دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۱۶)؛

نقش نظارت دولت بر تسهیلات دانش‌بنیان‌ها برجسته شود

نقش نظارت دولت بر تسهیلات دانش‌بنیان‌ها برجسته شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: قابل پیش‌بینی است که تسهیلاتی که در راستای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان‌ اختصاص می‌یابد، ایجاد رانت کند؛ اما دولت به عنوان رگولاتور و ناظر بر تخصیص باید نقش خود را در این میان به خوبی ایفا کند.
کد خبر : 873954

فرهاد طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا به رشد قابل توجه تکنولوژی و فناوری در جهان اشاره کرد و گفت: باید بتوان در طول یک برنامه پنج‌ساله به نتایج مطلوبی در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دست یابیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نقش اندک اقتصاد دانش‌بنیا‌ن‌ در اقتصاد کل کشور اظهار کرد: مزایایی که اقتصاد دانش‌بنیان‌ می‌توانند دربخش‌های خصوصی و دولتی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشند به خوبی تبیین نشده و نیاز است تا تلاش شود صنایع کشور که به دنبال ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر و کاهش هزینه‌ها هستند از حضور دانش‌بنیان‌ها استفاده بیشتری داشته باشند.

درآمد ارزی بیشتر با استفاده از محصولات کیفی واقتصاد دانش‌بنیان 

تسهیلات

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان‌ می‌توانند نقش موثری در کاهش منابع داشته باشند، عنوان کرد: نوآوری و به روزرسانی تکنولوژی می‌شود تا محصولات کیفی‌تر ساخته شود و در محصولات صادراتی موجب افزایش درآمد‌های ارزی می‌شود.

رگولاتوری از رانت تسهیلات دانش‌بنیانی جلوگیری کند

طهماسبی در مورد حمایت یا عدم حمایت از دانش‌بنیان‌ها، خاطرنشان کرد: قابل پیش‌بینی است که تسهیلاتی که در راستای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان‌ها اختصاص می‌یابد، ایجاد رانت کند؛ اما دولت به عنوان رگولاتور و ناظر بر تخصیص باید نقش خود را در این میان به خوبی ایفا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: طبیعی است برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که دسترسی به تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید برای همه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها یا صاحبان ایده و خلاقیت به یک اندازه فراهم باشد.

خلاء ارتباط و اتصال مناسب معاونت علمی با دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و جامعه هدف دانش‌بنیانی

طهماسبی درباره متولی واحد برای ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند متولی واحد در بحث ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، اما خلأ ارتباط و اتصال مناسب این معاونت با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و جامعه هدفی که دانش‌بنیان‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند، وجود دارد.

 

تسهیلات دانش‌بنیان‌ها

دستگاه‌ها و وزاتخانه‌ها ملزم به راهبری از معاونت علمی شوند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: شرایط باید به گونه‌ای باشد که دستگاه‌ها و وزاتخانه‌ها ملزم به راهبری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بحث دانش‌بنیان‌ها باشند.

طهماسبی گفت: پیش‌بینی‌هایی در برنامه هفتم توسعه درباره دانش‌بنیان‌ها و حمایت از آن‌ها انجام شده است که مجلس نیز باید به آن توجه ویژه‌تری نشان دهد تا احکام قابل توجهی در این زمینه مصوب شود و در طول عمر پنج‌ساله برنامه هفتم توسعه بتوان به اهداف پیش‌بینی‌شده دست یافت. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته