دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دهقانی: نقشه راه نخبگان با دیدار رهبری تعیین می‌شود

دهقانی: نقشه راه نخبگان با دیدار رهبری تعیین می‌شود
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: هرساله دیدار نخبگان با رهبری اتفاق می‌افتد و بر این اساس نقشه راه نخبگانی کشور تعیین می‌شود.
کد خبر : 873565

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، امروز دومین روز برگزاری سیزدهمین همایش ملی نخبگان است که نخبگان در محضر رهبری حضور می‌یابند.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور پیش از آغاز این دیدار به صورت پخش زنده از شرفیابی هزار نفر از نخبگان و دارندگان مدال طلای المپیاد دانش آموزی، رتبه‌های زیر ۱۰ آزمون سراسری، دانشجویان و استادیاران جوان برتر طرح کاظمی آشتیانی، برترین‌های طرح پسادکتری، طرح شهید چمران، طرح شهید رضایی و طرح احمدی روشن در  حضور مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: مستعدان و نخبگان طی فرآیند‌هایی ثبت نام کردند و بر اساس امتیازبندی در این دیدار حضور دارند.

وی با بیان اینکه هدف از این دیدار هرساله بهره‌مندی از منویات رهبری است، گفت: امیدواریم این دیدار هرساله تداوم داشته باشد؛ زیرا به این واسطه نقشه راه نخبگان تعیین می‌شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه دیدار‌با نخبگان جز‌ء دیدار ثابت است، گفت: فرمایش رهبری و نکات نخبگان طی این دیدار به صورت تیتروار مرتب و در قالب برنامه اجرا می شود.

وی با اشاره به مهم ترین اقدامات از سال گذشته تاکنون که حاصل این دیدار بوده گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات از سال گذشته تاکنون، استفاده از نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و سرعت گرفتن جریان جذب نخبگان در هیئت علمی دانشگاه‌ها بوده است.

به گفته وی، البته در کنار اینها، مقام معظم رهبری توصیه‌هایی در حوزه‌های کلان داشتند که برای آنها هم دستورالعمل‌هایی برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست.

همچنین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این دیدار با اشاره به ضرورت تحول در ابزارها و روش ها به منظور تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش آفرینی جریان دانش بنیان بر اقتصاد و اقتدار کشور اظهار داشت: مراکز ملی آفرینش فناوری از مهمترین الزامات ایجاد امید و نشاط و بالا بردن سقف پرواز در فعالیت های نخبگان است.

وی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، رهبری داهیانه و حمایت قاطع حضرت‌عالی از حرکت نخبگان کشور امروز با داشتن دانشمندان و پژوهشگران به نام در تراز جهانی، حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان، سه هزار شرکت فناور مستعد دانش بنیانی و دو هزار شرکت خلاق، کشور از یک ظرفیت عظیم برای تاثیرگذاری در سطح کلان حکمرانی و تحول علم و فرهنگ و اقتصاد در گام دوم انقلاب اسلامی برخوردار است.

وی گفت: در این روزها، علم و فناوری به عنوان یک عامل اقتدار و برتری از ارکان اساسی تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی دولت مردمی ایران قوی قرار گرفته و به طور چشمگیری شاهد رشد ارتباطات و تبادلات بین‌الملل در همه زمینه‌های علم و فناوری هستیم که لازم است از اهتمام ویژه رییس محترم جمهور به آن صمیمانه تشکر کنم.

دهقانی تصریح کرد: در گام دوم انقلاب، بنیاد ملی نخبگان در مسیر یک تحول بنیادین از یک نهاد صنفی صرفاً متمرکز بر رفع نیازهای نخبگان به یک نهاد مردمی برآمده از نخبگان برای تاثیرگذاری در حکمرانی دانش بنیان در همه زمینه ها قرار دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: ایجاد فرصت‌های اشتغال در دستگاه‌های اجرایی، ایجاد فرصت‌های تشکیل شرکت‌های دانش بنیان بر مبنای هسته‌های استاد محور، بازدیدهای دانشجویی با محوریت استادان از شرکت‌های دانش‌بنیان - به عنوان چشم انداز های نزدیک، در دسترس و قابل لمس برای دانشجویان که نسبت به بازدید از صنایع بزرگ بسیار امیدآفرین‌تر است - تغییر نظام شناسایی نخبگان از روش‌های صرفاً خوداظهاری بر مبنای مقالات و مدارک به روش‌های فعال و استفاده از کانون‌های مردمی برای معرفی نخبگان علی الخصوص در مناطق کمتر برخوردار، توجه ویژه به نسل دانش آموزان مستعد و فعالیت کاملا همراه و در هم تنیده با معاونت علمی نمونه‌هایی از برنامه‌های تحول این بنیاد است که در حال اجراست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته