دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

دکتر طهرانچی: با راه‌اندازی دانشکده‌های هوش مصنوعی کار بزرگی را آغاز کرده‌ایم

دکتر طهرانچی: با راه‌اندازی دانشکده‌های هوش مصنوعی کار بزرگی را آغاز کرده‌ایم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقرر شده واحد‌های دانشگاهی که توانایی راه‌اندازی دانشکده «فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته» را دارند، این استقرار در آن‌ها انجام شود و در این راستا کار بزرگی را آغاز کرده‌ایم.
کد خبر : 873095

دکتر محمدمهدی طهرانچی در حاشیه چهارمین رویداد ملی عصر امید در حوزه «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» در کرج با حضور در برنامه تلویزیون اینترنتی خبرگزاری آنا اظهار کرد: عرض خیرمقدم به مجموعه خبرگزاری آنا و تلویزیون اینترنتی دارم و همینطور به مخاطبان عزیز سلام می‌گویم، امیدوارم فناوری و هوش مصنوعی جای خود را در کشور پیدا کند.

وی درباره اینکه رویداد عصر امید در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را چگونه دیدید؟ عنوان کرد: در حوزه هوش مصنوعی باید فعالیت‌ها و کار‌های بسیار زیادی صورت بگیرد؛ چراکه هوش مصنوعی درصدد است اتفاقات مهم و تأثیرگذاری را در کشور رقم بزند و در روند‌های جهانی و پیشرفت‌های جدیدی که در دنیا خلق می‌شود، جایگاهی برای خود دست و پا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید در حوزه هوش مصنوعی به صورت جدی وارد شوند، ادامه داد: ما نه به‌عنوان کنشگر جزء، بلکه باید با درک مفهوم کلی در اجزای هوش مصنوعی ورود کنیم، همانطور که مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها مطالبه کردند، باید جزء ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی باشیم.

دکتر طهرانچی: با راه‌اندازی دانشکده‌های هوش مصنوعی کار بزرگی را آغاز کرده‌ایم

طهرانچی در پاسخ به این سؤال که نقشه ذهنی و برنامه رشد دانشگاه آزاد اسلامی برای هوش مصنوعی و نگاه این دانشگاه به آینده چگونه است؟ متذکر شد: چه بخواهیم و چه نخواهیم هوش مصنوعی با یکی از مفاهیم به نام آموزش در حال چالش است، آموزش عمومی و آموزش عالی در تعامل مؤثر با هوش مصنوعی هستند؛ بنابراین نظام مدیریت دانشگاهی باید هم چالش‌ها و هم نقطه قوت‌های مرتبط با هوش مصنوعی را ببیند، درک و درباره آن برنامه‌ریزی کند.

وی تأکید کرد: اگر فردی امروز این مفاهیم را درک نکند به‌عنوان مدیر دانشگاهی فردای دانشگاه را از دست خواهد داد؛ بنابراین در دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه بسیار منسجم و جدی با عنوان دانشکده‌های فناوری داریم که یکی از دانشکده‌های فناوری ما دانشکده «فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته» است و مقرر شده واحد‌هایی که ظرفیت پیاده‌سازی این دانشکده را دارند، این استقرار انجام بپذیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: یکی از این واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی، استان البرز است که توانایی لازم را در این راستا دارد و مقرر شده واحد‌های دانشگاهی که توانایی تأسیس دانشکده «فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته» را دارند این استقرار در آن‌ها انجام شود.

طهرانچی توضیح داد: به راه‌اندازی دانشکده‌های «فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته» در واحد‌های دانشگاهی نگاه جدی و بنیادی (و نه تفننی و زینتی) داریم، دانشکده‌های هوش مصنوعی را راه‌اندازی می‌کنیم و در این راستا کار بزرگی را آغاز کرده‌ایم.

وی درباره اینکه آیا نگاه تطبیقی به دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های کشور در زمینه هوش مصنوعی دارید؟ مطرح کرد: دنبال نگاه تطبیقی نیستم و فقط یکی از معاونان علمی اینگونه به من توضیح می‌داد که یکی از نظام‌های رتبه‌بندی غربی در هوش مصنوعی وقتی برون‌داد‌های علمی کشور را بررسی کرده، دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه نخست قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به دلیل بزرگ بودن دانشگاه آزاد اسلامی خصوصیات پیشرفت وجود دارد، همانطور که در سایر حوزه‌ها نیز دانشگاه آزاد موفق‌تر و یک مفهوم دانشگاه اجتماعی بزرگ‌تر از یک دانشگاه نخبگانی است.

طهرانچی اضافه کرد: اساساً نمی‌توان مقایسه کرد؛ چراکه دانشگاه نخبگانی محدودیت دارند، در حالی که دانشگاه آزاد یک پیکره اجتماعی بسیار بزرگ است؛ بنابراین از این جهت اشتباه است دانشگاه آزاد را با دانشگاه نخبگانی مقایسه کنیم و بگوییم در رتبه نخست هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه نخبگانی مانند دانشگاه آزاد اسلامی وسیع، بزرگ و دارای چارچوب نیست؛ اما به هر صورت دانشگاه آزاد اسلامی خلق انقلاب اسلامی و خلق مردم را قدر می‌داند و از این یکپارچگی برای پیشگامی در حوزه‌های نوین استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته