دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر علوم:

استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی بهترین مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه است

استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی بهترین مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از بهترین مسیر‌های ارتباط بین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری وزارتخانه‌های مختلف با دستگاه‌های اجرایی استفاده از ظرفیت و پتانسیل اعضای هیات علمی و یاوران علمی است.
کد خبر : 870311

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم روز پنجشنبه در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، اظهار کرد: دوستان ما در دولت شهادت می‌دهند که هر زمان فردی از اعضای هیات علمی برای مسئولیت استانداری، مدیریت انتخاب می‌شود، کاملاً حمایت می‌کنم.

وی افزود: یکی از بهترین مسیر‌ها برای ارتباط بین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، وزارتخانه‌های مختلف، صنایع مختلف و دستگاه‌های اجرایی این است که از ظرفیت و پتانسیل اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و یاوران علمی مستقر در دانشگاه‌ها بیشتر استفاده کنیم و مسئولیت‌ها را به آن‌ها بسپاریم؛ چرا که هم شایستگی‌های علمی دارند و هم به عنوان حلقه واسط بین صنعت جامعه و دانشگاه می‌توانند ایفای نقش کنند.

وی گفت: اگر فناوری‌های جدید را در اختیار خود نداشته باشیم و در صنایع به آنها بی‌توجهی کنیم به راحتی قدرت خود را در جهان از دست خواهیم. کشورهای پیشرفته در دنیا با استفاده از علم و فناوری قدرت خود را افزایش داده اند؛ زیرا به دنبال استفاده از قدرت نرم و ارزان هستند تا بتوانند با استفاده از علم و فناوری به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کنند.

زلفی گل تاکید کرد: سرمایه‌گذاری و صادرات علم و فناوری هم اکنون در دنیا جاذبه زیادی دارد و سرمایه بشری و سرمایه‌های اجتماعی امروز به تبع علم و فناوری اهمیت پیدا کرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: با توجه به نوع نگاهی که در دولت سیزدهم وجود دارد، هم اکنون بسترهای مناسبی برای ارتباط بین دانشگاه‌ها پارک های علم و فناوری و صنایع مختلف به وجود آمده است تا بتوانیم از این ظرفیت برای توسعه پایدار کشور استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: تشکیل انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها هم اکنون فعال شده تا با استفاده از ظرفیت صنعتگران، دانشجویان و متخصصان صنعتی، بسترهای دانش بنیان را ترویج کنند.

زلفی گل با تاکید بر اهمیت پارک های علم و فناوری اظهار داشت: با حضور دانشجویان در پارک‌های علم و فناوری، ارتباط صنعت و دانشگاه  می‌تواند زمینه فرصت‌های مطالعاتی را به وجود آورد تا این فرهنگ جدید در کشور به صورت مادام العمر نقش خود را ایفا کند

وی بیان کرد: امروز کشورهای پیشرفته در دنیا مسیر خود را از طریق استفاده از علم و فناوری دنبال می‌کنند تا متفکران کشورهای پیشرو در این زمینه بتوانند با مزیت سازی به علوم و فنون پیشرفته جدید دست پیدا کنند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری از برگزاری نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان و دست‌اندرکاران آن قدردانی کرد و گفت: باید برگزاری این رویداد را به فال نیک بگیریم؛ زیرا نشان دهنده نگاه ویژه دولت مردمی به توسعه علم و فناوری‌های جدید و توسعه صنعت دانش بنیان است.

وی در ادامه گفت: حضور اعضای هیات علمی در صنایع و وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی خود به خود ارتباط بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را باصنایع مختلف رقم می زند و در واقع مدیران همرسان بین دانشگاه و صنعت خواهند بود.

زلفی گل با تقدیر از وزرایی که بیشترین استفاده را از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها کرده اند، تصریح کرد: امید است این رویداد با ایجاد یک فرهنگ، استفاده از ظرفیت‌های علمی داخل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را تشویق و ترغیب کند.

وی با تاکید بر حضور دانش آموختگان ممتاز دکترا در بهترین دانشگاه های کشور، افزود: خوشبختانه با اذن مقام معظم رهبری اجاز پیدا کردیم از دانش آموختگان دوره دکترا به جای سربازی امریه پسا دکترا بگذرانند. معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، بحث تور فناوری، دستیار فناوری و امریه فناوری و پسا دکتری فناوری را مطرح کرد.

به گزارش آنا، نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان صبح امروز با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، عباس علی‌آبادی وزیر صمت، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی و بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته