دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

برگزیده جایزه مصطفی: تولیدات علمی ایران در سطحی بالاست

برگزیده جایزه مصطفی: تولیدات علمی ایران در سطحی بالاست
برگزیده جایزه مصطفی(ص) درباره وضعیت علمی ایران گفت: با توجه به اینکه دسترسی به شرایط انجام تحقیقات در ایران کم است؛ تولیدات علمی سطحی بالا دارد و قابل تحسین است.
کد خبر : 871064

امید فرخ‌زاد برگزیده پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری آنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مبنای همکاری علمی شما با ایران بر چه اساسی خواهد بود گفت: پیش بینی می‌شود که در آینده رابطه همکاری با دانشگاه و پروفسور‌های ایران خوب خواهد بود.

وی ادامه داد: البته ممکن است من در امریکا باشم و با ایران ارتباط بگیرم، چون من یک شرکت در آمریکا دارم.

فرخ‌زاد با بیان اینکه ممکن است کمی این ارتباطات به دلیل مسائل سیاسی دشوا‌ر باشد، گفت: هنوز فکر نکردیم که چه کارایی می‌توانیم به صورت مشترک با ایران داشته باشیم.

برگزیده پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) درخصوص سطح علمی ایران گفت: طی این چند روز از مراکز زیادی بازدید داشتیم و انچه که قابل تحسین بود سطح بالای علمی ایران بود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دسترسی به شرایط انجام تحقیقات در ایران کم است، ولی تولیدات سطح بالایی داشت و این قابل تحسین است.

به گفته برگزیده جایزه مصطفی ۲۰۲۳، این معلوم است که ایران پرقدرت‌ترین کشور دنیا در زمینه علمی است.

فرخ‌زاد با اشاره به جایگاه نانو در‌کشور اسران گفت: بر اساس اخرین اطلاعی که از سطح علمی ایران در زمینه نانو داشتم، این کشور رتبه هفتم از نطر تولیدات علمی داشت، اما در این سفر متومه شدم که طی مدت کوتاهی مپبه رتبه چهارم در زمینه تولیدات نانو ارتقا پیدا کرده است.

به گزارش آنا، پروفسور فرخ‌زاد برای کاربرد مواد هدفمند مشخص به منظور رساندن داروهای شیمی‌درمانی با کمک نانوذرات به سلول‌های سرطانی در بیماران سرطان، شناخته شده است. وی همچنین در مورد بیماری‌های مرتبط با تصلب شرایین تحقیق و ابزارهای نانویی رساندن دارو موسوم به پهپادهای زیست‌فروپاش (وسیله‌ای برای انتقال دارو که از مواد زیستی ساخته شده و بعد از استفاده در بدن از بین می‌روند) را طراحی کرده که نوع مشخصی از دارو را به بدن می‌رساند و موجب بهبود بیمار می‌شود.

پهپادهایی (در واقع ابزارهای دارورسانی) در اندازه‌های نانویی که می‌توانند نوع مشخصی از مولکول را با خود به ذخیره‌های چربی در شرایین حمل کنند، روشی جدید برای جلوگیری از حمله قلبی است که حدود ۸ سال قبل و در سال ۲۰۱۵ فرخ زاد به آن دست یافته بود.

یکی دیگر از دستاوردهای فرخ‌زاد طراحی و توسعه نوعی برچسب کلاژن با نانوذره‌هاست که در واقع نوعی ربات‌ زیست‌فروپاش کوچک است و برای بیماران دچار حوادث شدید استفاده می‌شود. ۷جراحت‌های ناشی از تصادف‌های شدید می‌تواند موجب شکستگی‌های شدید استخوانی شود و بعد از عمل‌های ارتوپدی احتمال عفونت زیادی است.

این برچسب ها می‌تواند آنتی‌بیوتیک و دیگر داروها را برای تسریع بهبود استخوان شکسته و زخم به شکلی بهتر و کنترل‌شده‌تر نسبت به رویکرد فعلی، به موضع برسانند و از عفونت و جراحی‌های بعدی به این دلیل جلوگیری کنند.

از وی مقالات زیادی منتشر شده است. تعداد کل مقالات چاپ شده: ۲۴۵ عدد از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۲۲ که در پایگاه نمایه‌سازی وب آو ساینس نمایه‌ شده‌اند. تعداد کل ارجاعات به مقالات دکتر فرخ‌زاد ۵۵ هزار و ۹۸۰ ارجاع بدون خوداستنادی است و شاخص اچ ۱۰۵ دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته