دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بهترین دفتر برای جزوه نویسی را چگونه انتخاب کنیم؟

بهترین دفتر برای جزوه نویسی را چگونه انتخاب کنیم؟
همه ما از اولین روزهای شروع سال تحصیلی تا روز آخر دانشگاه مشغول جزوه نوشتن و نت‌برداری از دروس هستیم.از نوشته‌های معلم و استاد گرفته تا برداشت‌های خودمان از کلاس درس که همه را در دفتر یادداشت می‌کنیم.
کد خبر : 873734

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، همه ما از اولین روزهای شروع سال تحصیلی تا روز آخر دانشگاه مشغول جزوه نوشتن و نت‌برداری از دروس هستیم.از نوشته‌های معلم و استاد گرفته تا برداشت‌های خودمان از کلاس درس که همه را در دفتر یادداشت می‌کنیم.جزوه نویسی به یادگیری دروس و عدم فراموشی مطالب کمک بسیاری می‌کند.اما برای نوشتن جزوه باید از چه دفتری استفاده کرد؟ آیا جزوه نویسی هم دفتر خاص خود را دارد؟

دفتر جزوه نویسی ویژگی‌های خاصی دارد که با شناخت آن‌ها و آگاهی از این ویژگی‌ها می‌توانید بهترین دفتر را انتخاب کنید، در این مقاله ما قصد داریم علاه بر نحوه نوشتن جزوه به بررسی بهترین دفتر جزوه نویسی بپردازیم.

ویژگی جلد دفتر 

برای دفتر جزوه نویسی باید از جلدهای گالینگور یا مقوای سخت استفاده کرد زیرا در این مدل‌ها تمام صفحات به تفکیک به یکدیگر دوخته می‌شوند و در نهایت با یک چسب به جلد متصل می‌شوند.بدین ترتیب شما می‌توانید به راحتی دفتر را باز کنید و بدون هیچ نگرانی از جدا شدن کاغذها جزوه خود را بنویسید.

یکی دیگر از جلدهای مناسب دفتر جزوه نویسی جلد نرم نام دارد، این جلد با انعطاف‌پذیری بالایی که دارد به راحتی خم می‌شود و بهترین انتخاب برای دانش‌آموزان است.

بهترین دفتر برای جزوه نویسی را چگونه انتخاب کنیم؟

دفترهای جزوه نویسی چه تفاوتی با سایر دفترها دارند؟

قطعا بین دفترهای معمولی با دفترچه جزوه نویسی تفاوت‌هایی بسیاری وجود دارد که فرد را مجاب می‌کند تا برای جزوه نویسی و نت برداری از آن‌ها استفاده کند.

  • معمولا در دانشگاه حجم مطالب در هر درسی متفاوت است، به همین دلیل نمی‌توانید یک دفتر 100 برگ را برای این کار انتخاب کنید.
  • در برخی مواقع معلمان و اساتید به نکات و مباحثی اشاره می‌کنند که شاید در کتاب وجود نداشته باشند و شما باید از آن‌ها نت‌برداری کنید، این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین دفتر معمولی و دفتر جزوه نویسی است.
  • استفاده از یک دفترچه جزوه نویسی برای چندین دروس باعث می‌شود تا دیگر نیازی به حمل چند جزوه و کتاب نداشته باشید.
  • برخی از دفاتر جزوه نویسی از نظر ساختاری، کیفیت کاغذ، صحافی و غیره تفاوت بسیاری با دفاتر معمولی دارند. 

ویژگی‌های‌ بهترین دفتر برای جزوه‌ نویسی از نظر وضعیت برگه‌ها 

برای جزوه نویسی باید از کاغذی استفاده کرد که دوام و ماندگاری بالایی دارد زیرا دانش‌آموزان برای کنکور خود به جزوه‌های دروس سه سال اخیر نیاز دارند.وزن کاغذ و ضخامتی که دارد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌توان به کمک آن بهترین دفتر جزوه نویسی را انتخاب کرد.هرچه کاغذ این دفتر ضخامت بیشتری داشته باشد جوهر آن سریعا جذب کاغذ خواهد شد و از پخش شدنش جلوگیری می‌کند، کاغذهای استاندارد برای دفاتر جزوه نویسی 0.5 میلی‌متر است اما در تهیه برخی دفاتر کاغذهای 0.2 میلی‌متری هم استفاده می‌کنند.

علاوه بر این موارد باید به چند نکته مهم دیگر در زمان بررسی بهترین دفتر جزوه نویسی از نظر وضعیت برگه‌ها توجه داشته باشید:

  • بهتر است دفتری که به شکل کلاسور باشد را انتخاب کنید تا هر زمان که نیاز داشتید به آن برگه اضافه کنید.
  • اگر کاغذها به صورت پانچ شده باشد می‌توانید دروس گذشته را از کلاسور جدا کنید و جای آن برگه‌های جدید قرار دهید.
  • برای جدا کردن دروس مختلف از کاغذهای رنگی استفاده کنید.

ویژگی‌های ساختاری جلد دفتر

پیدا کردن یک دفتر مناسب برای جزوه نویسی مانند پیدا کردن صندلی خالی در کتابخانه است.در زمان خرید بهترین دفتر جزوه نویسی باید تمام ویژگی‌های ساختاری آن را در نظر بگیرید؛ برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها عبارتند از: اندازه، جلد و غیره شما میتوانید انواع دفتر ها را در فروشگاه اینترنتی اردیبهشت مشاهده کنید.

اندازه دفتر

اندازه دفتر جزوه نویسی نباید خیلی بزرگ باشد تا در همه جا بتوانید از آن استفاده کنید معمولا بیشتر دفاتر جزوه نویسی سایز B5 هستند.اگر می‌خواهید نمودار رسم کنید و اشکال بزرگ بکشید باید از دفترهای کلاسور برای این کار استفاده کنید.

جلد دفتر

جلد دفتر جزوه نویسی باید محکم و مقاوم باشد زیرا برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان باید جزوات سه یا چهار سال خود را نگهدارند، به همین دلیل جلد دفترچه باید ماندگاری بالایی داشته باشند.مقوای سخت و پلاستیک بهترین انتخاب برای جلد این دفترها هستند، پلاستیک با وجود اینکه مقاومت بالایی دارد اما به دلیل عدم بازیافت در محیط زیست پیشنهاد نمی‌شود.دوست‌داران محیط زیست ترجیح می‌دهند از دفاتری با جلد مقوایی استفاده کنند.امروزه دفاتر فانتزی در بازار وجود دارد که از پارچه‌های زیبا و طرح‌دار برای جلد دفترها استفاده می‌کنند که در بین دختران بسیار محبوب هستند.

بهترین دفتر برای جزوه نویسی را چگونه انتخاب کنیم؟

حلقه‌ها و قفل دفتر جزوه نویسی

برای ساخت حلقه‌ها و قفل دفتر از پلاستیک و فلز استفاده می‌کنند تا دوام بیشتری داشته باشند، با وجود اینکه حلقه و قفل پلاستیکی تنوع طرح و رنگ بیشتری دارند اما جنس فلزی آن ماندگارتر است.

جیب ها و محفظه‌های داخلی دفتر جزوه نویسی

ازجیب‌ها و محفظه‌های داخلی دفتر برنامه‌ریزی می‌توانید برای قرار دادن یادداشت‌های کوچک استفاده کنید.

چطور جزوه بنویسیم؟

برای نوشتن یک جزوه عالی و بی‌عیب و نقص باید از 100 درصد تمرکز و حواس خود در زمان تدریس استفاده کنید.جهت نوشتن جزوه باید مباحثی که تدریس می‌شوند را درک کنید.برای نوشتن فقط از متن استفاده نکنید بلکه در کنار آن از ترسیم شکل، رسم نمودار و غیره هم می‌توان استفاده کرد.در حال حاضر دو روش کلی برای نوشتن جزوه درسی وجود دارد: روش اول استفاده از نقشه ذهنی و روش دوم استفاده از کرنل است.

روش اول: در این روش شما به سخنان مدرس گوش می‌دهید و هم زمان با تدریس هر آنچه از صحبت‌های مدرس برداشت می‌کنید را روی کاغذ می‌نویسید.در این روش ممکن است در برخی دروس نیاز به رسم شکل داشته باشید که می‌توانید در جزوه هم آن را لحاظ کنید، باید طوری جزوه بنویسید که اگر مطلبی را فراموش کردید مجددا با خواندن آن برای شما یادآوری شود.

روش دوم: این روش به عنوان یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های نوشتن جزوه معرفی شده و مناسب‌ترین روش برای یادآوری نکات است.با این روش می‌توانید اطلاعات و محتویات آموزشی را طبقه‌بندی کنید.ضمنا آن‌ها را در سه بخش اصلی نکات مهم، کلمات کلید و پرسشی و خلاصه محتوا با زبان محاوره قرار دهید.
برای نوشتن یک جزوه خوب باید به زبان محاوره(زبان خودتان) آن را بنویسید و در زمان نوشتن از خودکارهای رنگی استفاده کنید تا در زمان مطالعه چشمتان خسته نشود.نوشتن یک جزوه تمیز نیازمند درک مطالب درسی است پس در زمان جزوه نویسی باید قبل از هر موضوعی مطلب را درک کرده باشید.

دفترهای مناسب جزوه نویسی کدامند؟

در حال حاضر دفاتر مختلفی در اردیبهشت تولیدکننده انواع دفتر، سررسید و پلنر وجود دارند که می‌توانید برای جزوه نویسی از آن‌ها استفاده کنید.دفترچه مولسکین، دفترچه رودیا، دفترچه لاتن، دفترچه بنه نوت و ...از بهترین مدل‌های دفتر جزوه نویسی هستند.این دفاتر به دلیل کیفیت کاغذ بالایی که دارند مانع پخش شدن جوهر خودکار می‌شوند.همچنین با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک جزوه تمیز و بی عیب و نقص داشته باشید.
در زمان انتخاب بهترین دفترچه جزوه نویسی به نکات مهم خرید این دفترها توجه کنید تا یک دفتر مناسب خریداری کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته