روش با اخذ حکم قضایی همراه است، اعتبار بیشتری دارد و کارآمدتر می‌باشد.  حال برای آنکه شکایت از طریق مرجع قضایی را ثبت کنید، مراحل زیر را طی کنید:

در مرحله اول شما باید مدارک لازم را جمع آوری کنید که این مدارک عبارتند از کارت ملی، رسید واریز وجه به فروشگاه و شماره ثبت سفارش؛ حال زمانی که مدارک را آماده کردید، به یکی از دفاتر خدمات قضایی بروید و شکواییه را ثبت کنید.  این شکواییه بعد از آنکه به ثبت برسد، از طریق دفتری که شکایت در آن ثبت شده است، به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارسال خواهد شد.

زمانی که دادسرا شکایت را دریافت کرد، آن را به شعبه‌ای که مرتبط است ارجاع می‌دهد.  در ادامه شعبه سایر بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و گاهی از اوقات دستور تحقیقات مقدماتی را به پلیس فتا ارسال می‌کند تا با کمک این بخش بتوانند بهترین پیگیری را انجام دهند.

حال بعد از آنکه تحقیقات و بررسی‌ها انجام شد، دادگاه تعیین می‌کند که آیا جرمی اتفاق افتاده است یا خیر!  اگر تشخیص مراجع بر این باشد که جرمی اتفاق نیفتاده است، قرار منع تعقیب فروشگاه را صادر خواهند کرد.  اما اگر مشخص شود که فروشگاه اینترنتی جرمی مرتکب شده است، قرار جلب به دادرسی صادر خواهد شد و رسیدگی به پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال می‌شود.

پس از آنکه شکایت به دادگاه کیفری رسید و دستور لازم را دریافت کرد، دو طرف پرونده برای حضور در جلسات دادگاه احضار می‌کند.  در این جلسه به دلایل وقوع جرم پرداخته می‌شود و اگر در نهایت دادگاه تشخیص دهد که واقعا جرمی صورت گرفته است، رای بر محکومیت کیفری را صادر می‌کند.  البته طرف ناراضی به این رای،  ۲۰ روز زمان دارد که تجدید نظرخواهی به رای را اعلام کند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره داشته باشیم، این است که شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق مراجع قضایی، تنها زمانی امکان پذیر می‌باشد که جرمی اتفاق افتاده باشد و فروشنده به عنوان مجرم و کلاهبردار در نظر گرفته شد.  در چنین حالتی، رسیدگی به پرونده توسط دادگاه انجام خواهد شد؛ اما در غیر این صورت پرونده را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهند.

انتخاب وکیل برای ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی

انتخاب وکیل برای ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی

همانطور که مطالعه کردید، ثبت شکایت از طریق مراجع قضایی با مراحل و چالش های مختلفی همراه است و همین موضوع باعث شده که بسیاری از افراد توانایی رسیدگی به چنین پرونده هایی را نداشته باشند. از همین رو پیشنهاد ما به شما این است که از بهترین وکیل تهران کمک بگیرید و روند رسیدگی به پرونده شکایت از فروشگاه اینترنتی را به او بسپارید.

مسلما یک وکیل با توجه به اینکه در این زمینه تحصیلات لازم را دارد و سال ها در این حوزه فعالیت داشته است، به توانایی لازم برای حل این دست از پرونده ها رسیده است. البته انتخاب یک وکیل که مهارت و تجربه لازم را دارد، کار ساده ای نیست و شما باید حتما روی این موضوع دقت و تمرکز لازم را داشته باشید. سایت مجله حقوقی وکیل از ما به گونه ای آماده شده است که شما می توانید با کمک آن بهترین وکیل تهران را انتخاب و با آن مشورت کنید.

در چه مواردی می توان از فروشگاه های اینترنتی شکایت کرد؟

تا به اینجای مقاله در رابطه با نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم؛ اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید، این است که در چه مواردی می توان از فروشگاه های اینترنتی شکایت کرد؟ در پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که یک فروشگاه بعد از پرداخت، کلاهبرداری می کند.

  • زمانی که فروشگاه محصول را با تاخیری بیش از حد معمول به شما می رساند.

  • اگر کالا هنگام ارسال آسیب دیده باشد و فروشگاه مسئولیتی در این قبال نپذیرد.

  • اگر فروشگاه تبلیغی خلاف با واقعیت انجام داده باشد.

  • اگر بعد از خرید، صفحه یا سایت فروشگاه از دسترس خارج شود.

کلام آخر

بروز مشکل و حادثه هنگام خرید اینترنتی یک امر کاملا ممکن است و باید آمادگی نسبت به این موضوع پیدا کرد. از همین رو توصیه می شود در رابطه با نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی آشنا شوید تا اگر این اتفاق برای شما نیز رخ داد، بدانید که چه عملکردی از خود نشان دهید و چگونه در کوتاه ترین زمان حق و حقوق خود را دریافت کنید.

منبع: وکیل از ما ( vakilazma.com )

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته